• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12
  • Strix

Har sett en liten pulserande ärta på VUL!! Den kanske är lite i underkant i storlek, men det är ju så svårt att kolla sånt så här tidigt. Första stora hindret (som vi bara har lyckats passera en gång tidigare) är över.

Men, inte heller denna läkare ansåg sig kunna missfall. VAR FINNS DE? Hon tog ytterligare några koagulationsprover, men i fråga om metformin och pregnyl hette det att "de inte har den behandlingen". Orkar inte sjafsa mer nu. Hoppas att det här pyret klarar sig med hjälp av proggisar (som jag inte får utskrivet utan har sparat på mig sedan tidigare IVF-försök) och levaxin.

Man måste nog vara krigare för att få adekvat vård mot missfall.

• icka76

Feia: Grattis till första avklarade steget. Visst är det konstigt att det är så få läkare som kan någonting om en sådan vanlig sak som mf är. Men det är väl de gamla teorierna som styr där + att det inte verkar vara varken intressant eller lönsamt att forska kring området här i Sverige, det är väl egentligen bara i Helsingborg och Borås det pågår studier för närvarande. Det som stör mig allra mest är att de flesta läkare vägrar titta på utländska studier inom detta område. När det gäller andra områden som t.ex. hjärt- och kärlsjukdom så står utländska studier i hög kurs. Krigare är rätta ordet Hoppas att det går vägen nu med den medicinering du har. Du äter inte barnalbyl?

• Strix

kan inte ta ASA överhuvudtaget. Jag får jätteont i foten - kan inte gå. Och det med 75 mg om dagen. Har kollat nu på gravinfon här. Ärtan är liten. Men, hjärtaktivitet ska ju vara ett bra tecken så jag hoppas att den tar sig.

• BettanB

Bling: Kul att se dig. Åh , nu hoppas jag verkligen att din Englandsresa ger finfint resultat. Jag hoppas så det värker. *kram*

feia: Skit att du inte får innohep/fragmin. Sjukt att man skall behöva slåss så. Fast att se hjärtat är verkligen positivt. Grattis!

*vinkar*

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Bettan och Feia: Oki, men är pregnyl något man borde proppsa på då? Eller borde det gå lika bra med acetylsalitylsyra + progesteron + heparin ?

Bling: Kul att se dig Vilken härlig granne du har! Måste vara skönt att det drar igång med ny läkare i England snart? Har du haft det bra under din paus?

Feia: Grattis till pickande hjärta! Undrar också VAR dessa läkare finns. Har hittat en bra, men det finns ju många som behöver hjälp!

Ego: Sitter här med ett glas rödvin och väntar på att den hemalagade pizzan ska bli färdig. Känns just nu helt okej faktiskt. Gäller att suga åt sig all positiv energi som finns när väl en bra dag behagar komma

• Irma

Icka: Ja nu borde du väl få dina provsvar snart Annars får du terrorisera läkaren lite också!

• BettanB

Irma: Funderar skarpt på att be om pregnyl. Lär ju inte få det, men....... Annars tror jag att du har ett rätt bra batteri där.

Piratpartist, javisst!
  • Irma

Bettan: Oki. Jag nöjer mig med det jag fick för nästa försök. Om även det går åt helvete får jag be om pregnyl kanske. Orkar inte kriga mer just nu. Jag får lita på DrMH. Säg till om du får till pregnyl av din läkare.

• hammoleket79

Feia: Grattis till hjärtat som slår, måste vara underbart att se :)
    Jag hoppas jag får se något liknande om två veckor, när jag ska på vul i v. 6+2.

Irma97: Härligt att du har en bra dag, låter gott med pizza. Själv har jag tröstätit kakor ikväll, eftersom min son drämde igen en dörr på mina fingrar. Inget brutet tror jag, men en nagel lär jag tappa.

Ja, jag vet inte vad jag ska tycka om min läkare. Nu har jag läst i någon läkartidning på nätet (en svensk) att man borde kolla TSH-värden på alla gravida med t.ex. autoimmuna sjukdomar i släkten, och att man bör kollas noggrant om man har högre än 2 i TSH. Det råkar finnas tre eller fyra autoimmuna sjukdomar plus struma i min närmsta släkt. Det vet dock inte läkaren eftersom hon inte frågat mig om något annat än vilka graviditeter jag haft. Nåväl, jag träffar henne om två veckor på vul, jag kan ju ta upp det då. Det är väl inte bråttom att göra det innan dess?

• BettanB

hammolek: Jo, det är absolut bråttom. Har du lite för högt TSH så skall du ha levaxin ASAP. Har de kollat TPO-ak också? Annars tycker jag att du skall KRÄVA att få det kollat. Levaxin skall du hur som helst ha och du skall också kollas igen nu när du är gravid. Vänta INTE.

Vad var det för tidning? Länk skulle uppskattas.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12