Hej!
Jag bor inte i Oslo utan i Stavanger, men har en syster som bor där. Kanske kan svara på några av dina frågor i alla fall.
Första intrycket av Oslo är inte trevligt då alla knarkare och langare uppehåller sig vid centralstationen. Men det finns många trevliga områden och det är gott om berg och skogar i utkanten dit man som alla norrmän kan ta turen på söndagar då alla affärer är stängda. Badplatser finns det säkert ganska gott om, man kan ju ta de små båtarna ut till de små öarna i fjorden bland annat. Men det är ju inte jämförbart med Stockholms skärgård.
En fördel är vädret, det är ofta ok somrar och även rejäla vintrar, i alla fall uppe i utkanterna. Man har en slalombacke i kommunen och massor med längdskidspår.
Arbetslösheten är jättelåg, har väl ökat lite på sistone men förra året låg den på 1 procent nånting. Jag har ingen koll på lönerna inom din sektor dock.
Det är dyrt att bo och det finns ingen kommunal hyresmarknad som i Sverige utan de hyreslägenheter som finns är privata. Man behöver oftast lägga en deposition på 3 månaders hyror. Hyra för en trea kan ligga uppåt 12000-15000 per mån. Det är nog bättre att köpa något om man ska bo en lite längre tid. Priserna är höga och generellt billigare på östsidan och dyrast på västkanten. På www.finn.no kan du leta efter både bostad och jobb.
Norrmännen är familjeälskande och jobbar inte lika hårt som i Sverige. På mitt kontor är det tomt efter fyra då de flesta dagis stänger halv fem. Man har 37,5 h arbetsvecka generellt. Dagis har maxtaxa på ca 2500 per mån. Jag upplever det som personaltätare än i Sverige, för de riktigt små är det ofta tre vuxna på 10 barn. Dock älskar de ju sitt bröd, så barnen får inte alltid varm mat på dagarna.
Norrmännen är på jobbet lite slöare än svenskar, lite mer konflikträdda och väldigt måna om att alla ska va nöjda. Tempot i arbetslivet är betydligt lägre. De är snälla och gillar svenskar, man kan dock bli lite småtrött på deras norgeglorifiering och inskränkthet ibland...
Utbudet i matbutikerna suger och matkulturen är riktigt kass.
Det är inga problem med språket.
Hoppas du fick lite hjälp i alla fall!