• LillaMandarin

Kan man gifta sig 2 gånger?

Jag har en sambo och vi har en dotter tillsammans. Nu vill vi ju att det juridiska skall falla på sin plats om något skulle hända. antingen kan man skriva något slags papper hos juristen eller så kan man gifta sig. En del har rådit oss att gifta sig då man inte alltid kan få samma skydd när man skriver ett papper som när man gifter sig. Stämmer detta?

Just nu så har vi varken tid eller pengar för bröllop och jag vill gärna ha ett maffigt. Våran tanke är , om vi gifter oss borgerligt och håller det för oss själva och om några år vill stå i rampljuset och ha en fest. Kan man ha en till ceremoni eller har vi redan gjort vårt och får hålla oss till enbart en stor fest?

• Svar på tråden Kan man gifta sig 2 gånger?
  • Jennie med ie

Ni kan inte gifta er när ni redan är gifta, så gifta er två gånger kan ni inte om ni inte skiljer er emellan Däremot kan ni ha en ceremoni som är väldigt lik en vigsel där ni förnyar era löften och får ert borgeligt ingångna äktenskap välsignat av kyrkan ifall ni väljer den varianten. Ungefär som när samkönade par som ingått partnerskap får det partnerskapet välsignat.

Är det kyrklig vigsel ni är ute efter kan ni ju också göra det direkt, det kan ni göra precis lika billigt som en borgelig vigsel.

• fru Ingeborg

ni kan gifta er borgligt för att sen få det "välsignat" i kyrkan. Kanske vore en variant?

• LillaMandarin

Ja det vore en variant. för att ha det i kyrkan direkt lär ju inte bli billigt. Meningen med att kyrkligt bröllop är ju att jag vill ha det maffigt och just nu har vi inte råd med det men behöver ändå få det juridiska.

Så antingen kör man på den varianten med en senare välsignelse eller så skriver vi papper hos juristen och gifter oss senare i livet.

Någon som vet om det skiljer sig något att skriva papper eller gifta sig. Får man alla rättigheter mm om man gör det hos juristen?? Har hört så olika svar.

• Jennie med ie
    LillaMandarin skrev 2009-09-23 11:57:15 följande:
    Ja det vore en variant. för att ha det i kyrkan direkt lär ju inte bli billigt. Meningen med att kyrkligt bröllop är ju att jag vill ha det maffigt och just nu har vi inte råd med det men behöver ändå få det juridiska.Så antingen kör man på den varianten med en senare välsignelse eller så skriver vi papper hos juristen och gifter oss senare i livet.Någon som vet om det skiljer sig något att skriva papper eller gifta sig. Får man alla rättigheter mm om man gör det hos juristen?? Har hört så olika svar.
    Nej, man kan inte få precis samma vilkor som när man gifter sig utan att gifta sig. man kan skriva in en del, men inte allt. Detaljerna har jag dock inte.
  • fru Ingeborg

De är väl lite så... Varför skriva papper på allt men inte gifta sig?

• bakeacake

varför skulle de inte vara billigt att gifta sig i kyrkan? bra att ringa din hemförsamling å säga att ni vill gifta er.. allt ni behöver är två vittnen.. det kostar inget att gifta sig i sin hemförsamling..

• Thursday
    bakeacake skrev 2009-09-23 15:00:14 följande:
    varför skulle de inte vara billigt att gifta sig i kyrkan? bra att ringa din hemförsamling å säga att ni vill gifta er.. allt ni behöver är två vittnen.. det kostar inget att gifta sig i sin hemförsamling..
    Och vi la typ 80 000 kr på vår borgerliga vigsel! Sorry TS, det var inte det du frågade men jag tycker att det är dags att vi stryker likhetstecknen mellan kyrklig vigsel och maffig samt borgerlig vigsel och enkel... man kan gifta sig med eller utan religiösa inslag, och med eller utan pompa och ståt men de två valen har inget med varandra att göra.
  • LillaMandarin

fru ingeborg.... anledningen att skriva papper och inte gifta sig är för att just nu har vi inte råd med vårat "dröm bröllop" men väl ändå ha det juridiska eftersom det kan dröja några år innan vi kan ha ett bröllop.

Jo visst vi kan gifta oss i kyrkan så men det är ju själva grejjen skall vi gifta oss i kyrkan så skall det vara mer än 2 vittnen med. Men visst jag förstår hur du menar bakecake.

• Miss Cee

Rekomenderar att ni gifter er borgerligt nu och tar ett större bröllop sedan.
    Även om det heter "välsignelse över ingånget äktenskap" så är det mycket likt ett vanligt kyrkbröllop. Så likt att de flesta gäster inte ens lär märka någon skillnad.

Ni kan givetvis fortfarande ha vanliga bröllopskläder, tärnor, solosånger, ingång, fest osv. Det enda som skiljer en välsignelse från en vigsel är att prästen aldrig ställer frågorna (Tager du...) och förklarar er aldrig för äkta makar (Härmed förklarar jag er för...). LÖftena däremot har man fortfarande med!

Ni kan aldrig skriva papper som ger samma skydd som ett juridiskt äktenskap. Tex så finns det ersättningar från stat/försäkringar etc om något skulle hända någon av er, som utfaller olika om man inte är gift. Och det kan man inte skriva egna avtal om.

• 08Mamma

Klart ni kan köra riktigt stort firande senare.

Min man och jag tänkte förnya våra löften och bjuda hela släkten på fest igen. Blev så otroligt lyckat vid bröllopet så vi vill göra om det!
    Så stressigt med planerna dock så vi tänkte väl vänta till vårt 10 års jubileum

Svar på tråden Kan man gifta sig 2 gånger?