Obesitas Sahlgrenska.
Det här gäller min sambo:
(Om du inte vill läsa bakgrundshistoria gå direkt till nästa stycke). När vi träffades vägde han runt 230 kg och med min hjälp/coaching gick han ner nästan 90 kilo! Under de år som vi varit tillsammans har han tyvärr gått igenom ngr depressionsperioder och vikten har pendlat upp och ner mellan 140 och 165. Dvs, han har jojobantat med viktväktarna, kcal, pulverdieter i månader osv... Varje dag är ett evigt slit för honom och han har börjat inse att han har ett matmissbruk. Efter ett långt samtal i våras bad jag honom följande: "Snälla kontakta obesitas. Det tar många år att få genomgå en operation pga väntetiderna. Under tiden kan du försöka precis som du gjort innan och dessutom med deras hjälp. Om det då inte skulle gå så kan vi verkligen överväga om operation inte borde rätt val för dig". Vi kom väl mer eller mindre fram till att man inte ska behöva kämpa i 30 år för att stå still på en vikt över 150kg... Så, han tänkte till under ngr dagar och ringde vårdcentralen för att bli remiterad. Klappat och klart så efter ngr månader är han väldigt antusiastisk över att hans remiss äntligen kommit tillbaka med svar. Han ser positivt på det hela vilket glädjer mig. Jag älskade honom även vid 200+ men nu ska vi snart ha barn och det känns inte OK att inte göra allt för att vara så frisk som möjligt som föräldrer.
Nyss fått hem remissen från Sahlgrenska där det står att väntetiderna är mellan 3-6 månader. Vilket vi förväntade oss så klart.
Igår damp det ner ett infoblad om ett infomöte och jag undrar. Är det någon som varit på det infomötet? Får man som anhörig följa med? (Kan inte påstå att jag skulle ha nytta av det eftersom jag inte har övervikt) men jag tror min sambo skulle må bra av att ha mig där (vilket han själv uttryckt) eftersom det verkar vara så att man går i grupp... Det tyckte han var grymt jobbigt och funderar på att be om ett enskilt infomöte eftersom han faktiskt tycker det är pinsamt.
Vad händer egentligen efter mötet? Ska man bara gå hem och fundera på deras viktnedgångsalternativ?
Berätta gärna om du varit på sådant möte och vad som händer tiden efter.
Tack!