• Anonym

vikt och midjemått övervikt?

Sen jag var 8 år har jag kronsikt bantat med uppehåll under graviditeter. Alltså inte i 8 år utan sedan jag var 8 år, spydde upp maten utanför skolan osv. Hur som helst undrar jag, jag väger 63 kg (hade gått ner till de idag då jag bantar) midjemåttet är på 79. Är detta övervikt? Är 170 cm lång. Letat på nätet men hittar inget. Min kompis ställde sig dessutom på min våg för någon vecka sen och sa att hon vägde 4 kg mindre på min än på hennes som hon har hemma. Till saken hör att jag då provat andra vågar och väger samma på deras som hemma så stämmer inte min våg då? Jag har sån där klassisk sak som man ställer sig på dvs ingen digital kompisen har digital. Vilken våg ska man tro på?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden vikt och midjemått övervikt?
  • fjonkan

Du kan googla på BMI så får du upp sidor där du kan se hur du ligger till men jag tycker du verkar vara helt okej i kroppen med dom måtten. Vilken klädstorlek drar du? Det säger litegrann om du är normalviktig också.

Mår du bra med din kropp och vikt så är allt okej dessutom,bry dig inte så mycket om vad kompisens våg visar.

• Anonym

Har S-M på kläder, mest M fast ibland är den storleken för stor så då tar jag S .
    Är 38 som är min "riktiga" storlek. Byxor tex funkar inte att ha större dom ramlar ner på en gång men nån tröja har jag köpt i 40 pga att jag har fått större bröst efter jag fått barn.

• Katharina S

låter som mig, jag väger dock lite mer än dig och jag tycker jag är rätt normalviktig så :)

• fjonkan

BMI på 19-25 är normalvikt och ditt BMI ligger på 21,5 så du är säkert jättefin i kroppen. Någon övervikt kan det knappast finnas på dig.

• väntar4an 2010

här är en bra sida som du kan räkan ut bmi samt höftkvot på

www.recepten.se/artiklar/bmi.html

Midjemått

Att mäta sitt midjemått är ett bra och enkelt komplement till BMI. Mät med ett måttband din midja (i navelhöjd).

* Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm

• Anonym

Tack för länken och ni andra för svaren.

• LilaRos

Du är inte överviktig.
    Jag är 178 och brukar ligga på 72 kg i vikt och har storlek 38-40.

Svar på tråden vikt och midjemått övervikt?