• Nalle Puh73

Hur klä en varm 4 åring?

Hej.
    Har en pojke på 4 år som är så varm av sig.
    Hur vi än klär honom är han svettig. Nu när det är runt +10 grader här så har han en tunn tröja och en Reima vår/höst jacka men ändå är han seg i svett och jackan fuktig på insidan.
    Fasar för vinter då han svettas i overallen. Ifjol hade han enbart jeans och tröja under overallen (väldigt sällan långkalsonger) och tröjan var blöt på ryggen när han kom in. Samma med fötterna, skorna var fuktiga på insidan trots att dom ska andas.
    Hur ska man klä honom? Känns inte bra att han går fuktig och kladdig. Hela han är ju svettig efter ha rumlat runt i snön på vinter och nu ber han efter  en stund att få ta av jackan för han svettas men att han fktig tröja enbart är ju inte så bra.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Hur klä en varm 4 åring?
  • Barnklädesexperten

Hej.

Det låter som din sons jacka andas dåligt,det bästa är om jackan andas 5000gr/m2/24hrs.På de flesta vattentäta jackor mäter man oftast andningsf unktionen,hör med butikspersonalen nästa ggr du köper ytterkläder för att garantera god komfort.
    Ett tips till alla föräldrar är att aldrig använda sjöljmedel/mjukmedel när man tvättar ytterkläder, då det förstör andningsfunktionen.

Prova att använda polyester underställ det gör elitidrottarna.Det transporterar bort fukten och även om han trots det skulle bli svettig,så torkar polyester mycket snabbare än bomull.Och det låter som det räcker med bara understället under overallen. Det bästa att ha på fötterna om han är så varm är en tunn ullstumpa med max 70% ull i.Själv jobbar jag hela vintern innomhus i ullstrumpor + skor då jag arbetar i butik,alltid lagom varm och aldrig blöt om fötterna.

Lycka till,mvh Therese

• Nalle Puh73

Köpte just den jackan för att den skulle andas så bra och den har 5000gr/m2/24hrs men det hjälper inte. Han är svettig och varm ändå. Inte lika illa som i andra jackor iof.
    Använder aldrig sköljmedel på några ytterkläder.
    Har också funderat på att bara ha underställ men det kör ihop sig när han är på förskolan. Han svettas ihjäl att ha dubbelt inne (innekläder över) och att han ska gå i enbart underställ hela dagarna där kommer han vägra. Får väl fråga personalen om dom hjälper honom att byta om innan han går ut och samma när han kommer in. Tvivlar på att den tiden finns men jag ska fråga.
    Finns polyesterunderställ till barn? Har aldrig sett några utan bara i bomull eller ull.
    Smart med ullstumpan, har inte ens tänkt tanken på att den skulle funka inne utan trott det skulle vara för varmt.
    Tack.

• Barnklädesexperten

Hej igen!

Polarn o Pyret har superbra polyester underställ fr stl 74-80 upp till 146-152.
    Mina syskonbarn 3 st killar i åldern 3-4 år älskar dessa underställ,och" bor "i dessa hela vintern.
    Antagligen för att de har märkt att det fungerar,barn är mycket smartare än man tror .På det dagiset springer de flesta barn runt i underställ så för dem är det naturligt.Hoppas att det löser sig för dig och din son!

Mvh Therese

• Nalle Puh73

Tack. Då ska jag svänga förbi PoP till veckan när jag ska till stan och kika efter såna.

Svar på tråden Hur klä en varm 4 åring?