vit fläck på min lille son...någon? hjälp!
hej,
hittat en vit fläck på min lille son. Jag vet att det kan vara vitiligo. Någon annan med barn med vita fläckar. Kan det vara något annat?
hej,
hittat en vit fläck på min lille son. Jag vet att det kan vara vitiligo. Någon annan med barn med vita fläckar. Kan det vara något annat?
Man kan ha vita fläckar i huden utan att det är vitiligo.
Hur gammalt är barnet?
nemen... de har min dotter också. Hon är 4 månader. Har en vit fläck på inner låret. Har varit där rätt länge nu tycker jag...
Födelsemärke? Min lillebror har vita "hjärtan" på vänstra överarmen, ett tydligt och så några skuggor som kommit senare.
Min mamma brukar säga att det är för att han är hennes sista barn, hennes "hjärtebarn".
Vad är vitiligo?
Vitiligo är en autoimmun sjukdom. Man tappar pigmenten i huden och får vita fläckar. Autoimmun betyder att kroppen "går emot sig själv". Dvs kroppen bryter ner pigmenten utan orsak.
När man får vitiligo brukar det spridas till olika ställetn. Typiska områden där vita fläckar brukar uppstå är handryggen, armbågar, knän, halsen, ovansidan på fötterna, runt ögon och mun. Även andra ställen på kroppen kan drabbas.
Det är ingen farlig sjukdom och ibland kommer pigmenten tillbaka. Ngn bra behandlig finns inte i dagsläget.
Men att ha någon enstaka vit fläck på kroppen betyder inte att man har vitiligo.
hehe nej då tror jag inte att de är de engla har iaf!