• Fiolina

Någon med tonåring som har ad/hd diagnos, hur funkerar skolan

Har en dotter på 13år som just fått diagnos adhd, skolan fungerar inte alls, hon är borta mycket, kommer alltid för sent, aldrig material med sig , tar aldrig hem läxor, sätter sig upp mot lärare, säger till mig att jag inte kan tvinga henne att hon inte bryr sig om hon inte får betyg osv, blir livrädd när hon pratar så här.....

skolan har gått taket innan vi fick diagnosen klar, jag har själv bett om utredning skolan har inte slagit larm mer än att de hotar med att hon får gå om en klass om hon inte skärper sig nu ska jag snart träffa skolan och behöver lite hjälp med vad man ska tänka på och vilka hjälpmedel som finns, tanken är att hon ska gå kvar i sin nuvarnade klass...

någon?

• Svar på tråden Någon med tonåring som har ad/hd diagnos, hur funkerar skolan
  • Majsan70

Med järnvilja så har skolan funkat bra för oss!
    Jag har alltid varit stenhård med närvaron i skolan så det är inget som påverkats av funktionshindrena.

Sen har vi tillsammans med Bup's specialmottagning gått ut med info till alla lärarna om hur de bör gå tillväga samt att sonen även fick assistent som såg till att lappar kom hem, läxor skrevs ner o böcker fick vi xtra exemplar av så vi hade dem hemma jämt.

Nu går han andra året på gymnasiet och det funkar kanon. De har nästan inga läxor, väldigt bra lärarstab och en skolledning som är ett föredöme. De la helt enkelt om sitt undervisnings och tankesätt när sonens läkare o SSK var där förra hösten o informerade om hans oilika funktionshinder inom NPF.

Men visst får vi som föräldrar jobba mycket för att skolan skall funka. Jag ser till att han läser till prov, att han sköter sin närvaro, att han är allmänt väluppfostrad och sköter sig rent socialt. ( vilket jag iofs lagt grunden till långt tidigare. )

Ta BUP till hjälp är mitt råd. Vi har haft både läkare, SSK, Psykolog och Kurator i skolan för att informera o ägga upp handlingsplaner.

• Dragonessas

För oss har det varit mardröms likt i flera år innan min pojke fick sin diagnos. Han var elva år då och är 14 år nu.

Nu går han i en samverkansklass (samarbete mellan BUP, skola och hem) Det har börjat fungera mkt bättre även om det blir lite krismöten då och då.

Nu är jag ensamstående och har en liten tös här hemma oxå och då han är väldigt explosiv och utåtagerande så har vi haft svårt att få ordning på läxläsning. Tyvärr har det lett till att han inte kommer att bli godkänd den här terminen i sina kärnämnen.

Hoppas att det blir en liten uppvaknande signal även för honom så att han inser att han bara har 1,5 år på sig om han vill ha bra betyg.

Säger som föregående talare.. Ta hjälp av BUP eller soc.. Lycka till!

• Liviv

Jag har en son som är snart 15 år. Han fick diagnosen ADHD redan som 4-åring. När han var 9 år började vi medicinera med Concerta och jag önskar att alla borde få tillgång till den medicinen så snart som den diagnosen är ställd. Självklart har han sina dåliga dagar med irritation, utbrott, ilska, lathet, sömnsvårigheter, bråk med kompisar osv.. som alla andra tonåringar har, men inte mer än andra tonåringar.

Med medicin är han sig själv, bara mer strukturerad och mer koncentrerad.

Ett tips för skolan är att alla eleverna har sina fasta platser. Din dotter ska I N T E sitta vid ett fönster eller längst bak. Hon ska sitta vid en vägg (utan teckningar eller tavlor) och gärna långt fram.

Tips två. Be läraren att vara tydlig när de talar om vilka uppgifter som skall göras. Det underlättar om läraren säger att talen på sidan 20-24 skall göras, och inte säger att de får räkna så långt de hinner eller orkar. Då blir inget gjort.

• Fiolina

Vi har blivit erbjuden att medicinera med concerta men tyävrr kan vi inte prova det då hennes pappa inte går med på medicinering.

Det vi har nu är Omega3 och Circadin mot sömnstörningen, det fungerar inte som jag hade hoppats, något bättre är det men hon sover fortfarande för lite
    .
    Den här terminen har inte skolan funkar alls, mycket frånvaro ,ej godkänd i 4 ämnen

Har haft flera möten med skolan men det går trögt, tror inte de vet/förstår vad de ska göra, det blir upp till varje ämneslärare att anpassa sitt klassrum, jag ni förstår ju hur det blir....

sista tiden har hon helt enkelt inte orkat gå till skolan ,är hemma mer och mer, nu är det precis Jullov tack och lov så vi får vila lite, men hon är så arg men vet inte på vad säger hon, på allt och inget, svär medvetet väldigt mycket och provocerar sin lillasyster till många tårar.

Ikväll ska vi sätta oss och prata ordentligt, jag är allvarligt oroad över att hon är så nedstämd jämt, sitter numera själv jämt efter skolan, inga kompisar som följer med hem längre....hon vill inte ha hjälp men nu finns det inget val där känner jag, nu MÅSTE vi vare sig hon vill eller inte.

Har ansökt till ADHD-center (stockholm) har förstått att det är lång väntetid där...

redan nu börjar jag fundera på hur det blir nästa termin, två nya lärare ska hon få, de behöver förberedas, har tjatat på skolan så vi får se hur det går.

Behövde skriva av mig någonstans!

Svar på tråden Någon med tonåring som har ad/hd diagnos, hur funkerar skolan