• Tanya82

Ni som har pcos och lyckats att bli med barn

Hej ni som har pcos och har lyckats att bli med barn berräta era historier här ! Jag har fått diagnos pcos nyligen och är verkligen förvirrad. Vart någonstans ska man vända sig till för att få bästa möjliga behandling? Hag började med pergotime för första gången igår och undrar om det hjälper?

• Svar på tråden Ni som har pcos och lyckats att bli med barn
  • Treasures

För endel hjälper Pergotime, för andra krävs det fler/starkare mediciner/hormoner. Gynmott/Kvinnokliniken där du bor borde ju kunna tipsa om vart du kan få bästa hjälp. Vem skrev ut Pergotime åt dig?

Där jag bor finns inom landstinget ett speciellt barnlöhetsteam som tar hand om all utredning och enklare behandlingar (typ pergotime). Vid mer avancerad behandling är det IVF-kliniken. Vi fick börja med Pergotime i februari 2008 efter utredning som visat att enda felet var PC hos mig med utebliven ÄL. Var svårstimulerad och det krävdes totalt åtta kurer samt tillägg av Metformin och akupunktur på eget initiativ innan jag äntligen blev gravid. Det var sista försöket innan vi skulle ha gått vidare till behandling med ÄL-sprutor. 

• Tanya82
    Treasures skrev 2009-09-24 11:57:52 följande:
    För endel hjälper Pergotime, för andra krävs det fler/starkare mediciner/hormoner. Gynmott/Kvinnokliniken där du bor borde ju kunna tipsa om vart du kan få bästa hjälp. Vem skrev ut Pergotime åt dig? Där jag bor finns inom landstinget ett speciellt barnlöhetsteam som tar hand om all utredning och enklare behandlingar (typ pergotime). Vid mer avancerad behandling är det IVF-kliniken. Vi fick börja med Pergotime i februari 2008 efter utredning som visat att enda felet var PC hos mig med utebliven ÄL. Var svårstimulerad och det krävdes totalt åtta kurer samt tillägg av Metformin och akupunktur på eget initiativ innan jag äntligen blev gravid. Det var sista försöket innan vi skulle ha gått vidare till behandling med ÄL-sprutor. 
    Det verkar som om min hormonbalans är ok, men av någon okänd anledning jag har ändå pcos. Pergotime skrev ut min gynekolog. Innan provera HADE JAG MENS EN GÅNG I TRE MÅNADER. Gick det bra för dig under graviditeten?
  • Treasures

Jag hade inga större avvikelser på blodproverna heller, men typiska PCO äggstockar men massor av små omogna ägg.
    Får du göra nån kontroll med VUL fär att se om det utvecklas några ägg eller ta blodprov för att bekräfta att du får ÄL nu då du äter pergotime?

Graviditeten har gått jättebra, mått bra och inte haft några större krämpor. Har lite besvär i ryggen och höfterna nu, men då är det bara 1 mån kvar tills bebisen är beräknad att födas, så det är väl sånt man får räkna med.

• Gräddis

Hoppar in...har varit pa VUL och fatt bekraftat att jag har PCO-aggstockar. Tar nu blodprov pa olika dagar i cykeln for att kolla sa att jag har agglossning. Betyder PCO att det ar svarare att bli gravid ocksa, eller ar det bara om man har PCOS?

• Treasures

Det beror alldeles på om man ägglossar el inte....har man regelbunden ÄL så behöver det inte bli några problem att bli gravid.

• Gräddis
    Treasures skrev 2009-09-24 16:38:07 följande:
    Det beror alldeles på om man ägglossar el inte....har man regelbunden ÄL så behöver det inte bli några problem att bli gravid.
    Okej....men kan det inte vara sa att man agglossar ett omoget agg?
  • Gräddis
    Treasures skrev 2009-09-24 16:45:39 följande:
    Nä....de släpper då de nåt en viss storlek och mognadsgrad.
    Hm...ar det endast bristen pa agglossning som gor det svarare att fa barn om man har pcos da? Forlat att jag bombarderar dig, det ar bara sa skont nar nagon kommer och verkar kunna mycket om sadant har
  • Treasures

Ja...som jag förstått det i alla fall. Då jag väl fick ÄL var det inga problem att bli gravid...det var på 2:a riktiga försöket vi hade med ÄL i normal tid och sex vid rätt tidpunkt.

• Tanya82

Vad kul att det har gått bra för dig. Jag kan tänka mig hur svårt det är att vänta i ett år eller två eller t.o.m längre... Jag är så rädd att bli deprimerad

• Tanya82

Jag ska på vul efter pergotme förr att se om jag har ÄL. Hoppas att det blir nåt

• Aiwendil

Hej... delar gärna med mig!

År 2006 fick jag bekräftat PCO
    En månad efter mitt läkarbesök visade det sig att jag var gravid med son nr: 1
    Glädje!
    Det var inte riktigt planerat utan vi tänkte som så att "okej, det kanske blir svårt att bli gravida så vi struntar i att skydda oss och det blir när det blir"...

När vi önskade barn nr 2 slängde vi skydden i april-08.
    Jag hade dock väääldigt oregelbunden mens och ingen ÄL men efter lite knaprande av metformin under 1 månad och 4 äl senare så blev jag gravid med son nr: 2
    Blev gravid i början av december-08

Barnen är nu 2½ år samt 6 veckor gamla!

Stolt tvåbarnsmamma till Isak & Tim
  • Aiwendil
    Treasures skrev 2009-09-27 09:05:31 följande:
    Grattis till dina två pojkar Aiwendil!
    Tack, och grattis till miraklet i din mage
    Stolt tvåbarnsmamma till Isak & Tim
  • Tanya82

Det låter så bra:) Grattis!

Svar på tråden Ni som har pcos och lyckats att bli med barn