• majblomman80

ni sominte har skrikiga barn (kolik) -hur är era barn?

Hej,
    eftersom man själv fått ett barn som skriker hela kvällarna o delar på dagen, gör man inte nåt annat än är olycklig och försöker få sin älskling att måbra och har ingen aning om hur barn ska vara om magen mår bra på dom.
    Men hur är era barn som inta är skrikiga el lider av magknip?
    Sover dom mkt? Kan ni lägga ifrån dom länge o göra annat? Tänker mest på relativt nya barn (mitt barn är en månad) El hr ser det ut för er?

• Svar på tråden ni sominte har skrikiga barn (kolik) -hur är era barn?
  • lövet2

Oj, det där är ju rätt olika. Men om jag tar min yngsta (som är mest färsk i minnet), så åt hon ungefär varannan timme på förmiddagen (10-15 min/gång) och sedan en gång i timmen fram till kvällen. På kvällen åt hon en gång i halvtimmen. Hon sov 10-60 minuter åt gången och låg då på en filt inne i köket, där jag kunde ha koll på henne. Skrek hon, så var det mat som gällde.

I think he has the right to make his own mistakes!
  • elinorlindqvist

Hej
    Min pojk är drygt 2 månader.. Han brukar ligga i soffan bredvid mig när jag ser på tv, annars kan han ligga i sitt baby gym eller sittaa i sin gunga.. I gungan brukar han somna, annars kan han bara sitta där och va tyst.. Men ibland lessnar han ju både på att "gymma" och gunga... Då vill han ofta bli upptagen, bara få lite uppmärksamhet.. Ofta nöjer han sig då med att se mig... På dan sover han ca 2 timmar i taget, ibland 1 timme..
    Ibland kan han vara lite grinig på kvällen, utan att va hungrig eller trött... kanske magknip.. Han äter ca var 3:e timme på dan... även på natten.. förutom de 3 senaste nätterna då han har sovit från 22-06... Hoppas det håller i!

• pimpim3

Hej! Min son är drygt tre veckor och har nog fått kolik. Det är skitjobbigt. Jag hade kunnat hantera det bättre om det rörde sig om gallskrik i två, tre timmar, men han är liksom inte nöjd alls ofta längre (det var han i början). Han stånkar och stönar, ålar sig och är ledsen, även ofta när han ammar. Vi ska ringa till barnmedicin bara för att utesluta att det är ngt annat, men man hör att det är gaser och ser att han drar upp benen mot magen så antagligen kolik. Men att det ska yttra sig hela dygnet fattar jag inte...?

• Grodan12
    pimpim3 skrev 2009-09-30 11:03:17 följande:
    Hej! Min son är drygt tre veckor och har nog fått kolik. Det är skitjobbigt. Jag hade kunnat hantera det bättre om det rörde sig om gallskrik i två, tre timmar, men han är liksom inte nöjd alls ofta längre (det var han i början). Han stånkar och stönar, ålar sig och är ledsen, även ofta när han ammar. Vi ska ringa till barnmedicin bara för att utesluta att det är ngt annat, men man hör att det är gaser och ser att han drar upp benen mot magen så antagligen kolik. Men att det ska yttra sig hela dygnet fattar jag inte...?
    Semper magdroppar gav resultat efter fem dagar ca. Minfom tyckte jag inte hjälpte.
    Jag gjorde/gör massage flera ggr per dag.
    Dessutom bestämde jag mig för att mata och mata och det verkade hjälpa! Helammar och gör ff, han är tre månader nu och inget är kvar av missnöjdheten.
    Jag/vi har också burit och vyssat hela tiden han velat ha uppmärksamhet. Nu kan han ligga på filt eller i babygym/babysitter ganska länge så att man kan gå på toa el dyl. Han sover ibland från 20-06 eller så äter han vid 22 och 04.
    Det som jag uppfattar hjälpte bäst var magdropparna och att han verkligen fick amma så fort han ville (ofta, i början) han är ganska lång kan jag tillägga och växer ju mycket.
  • pimpim3

Glömde säga att jag ger semper magdroppar och minifom. Har nu slutat med mjölkprodukter och minifom och ska se vad som händer.

• lunkodu

Jag har en flickan som är tre veckan nu, hon fick magknip fem dagar sen, vi provade semper magdroppar och det har hjålpte. vi brukar ger det till henne på kvällen innan hon sova. jag tycker också att massage ger bra effekt.

• pimpim3
    lunkodu skrev 2009-10-01 09:49:38 följande:
    Jag har en flickan som är tre veckan nu, hon fick magknip fem dagar sen, vi provade semper magdroppar och det har hjålpte. vi brukar ger det till henne på kvällen innan hon sova. jag tycker också att massage ger bra effekt.
    Brukar ge på morgonen. Kanske ska prova ge det på kvällen istället då.
  • Lamillan

min son hade inte kolik men var ganska "krävande" trivdes bara i min famn och åt dygnet runt de första tre månaderna.. han har alltid sovit på nätterna och har i övrigt varit väldigt go.. nu är han sju månader och är helt fantastisk!!
    kan inte föreställa mig hur det är att ta hand om ett kolikbarn men jag tycker alla föräldrar som har en bebis med kolik är superduktiga!! en klen tröst är ju att det går över.. kram på er

Svar på tråden ni sominte har skrikiga barn (kolik) -hur är era barn?