• Anonym (Orolig)

Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!

Har känt mig konstig länge och fick då bekräftat att jag är gravid. Jag fick veta jag är i vecka 23!! Och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. På ultraljudet såg allt bra ut och normalt i vecka 20 men jag har rökt massor av hasch under hela graviditeten, flera stycken varje dag! Jag är så orolig att något ska hända nu och vågar inte ta upp det med barnmorskan, vad skulle hända med mitt barn då!?

Jag har fått röka lite mindre tills nu då jag helt tappade matlusten när jag skulle sluta och blev matt och orkeslös. Jag vill verkligen inte göra det mer och har nu slutat men jag är så orolig det ska bli något fel på barnet nu. :(

Snälla, snälla snälla hjälp mig om någon vet eller har erfarenhet och rökt så mycket själva under graviditeten.

Jag tar död på mig själv av att vara såhär orolig och ha ångest nu..

Jag vill inte höra ditten eller datten om vad jag gjort, jag vet det är fel men visste ju inte heller förrän nyligen. Jag måste få höra av andra erfarenheter.

Mår så dåligt. :(

HJÄLP MIG!!

• Svar på tråden Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!
  • kokulan

Om du inte vågar prata med barnmorskan, ring sjukvårdsupplysningen anonymt.

• Anonym (Förstår)

Jag förstår att du är orolig, men jag tror inte att det är direkt livshotande för barnet. Läste en studie där de kommit fram till att cannabisanvändade inte skadar mer än vanlig rökning (Inte bra det heller dock, men det antar jag att du vet). I vissa länder röker gravida hasch för att lindra graviditetsbesvär, och även som bedövning vid förlossningar. Jag uppmanar absolut inte till att röka hasch, då det faktist inte finns särskilt mycket forskning inom området, men jag tror absolut inte att barnet behöver ha tagit skada mer än om du rökt cigaretter varje dag. Ring sjukvårdsrådgivningen anonymt om du är orolig, förstår att du inte vill prata med din barnmorska. Du kan ju iaf (om du vill dvs) säga att du druckit alkohol flera gånger under graviditeten, och att du är väldigt orolig. Då kanske du får göra ett extra ultraljud om du har tur, det gör de iaf här runt v.30.

• Anonym (googla)

En snabb googling på 'graviditet hasch' ger en hel del länkar som kanske kan stilla din kunskapstörst och förhoppningsvis din värsta ångest:

www.drogfritt.nu/Droger/hasch.html
    www.flashback.info/archive/index.php/t-657015-p-3.html
    www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx
    www.can.se/Drogfakta/Cannabis

Skulle tro att det är lika illa som med t ex rökning eller alkohol om mamman är beroende; Om man inte lyckas bryta i tid förder man fram ett barn som från början är beroende (+ andra komplikationer det kan innebära för fostret) och det är ju naturligtvis inte bra.

Vad gäller tobaksrökning har det visat sig att barn med nikotinberoende är ledsnare och har oftare kolik än andra barn. Bäddat för en jobbig spädbarnstid med andra ord. Vet inte om det gäller för hasch men spontant tänker jag att samma problembild borde finnas där som med rökningen.

• Anonym (ajdå)

Hej

Jag har kollat upp detta av egenintresse.

Jag har läst om två större undersökningar som jämförde barn från cannabisbrukande mödrar både fysiskt och mentalt med icke-cannabisbrukande mödrar. Man drog slutsatsen att de skillnader som uppvisades borde snarast ha med med tobak, matvanor och social bakgrund att göra.

Den ena undersökningen hittar du här: www.biopsychiatry.com/canpreg.htm

Annat jag har läst är att det kan finnas risker (för hjärnskador) som dock inte är bevisade på samma sätt som med droger som tobak och alkohol. Har dock ingenstans läst att det finns fosterskador som är bevisbart relaterbara till cannabis.

Förstår om du inte vill prata med barnmorskan men googla på cannabis pregnancy så lär du stöta på samma samma fakta som jag.

Känner en tjej som jag vet rökte en del under sin graviditet. Hon har en såvitt jag vet frisk och glad 2-åring nu. Vill lugna lite..men hoppas att du lyckas hålla dig ifrån det under resten av preg.

Lycka till

• Ellaria

Eftersom cannabis inte är (fysiskt) beroendeframkallande lär inte bebisen födas med beroende iallafall. Bra att du slutat! Ring sjukvårdsupplysningen och fråga om du är orolig, säg att du frågar åt en kompis eller nått.

• Anonym (Missbruk?)

Om du har rokt sa mycket som flera hasch-cigaretter om dagen kanske det kan vara en god ide att tala med nagon om missbruk. Aven om jag sjalv ar ganska drogliberal och inte tror att man maste vara narkoman for att man tar droger ibland sa later detta mycket. Bara sa du inte faller tillbaka i hasch-missbruket nar bebisen kommer...

• pussgurkan86

det låter som att du är en missbrukare eftersom du tog flera stycken om dagen. jag ber dig söka hjälp för ditt barns bästa. h*n förtjänar bara det bästa.

det finns en risk att din bebis är skadad men det kan man nog inte se förrens h*n är född.

• PixL
    pussgurkan86 skrev 2009-09-23 17:35:14 följande:
    det låter som att du är en missbrukare eftersom du tog flera stycken om dagen. jag ber dig söka hjälp för ditt barns bästa. h*n förtjänar bara det bästa. det finns en risk att din bebis är skadad men det kan man nog inte se förrens h*n är född.
    Och vad baserar du det på?
  • ThereseNyman

Jag tycker att du ska ta kontakt med Spec-MVC för att fråga en läkare!

Jag vet att du säkerligen skäms o tycker detta är oerhört jobbigt för dig, men är det inte bättre att du och ditt barn får rätt vård, o blir kontrollerade ordentligt?

Skickar massvis med styrkekramar till dig, o hoppas att du vågar detta, både för din egen skull o ditt ofödda barn.

Tänk på att de på MVC säkerligen varit om detta förr, och de kommer inte att döma dig, utan hjälpa dig!

KRAM

• Anonym (Orolig)

Det jag är rädd för när det gäller att säga till bm är att de på någotvis ska kontakta socialen så att de sen tar mitt barn! Jag har varit på ett nogrannt ultraljud där de inte hittade något konstigt. Jag sa till bm att jag hade rökt hasch men inte under så lång tid just för att jag är rädd att det ska få massor av konsekvenser för mig att andra blir inkopplade, om ni förstår?
    Nej jag röker inte mer nu och kommer absolut inte göra det! Men jag är ju rädd att en skada redan ska vara skedd även fast allt var normalt på ultraljudet. Allt kan ju inte ses där..

Jag har hemska föreställningar om att barnet ska komma ut med både det ena och andra felet.

Om någon mer vet av egen erfarenhet eller kompisars så berätta gärna! Jag kommer vara orolig hela graviditeten. Så himla jobbigt det här! Är rädd för hjärnskador och missbildningar o annat.

Be för mig! :(:(

Svar på tråden Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!