• Jezan

frukostförslag till 7 månaders

Jag vill ha förslag på lämpliga frukostar till en 7-månaders. Hon ratar all gröt och välling får hon redan som tidigt mål så det är därför jag letar alternativ nu.

Idag fick hon hemmalagad fruktpure gjord på äpple,banan och jordgubb men det känns som det är mer ett mellanmål än frukost, vet inte riktigt vad jag ska hitta på.

När kan man börja med yoghurt?

• Svar på tråden frukostförslag till 7 månaders
  • MammaTillDomFinaste

du kan ge turkisk yoghurt utan problem! gärna med fruktpuré i, eller mosad banan brukar min dotter få. Dom på BVC sade att eftersom min dotter äter bitar utan problem, blir 8 månader på fredag, så kan jag även riva vanligt äpple i, detta sades för ca 2 veckor sen, så om hon kan ta små bitar är de bara att hitta på själv vilka bär man vill ha i :)

hur gör du egen fruktpuré``?

• Cia o krabaten

Testa att blanda lite grötpulver i fruktpurén för att få den lite matigare.

• Gladhannapanna

När min äldsta dotter var liten kokade jag äppelbitar med lite havregryn och kanel och mixade, hon fick det som dessert men du kan ju ta mer havregryn... Jag frös in i isformar.

• MammaTillDomFinaste

min dotter äter de som mellanmål!

2 äpplen (eller päron)
    skala, skär i bitar
    täck med vatten, inte mer.
    Koka upp
    låt koka 5 min
    häll på 1/5dl havregryn
    häll på kanel, lagom mängd
    koka 5 min till

mixa, klart! jag gör större satser och fryser in i gamla matburkar, perfekt som mellanmål och även som frukost, matigare än bara frukt iaf!!

• Jezan

den fruktpure jag gjorde var väldigt enkel smaken blev ungefär som de fruktbägare man kan köpa.

jag skalade ett äpple och kokade mjukt, sen hällde jag i frysta jordgubbsbitar som fick ligga i ca 30 sek, sen silade jag av vattnet la i frysta bananskivor och mixade med mixerstaven.

då ska jag testa med lite grötpulver i purén och köpa hem turkisk youghurt för då kan vi äta samma frukost.

• bolbol

har samma problem... här där jag bor finns ingen pluvergröt utan socker tillsatt... så jag skippar dem och får då stora problem med vad jag ska ge honom... men fruktpurén med havregryn låter som något jag ska prova! kan man ha i mannagryn också eller ska de kanske inte äta det vid 7 månaders ålder?

• PialenaOskar

lite macka till yoghurten el fruktpurén oxå kanske? så mättar det lite mer.

• mel

kanske kvarg häll fil i ett kaffe filter el. silduk och låt droppa av över natten det är snällare mot magen en yoghur och fil som den e..severa med frukt mos och kanske surdegsbröd med smör, svagt ört te med mjölk kan man oxå ge till så små och de brukar vara populärt!

• turboalex

Min dotter får youghurt och smörgås på limpa utan kanten med smör och ost och lite juice hon är 8½ månad men har fått det ett tag nu! =)

• MammaTillDomFinaste
    mel skrev 2009-09-24 21:49:35 följande:
    kanske kvarg häll fil i ett kaffe filter el. silduk och låt droppa av över natten det är snällare mot magen en yoghur och fil som den e..severa med frukt mos och kanske surdegsbröd med smör, svagt ört te med mjölk kan man oxå ge till så små och de brukar vara populärt!
    låta froppa filen över natten?? vad gör de för nytta? Enligt min BVC är de inga som hellst problem med yoghurt eller fil, bara att ge, yoghurten är ju väldigt fet också, bra för små bebisar. Min dotter har aldrig haft nå probölem med magen vad vi än stoppar i henne, tror inte de är nå problem.
  • Jezan

Hon älskade den turkiska yoghurten men har även börjat tycka om gröten bara det är mycket av den hemlagade frukten i. Det enda jag har uppfattat som negativt med yoghurt enligt bvc är att järnupptaget kan minskas om hon äter för mycket av den och därför försöker jag variera frukostarna lite. Bröd fungerade inte hon älskade det men pga av hennes trånga matstrupe verkar det som den la sig som en deg och täppte igen så hon kräktes.

• MammaTillDomFinaste

min BVC tyckte inte de var nåt att fundera på över järnupptag, dom ska inte äta mjölkprodukter i samband med annan mat som innehåller järn, men som frukost och mellanmål var de toppen tyckte dom! dom är ju olika. men jag håller med min, jag går på min egen magkänsla.

• PialenaOskar
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-10-01 18:01:20 följande:
    min BVC tyckte inte de var nåt att fundera på över järnupptag, dom ska inte äta mjölkprodukter i samband med annan mat som innehåller järn, men som frukost och mellanmål var de toppen tyckte dom! dom är ju olika. men jag håller med min, jag går på min egen magkänsla.
    Menar de då att man inte kan ha mjölk/grädde osv i matlagningen då? Förvirrad...
Svar på tråden frukostförslag till 7 månaders