• Moa mamma till Yassin

affekt kramper

Någon annan som har barn med affekt kramper?
    Hur ofta får ert barn kramp? När och hur händer det? Vad gör ni?
    Vad har ni sagt till dagis och hur reagerar dem? osv...

• Svar på tråden affekt kramper
  • Lindreas

Jag har inga egna barn ännu, men jag hade en flicka på förskolan som hade det. Berätta för personalen hur det ligger till, de vet nog hur de ska hantera ditt barn. :)

• Moa mamma till Yassin

nej, det vet de inte, satt på ett två timmar långt möte idag om det och det slutade med att vi sa att vi fick prata mera vid ett annat tillfälle...

• Lindreas

Moa mamma till Yassin skrev 2009-09-23 22:44:29 följande:

nej, det vet de inte, satt på ett två timmar långt möte idag om det och det slutade med att vi sa att vi fick prata mera vid ett annat tillfälle...
    Då är det upp till förskole-chefen att till att personalen får relevant utbildning. Kanske kommer ditt barn att ha en resurs, om kramperna kommer ofta? Det är ju enormt viktigt att du känner dig trygg med att lämna ditt barn på förskolan! Affekt-kramper kan ju verka skrämmande om man inte är insatt i det.

Jag önskar dig all lycka!
  • Moa mamma till Yassin

ingen annan som har barn med affekt kramp?

• Gliff

Min yngsta flicka hade affektkramp tidigare. Hon var knappt 1 år första gången hon fick det, och då var det för att hon blev så arg att hon bara gapade, skrek utan att det kom ett enda ljud från hennes mun, så tillslut blev hon stel som en staty för att till sist tuppa av. Det varade ju bara en kort stund men ursch så otäckt.
    Sedan har hon fått det oftast i samband med att hon har gjort illa sig. Som mest kunde hon få 2-3 affektkramper på en månad men oftast var det mer sällan än så.
    Jag hade affektkramp som liten och även på hennes pappas sida finns det, och jag har hört att det kan gå i arv.
    Mitt bästa trix för att försöka häva krampen innan hon hann bli stel var att försöka få henne att tänka på annat. Om hon t.ex hade slagit sig och man kunde se att hon började skrika utan ljud så försökte jag att med käck röst att få henne att tänka på annat, det kändes förstås galet att bara strunta i att fråga hur det gick och istället säga "-Men titta! ser du fågeln där borta" eller något liknande men det fungerade ofta.
    Jag var jätteorolig att hon skulle få affektkramper på dagis, vilket lyckligtvis aldrig hände, men jag skrev ut informationsblad som jag gav till dagispersonalen också med egen info om vad jag tyckte var viktigt att tänka på just för min dotter om hon skulle få en kramp. Nu är hon drygt 3 år och har inte haft någon kramp på knappt 1 år (peppar peppar) så det varade inte så länge som tur var.
    Jag tycker också att man kan nämna till dagispersonalen att det är viktigt att alla som jobbar där vet om att ditt barn har affektkramp, att den infon även når fram till vikarier. Jag jobbade själv som vikarie på ett dagis då en pojke fick affektkramp, jag visste inte vad det var och jag var själv med pojken just då. Så här i efterhand så kan man verkligen tycka att det hade varit en viktig sak att tala om för mig. Jag blev livrädd den gången... Det blev långt inlägg det här, sorry. Men det är mina erfarenheter om affektkramp iaf:)

• Moa mamma till Yassin

ok, skönt att det har gått över.

Min son är ett och ett halvt och fick första krampen i julas. Han får kramp väldigt ofta, som mest 4 gånger på en dag men ibland går det dagar utan att det häder, men vanligast får han en under dagen, de kommer när han blir ledsen eller upprörd, men det e inte alltid så att han skrikit innan först.

• martina04

Hej !
    Jag tror att min dotter på snart ett år har sk affekt kramper. Det började för ca 4 v sedan. hon blev upprörd o helt blå i aniktet o tuppade sedan av.det har sen dess hänt 2 gånger till. jätte läskigt är det o jag har tagit henne till akuten 2 gånger. har läst lite på engelska där det heter breath holding attacks, är det samma sak?

• Moa mamma till Yassin

martina 04

låter som affektkramper, det var så det var första gången min son fick kramp...

Jag tycker fortfarande att det ser jätte hemskt ut fast läkarna säger att det inte är någon fara...

De är ju så små och sa inte behöva få några besvärr....

• Wavva

Då jag jobbade på förskola fanns det en pojk som hade typ affektkramper. I hans fall handlade det lite oturligt om att när han blev ledsen eller arg eller skrek framkallade han kräkningar- inte så smidigt om man satt vid middagsbordet...

• Mlik

Hej!
    Jag skriver i detta forum pga min 8 månaders dotter som fick diagnosen "affekt kramp" efter att vi berättat om hennes" anfall"

det som bekymrar mig är dock, att jag tycker inte att någon beskrivning stämmer överens med hennes tillstånd.
    våran dotter låter litegrann som en "hackande skiva" när hon blir riktigt skrämd av något, eller om hon råkat slå sig lite värre än vad hon brukar.
    Vi har ju hört henne  gråta sitt "riktiga" gråt ...om man kan uttrycka sig så? så detta andra som vi får se av då och då är något helt annat.

När detta"tillstånd" infinner sig, så är hon påväg att börja gråta fast så skiftar det om snabbt till lite darrande..och sedan blir det hacknandet, snabb andning.
    hon blir inte blåaktig..hon är närvarande, och hon svimmar inte av..
    hon skriker inte,..det kan ta upp till 2 minuter kanske?
    jag har lyckats lugna henne genom att amma, eller gå till något fönster och försöka distrahera henne.
    Det som även bekymrar oss lite när man läser runt, är att det är vanligast från 1 årsåldern och uppåt.
    färsta gången havanna blev sådan här var hon endast 2 månader kanske?
    sen dröjde det några månader innan nästa tillfälle, och nu ju äldre hon blivit desto oftare kom "anfallen"
    hon verkar i stunden ha ont av det, det känns som om hela hennes lilla kropp arbetar så fort, men efter är det som om inget har hänt.

Är dte någon därute som har svar? eller känner igen sig?
    först sa doktorn att det var nattskräck fast under dagtid? hon skriker aldrig i stort sett, så vi tycker inte heller det stämmer in, från det fick vi senare höra affekt kramp.  Det var tydligen det hon menade från början.
    varför kan man inte bara vara nöjd med det doktorn sa?
    jag vill bara inte stå där en dag och vips så var det något helt annat ,kanske mer allvarligt?
    jag är fullt medveten om att man kan" övernojja" sig över sådant här.

och när jag läser om er andra som har barn som tuppar av för en stund, eller skriker och tappar  luft, så mår jag med er. måste vara otroligt jobbigt att uppleva, så på ett sätt är jag ju förstås glad över att vår dotter inte kommit dit ännu, och jag hoppas vi får slippa, trots att det är ofarligt...

ja, då fick man skriva av sig...tacksam för svar:)
    mvh//emelie

Svar på tråden affekt kramper