Anonym skrev 2009-09-24 00:13:04 följande:
Vi ska gifta oss hade vi tänkt men det ska INTE bli för dyt. Vi kommer kanska landa på runt 20-30 gäster. Vad kostade erat bröllop? Vad hade ni för mat? Har ni tips på hur man kan hålla kostnaderna nere för ettt bröllop?
Ett "riktigt" bröllop med fest behöver inte alls bli dyrt!
Mina Tips för att hålla nere kostnaderna:
* Köp begagnade kläder - finns superfina klänningar osv på tex blocket som är använda en gång (alltid lika kul att läsa i en annons :D) och är som Nya! Kan dessutom säljas vidare sen...
* Buffé, som kanske lagas själv (eller med hjälp av släkt, vänner...) - blir billigt så det förslår...
* "Utnyttja" resurser hos vänner, släkt osv - var inte rädd för att be om hjälp. Kanske spara in tusenlappar på hår och smink om nån är duktig på sånt och vill hjälpa till...
* Viktigt tips - gå INTE på allt ni läser om "måsten" hit och dit. "Teman" till höger och vänster, tillbehör som bara "måste" finnas osv osv i all oändlighet. Många har tipsat om bröllopstorget, som visst är en bra sida om man har förmågan att sålla!!! Lätt hysterisk stämning råder när man läser där, och man kan lätt ledas in på att det måste vara på ett visst sätt och då kan kostnaderna fort dra iväg...
* Kuvertavgift? (Som naturligtvis endast täcker kostnaderna för det enskilda kuvertet :P)
* Önska ett bidrag till festen i present i stället för sedvanliga presenter om ni känner att ni redan har skåpen fulla med grejer ni inte riktigt behöver fler utav...
* Alkohol? Bjud endast till maten, därefter bar till självkostnadspris.
Vårt bröllop kostade ca 25000 har jag räknat ut, vi var ca 40 vuxna på festen. Jag lagade maten själv till buffén, bjöd på alkoholen under middagen och därefter fick folk betala sin egen alkohol... Min syster fixade mitt hår och alla kläder hade vi köpt begagnat, och sålde dem efter bröllopet...
Vi har varit tillsammans så länge, så grejer i present har vi inget behov av heller - önskade därför att EJ få några presenter! OM någon ändå ville ge något, sa vi att de gärna fick bidra till festen... Bröllopet _kostade_ alltså 25' - vi betalade långtifrån detta, våra egna utlägg kanske landade på 10' i slutänden när alla plus och minus räknats ihop...