• Anonym

Bröllop - INTE för dyrt

Vi ska gifta oss hade vi tänkt men det ska INTE bli för dyt. Vi kommer kanska landa på runt 20-30 gäster.

Vad kostade erat bröllop?
    Vad hade ni för mat?

Har ni tips på hur man kan hålla kostnaderna nere för ettt bröllop?

• Svar på tråden Bröllop - INTE för dyrt
  • alexias mamma

man kan ju även välja att ta en lokal långt bort och skeppa alla gäster dit med buss. det kostar ca 3000. men då sparar man ca 10-20000 på valet av lokal.

• 071001

Måste också hålla med övriga, Tjohalia, inte mycket att skryta med det där .

Ts, för att hålla kostnaderna nere är det bra att kika på lokaler där ni kan ha med egen mat och dricka.
    Köp en klänning som du sen kan sälja vidare
    Gör din bukett själv alt nämn inte ordet bröllop i blomsteraffären. Bor du nära eller i Stockholm, gå till Hötorget.
    Be en kompis om hjälp med enklare håruppsättning och sminkning.

• Bjornis

Vi gifte oss i Göteborg glömde jag skriva och vi hyrde också 2st bussar (3500  som tog gästerna till festlokalen som låg i andra änden av stan. Lokalen hyrde vi genom en kompis och var en häftig teaterlokal som helt klart var en av de största lyckträffarna på vårt bröllop. Ja förutom att jag blev gift då!

• Gaytjej

När vi hade gjort vår gästlista visade det sig att vi ville bjuda 70 pers och vår enda möjlighet till att kunna göra det är att hålla kostnader nere med egen mat. Att hyra ett ställe kostar ju lätt 1500 kr/kuvert och uppåt och några 100 000 har vi då inte...

Vi har hittat en fin lokal med kök som inte är en bygdegård (var inte så lätt dock) och ska ha buffé. Då vi har många matlagningsintresserade familjemedlemmar och goda vänner som erbjudit sig att laga och stå för några av rätterna var så blir faktiskt matkostnaden inte särskilt hög!

Det som förmodligen kommer kosta en del är alkoholen - men vi har inga stordrickare i sällskapet, utan snarare tvärtom, så det kanske inte blir så eländigt mkt ändå. Vi kommer troligen köpa vinet på systemet och inte i Danmark/Tyskland då vi fattat det som att man kan lämna tillbaka oöppnade flaskor till dem?

Vi funderade på att ha ett band först (en kollega har ett skitbra), men kom fram till att vi kör på egen musik istället  - lillasysterns kille som varit DJ i London och mängder med musik hjälper oss med det. Band är ju himla trevligt, men många av våra vänner har inte sett varandra på länge och kommer förmodligen vilja sitta och prata en hel del och lyssna/dansa desto mindre.

När vi hade 30-års fest med 35 gäster och de ombads ta med sig egen dricka ifall de ville dricka ngt starkare så tror jag att slutnotan för buffén hamnade på 3 500 kr! Då var det ändå lax och flera olika köttsorter, potatisgratäng, pastasallad och pajer och vi hade rester över till brunch dagen där på. Men då fick vi vissa saker som potatis och ägg gratis från en vän som har egen produktion + älgkött från min sambos pappa som är jägare.

• Anonym

Vi funderar på att slå ihop dop o bröllop nästa år. O räknar med att det inte ska bli så himla dyrt.
    Blir väl runt 40 gäster. Maten kommer att hamna på nånstans mellan 2-4000 kr. (tror det blir runt 3000), Klänning har jag redan - behöver bara sy om den lite men det finns folk jag känner som hjälper mig med det, mannen har oxå kläder färdigt. Sen blir det ringen - tycker inte om pråliga saker utan vill ha en enkel, så förhoppningsvis blir den inte så dyr. Fixar buketten själv liksom håret hjälper min brorsdotter med. Så max priset kommer förmodligen att hamna på 10 000kr.
    Så bröllop behöver inte bli jättedyrt om man inte vill.

• 071001

Just det ts, ni kan också ha dricka till självkostnadspris efter maten. Tex 10 kr för en flaska öl och 10 kr för att glas vin.

• Lottis77

Vi lade ca 10.000 kr på vårt bröllop inkl. ring och kläder till oss själva och tärna/best man.

I bröllopspresent önskade vi oss festen, och jag fick smink/hår i present av min pappa. Endast släkten kom på festen, och vi hade den hos min mans föräldrar. Maten var buffé från en cateringfirma.

Det går att göra riktigt billigt om man vill, och ändå få en dag att minnas.

• Anonym (Nygift)

Vårat bröllop gick på 12500 kronor, vi gifte oss i somras. Vi bjöd 33 personer, 24 kom.

Vi hyrde en bygdegård, den kostade 600 kronor. Maten gick på 2500 kronor (vi köpte från ICA här i stan deras chark, de gör väldigt god potatissallad och har gott kött), grönsaker och frukt från mataffären, kladdkaka gjorde vi själva, två prinssestårtor (eller ja liknande i alla fall) fick vi hjälp med från min mans brors fru, så vi betalade 300 kronor till ingridigenserna. Till förrätt hade vi franska med skakenröra och till huvudrätt buffé (potatissallad, tre sorters kött och grönsaker, en laxbit till en vegetarian)

Kläder: Min man hade kvar sin studentskjorta och skor, använda då för 7 år sedan, så det tyckte han var onödigt att köpa nytt. Kostymen gick på en 1000 lapp, min klänning 3000 (fick sy upp den, den var för lång annars kostade den 2500 kronor).

Svärfar fotograferade, han är väldigt duktig.

Så ta hjälp så mycket ni kan av anhöriga! (Har bara läst TS).

• Tjohalia
    Anonym skrev 2009-09-24 13:23:47 följande:
    Fast när ni märkte att ni skulle få pengar över hade ni ju kunnat bjuda på några drinkar? Alla gör vi som vi själva vill, men helt ärligt hade jag inte gått på någon fest (bröllop eller inte) där jag fick betala mer än vad maten kostade och sedan också ta med min egen alkohol...
    Vilken tur att jag har underbara vänner då! Vi har verkligen superkass ekonomi, vi ville gifta oss och vännerna ville givetvis vara med och dela den här dagen med oss. Jag diskuterade redan innan jag skickade ut inbjudningarna det här med kuvertavgiften med flera av dem, så dom var mycket medvetna om hur det skulle bli och varför det skulle bli som det blev när det gälde kuvertavgiften och alkoholen. Dom flesta jag pratade med sa dessutom att det är vanligt att man gör så, tar lite extra i kuvertavgift för att täcka lite andra kostnader. ALLA var medvetna om detta!

Att vi sen gick plus var faktiskt en miss, hade jag vetat om det så hade jag givetvis bjudit på mer, det var ju nämligen det som var själva tanken med kuvertavfiften och inte att vi skulle roffa åt oss pengar! Men det kom fler än vi räknat med, folk som inte hade anmält sej och folk som anmälde sen bara dagar innan.
    Det var inte förrens några dagar efteråt när vi satt med räkningar som vi upptäckte det. Vi hade ungefär 5-6 stycken som vi inte hade räknat med skulle komma som kom iaf och det innebar 1500-1800 kronor extra som vi inte räknat med. Sen så betalade min mamma tårtan och det var väl 5-600 kr det med och av en annan släkting fick vi lokalen på 800 betalt. Inget av detta hade vi räknat med och det innebar ungefär 3000 kronor som vi "slapp" betala. Att mamma skulle betala tårtan var inget hon hade berättat i förväg, likaså inte lokalkostnaden som denna släkting hade med sej tillsammans med sin kuvertavgift till bröllopet.
    Där har ni anledningen till att vi fick pengar över. Som sagt var hade vi inte räknat med det.
  • Tjohalia

alexias mamma skrev 2009-09-24 13:31:35 följande:

men herregud vad är det frågan om? Om man bestämmer sig för att gifta sig, som man förhoppningsvis bara gör en gång i livet kan man väll för sjutton lägga lite pengar. gå med vinst var det värsta jag hört! vi betalade ca 160.000 för vårt bröllop med 100 gäster. Nu säger jag inte att man måste lägga så mycket pengar men vad fan lite får man väll lägga om man nu ska gifta sig.min syrra gifte sig för 40.000 och hade ca 70 gäster. dom fixade all mat själva och all städning. det blev toppenbra även om dom fick fixa mycket själva. dom betalade i princip bara för lokalen och klänningarna. engångskameror på borden är bra istället för fotograf, då får man spontana och roliga kort på alla gäster dessutom. och snälla, bjud på alkoholen, det känns så snålt annars...
    Jag hade gladeligen lagt flera hundra tusen på ett bröllop om jag haft dom pengarna, eller för den delen 40.000 med. Men det är pengar som inte ens existerar i våran värld. Vi är inte snåla, fattiga däremot och det är en jäkla skillnad! Hade vi bara haft möjligheten så hade vi bjudit på hela kalaset, inklusive alkohol.

Jag säger igen, vilken tur att jag har riktiga vänner och en härlig familj, som verkligen ville dela den här dan med oss och inte bara ville komma för att bli bjudna på en brakfest! Som gladeligen betalade för sej eftersom dom vet att dom har det bättre ställt än oss.

Vi bestämde oss för att gifta oss eftersom vi älskar varandra och vill leva tillsammans resten av livet, det är väl ändå därför man gifter sej och inte för att få ha en brakfest och skryta med hur mycket pengar man kan göra av med på ett bröllop och ändå överleva ekonomiskt?

Mina bröllopskläder är från kappahl, gick på 300:- ungefär, vitklädd men långt ifrån en brudklänning.
    Min man hade en vanlig somrig kortärmad skjorta som han redan hade hemma i garderoben, sen köpte vi vita linnebyxor till honom, där gjorde vi ett riktigt fynd för dom hade röjardag inne i stan och byxorna (från HM) kostade 10:-, så billigt trodde jag inte ens att det var möjligt att hitta...

Och vet du vad, jag tror att jag var precis lika lycklig som dej på min bröllopsdag!
  • Tjohalia
    071001 skrev 2009-09-24 13:37:36 följande:
    Måste också hålla med övriga, Tjohalia, inte mycket att skryta med det där .Ts, för att hålla kostnaderna nere är det bra att kika på lokaler där ni kan ha med egen mat och dricka.Köp en klänning som du sen kan sälja vidareGör din bukett själv alt nämn inte ordet bröllop i blomsteraffären. Bor du nära eller i Stockholm, gå till Hötorget.Be en kompis om hjälp med enklare håruppsättning och sminkning.
    Jag skryter inte, jag berättar om hur det var för oss.
  • Anonym

Då kan jag betätta att vi också gick plus, i vårt fall är det 2000 men tur att man har snälla vänner och familj, och vet ni vad, mina vänner kommer få lika mycket av mig den dagen de gifter sig och det för jag kan ge de det, men kan jag inte så kommer de vara förstående.

Tjohalila: man behöver inte förklara sig men jag säger det som du gör för andra kommer alltid tillbaka till dig. Gör du ont kommer du få ont. Dina vänner var snälla och jag tror utan att blinka att du kommer göra allt för att hjälpa de den dagen de behöver det på någont sätt och viss.

• malin7502
    Anonym skrev 2009-09-24 00:13:04 följande:
    Vi ska gifta oss hade vi tänkt men det ska INTE bli för dyt. Vi kommer kanska landa på runt 20-30 gäster. Vad kostade erat bröllop? Vad hade ni för mat? Har ni tips på hur man kan hålla kostnaderna nere för ettt bröllop?
    Ett "riktigt" bröllop med fest behöver inte alls bli dyrt!
    Mina Tips för att hålla nere kostnaderna:
    * Köp begagnade kläder - finns superfina klänningar osv på tex blocket som är använda en gång (alltid lika kul att läsa i en annons :D) och är som Nya! Kan dessutom säljas vidare sen...
    * Buffé, som kanske lagas själv (eller med hjälp av släkt, vänner...) - blir billigt så det förslår...
    * "Utnyttja" resurser hos vänner, släkt osv - var inte rädd för att be om hjälp. Kanske spara in tusenlappar på hår och smink om nån är duktig på sånt och vill hjälpa till...
    * Viktigt tips - gå INTE på allt ni läser om "måsten" hit och dit. "Teman" till höger och vänster, tillbehör som bara "måste" finnas osv osv i all oändlighet. Många har tipsat om bröllopstorget, som visst är en bra sida om man har förmågan att sålla!!! Lätt hysterisk stämning råder när man läser där, och man kan lätt ledas in på att det måste vara på ett visst sätt och då kan kostnaderna fort dra iväg...
    * Kuvertavgift? (Som naturligtvis endast täcker kostnaderna för det enskilda kuvertet :P)
    * Önska ett bidrag till festen i present i stället för sedvanliga presenter om ni känner att ni redan har skåpen fulla med grejer ni inte riktigt behöver fler utav...
    * Alkohol? Bjud endast till maten, därefter bar till självkostnadspris.

Vårt bröllop kostade ca 25000 har jag räknat ut, vi var ca 40 vuxna på festen. Jag lagade maten själv till buffén, bjöd på alkoholen under middagen och därefter fick folk betala sin egen alkohol... Min syster fixade mitt hår och alla kläder hade vi köpt begagnat, och sålde dem efter bröllopet...
    Vi har varit tillsammans så länge, så grejer i present har vi inget behov av heller - önskade därför att EJ få några presenter! OM någon ändå ville ge något, sa vi att de gärna fick bidra till festen... Bröllopet _kostade_ alltså 25' - vi betalade långtifrån detta, våra egna utlägg kanske landade på 10' i slutänden när alla plus och minus räknats ihop...
  • maurica

Jag och sambon ska gifta oss nästa sommar och har räknat på ca 60 gäster (mest släkt, barn inkluderat), ska ha cateringfirma för att slippa laga maten men fixa resten själv. Mest troligt får vi låna en stor lokal som min blivande svärmor har tillgång till. Gällande alkoholen, som är en rätt tung kostnad, så hade vi tänkt oss 1-2 glas till maten men sedan bar till självkostnad. Min morbror har tackat ja till att fota bröllopet och kommer ta hjälp av mamma + vänner för att sy klänning, ordna håret etc. Frågar man runt så har många tips på bra och billiga cateringfirmor, känner till lokaler som inte kostar skjortan (t.ex om någon släkting bor i bostadsrätt och har tillgång till lokal genom den).

En kompis till mig ordnade bröllop med ca 60 gäster för 15.000, då var vi många som hjälpte till med mat, pynt, sömnad, dukning och städning. Ringar, lokal och alkohol inkluderade i summan. Beror alldeles på vad man väljer att lägga de stora pengarna på!

• Anonym

Tjohalia min mamma råkade försäja sig om vad min syster fick i present när hon gifte sig. (Med flit då hon vill veta datum/ få oss att göra det snart)

Om vi får samma belopp som min syster kommer vi gå med vinst också. Inget vi räknar med utan det blir en glad överraskning.
    Sen hur man läger fram saker till vänner och hur de väljer att agera är skillnaden mellan goda vänner och bekanta.
    Om vi valde att inte ha en hemlig vigsel vid dop, skulle vi nog också ta en kuvertavgift istället för presenter. Men då vi inte känner för en jätte fest gör vi på vårat sätt. 
    Även om min svärmor kommer tycka sämre om mig då hon inte få klä upp sig till tänderna och gå på en fest med omkring 100gäster (som hennes andra son hade)
    Nej man ska göra som man själv känner för. Säg 1000-2000kr över är bra för då kan man även kosta på tackkorten
  • Kan inte bli bättre än såhär

Jag har ingen aning för vårt var dyrt, men jag kommer att följa tråden för att se vad ni påhittiga har att säga.

Svar på tråden Bröllop - INTE för dyrt