• Epelino

Druvbörd / Mola

Hej!
    Jag skrapade för misstänkt mola för ca 3 veckor sedan.
    Vi har en liten så någon ny graviditet var inte direkt tänkt men självklart blev vi väldigt glada när vi "plussade" och började planera för en liten till.
    Jag fick alla typiska gravtecken gånger 1000 ungefär. Kräkdes bara jag hostade till och var helt orkeslös. Jag sa många gånger till min sambo att det här får bli det sista barnet om jag ska må så här!! Vissa mornar kunde jag knappt ta mig ur sängen. Vi var på inskrivning hos Bm och eftresom vi inte riktigt visste när jag kunde ha blivit grav så fick vi tid för ett "träningsultraljud" där de skulle få fastställa graviditetens längd.
    Vi ordnade barnvakt till Lillan och begav oss till MV för att få se Liten. Vi misstänkte att jag var i ca v 11-12.
    Bm påbörjade Ul och sa efter en liten stund bara att -Ja, här finns det inget foster iallafall!! Men jag ska hämta en annan Bm för det finns något annat!!
    Vi blev helt stela och kalla och undrade såklart vad som hände. In kom en anna Bm som också konstaterade att det inte fanns något foster men något annat.
    De började stimma och ringa gynjouren utan att varken förklara eller berätta vad de misstänkte för oss, och i mitt huvud snurrade det ordentligt. Grejen var den att under mina värsta illamåendedagar så skojade jag om att det nog inte var en bebis utan en cancerknöl i magen.
    Vi fick åka hem utan förklaringar men med en tid på gyn morgonen efter.
    Där fick vi konstaterat att det förmodligen var en Mola jag hade i magen. Jag fick förklaringar till mitt extrema illamående och till att jag kände mig så svullen över magen.
    Min livmoder och moderkaka var tydligen lika stort som en gravid i v 16.
    Fick tid för skrapning morgonen efter och blev ivägskickad på provtagning och lungröntgen.
    Dagen efter skrapades jag och fick åka hem igen. Morgonen efteråt vaknade jag upp och hade sån extrem energi, jag hade inte varit så pigg på så länge. Jag gick upp 03.15 och storstädade, bakade och bytte gardiner. ( Låter sjukt jag vet!!)
    En vecka efter op så tog jag nya prover och häromdagen ringde läkaren.
    Det var en komplett mola jag hade i magen och ska nu fortsätta att ta prover till Hcg är nere på noll samt totalt grav förbud. Det hade sjunkit extremt på bara en vecka!!
    Jag känner att det är skönt att det inte var ett vanligt missfall eller att fostret hade dött utan i en komplett mola har det ju aldrig funnits något foster, men i mitt huvud har det ju funnits en bebis, så just nu har jag det lite jobbigt att reda ut alla tankar.
    Men jag har så mycket frågor och läkaren verkar inte ha så stor koll

Vet någon om det är vanligt att det blir följder av en komplett mola?? Kan det börja växa igen?
    Eller är det vanligast att Hcg sjunker till noll och att man får försöka igen?
    Läkaren ville att jag skulle sätta in en spiral, men jag vill absolut inte det, äter hellre mina mini-piller, hur har ni gjort?

ber om ursäkt för långt inlägg med förmodligen en massa stavfel.... men jag behövde tydligen skriva ur mig lite!

Kramar

• Epelino

Wass,
    tack för din omtanke!!

Hur fick du veta att mola börjat växa igen?
    Via blodprover eller ul?

Hur högt låg erat HcG vid skrapningen?

Kramar

• Epelino

Tack för snabbt svar!!

Mitt Hcg låg på 430 000 vid skrapningen och 4900 en vecka senare, så det var ju en betydlig skillnad.
    Blev lite orolig eftersom jag läst att vissa tjejer haft hcg på 80 000 vid skrapningen. Då kändes mitt värde så himla högt, men ditt var ju högre!
    Hua, ska ta nytt prov på Torsdag och får nog svar på måndagen efter kan jag tänka mig.

Ha en bra dag!!

• Epelino

Anonym (kommer igen) skrev 2009-11-09 19:34:58 följande:

Jag fick inget besked idag, de hörde aldrig av sig:(Är det någon av er som fått partiell mola som fått röntga lungorna? Jag fick aldrig göra det så jag tänkte att det kanske bara är om man har haft den kompletta varianten? Nån som vet?
    Hej!
    Jag tror att risken för "härdar" i lungorna är mindre vid pertiell än vid komplett.
    Vad jag har läst så är risken för mailignitet 6-32 % vid komplett och 1-5% vid partiell. Kan kanske ha med det att göra.
    Men fråga din läkare istället!!
    Det verkar som om läkarna kan behöva lite frågor ang detta så att de läser på lite om sjukdomen!!

Kramar
  • Epelino

Hej!

Inte ett dugg puckat!!
    Bara härligt att drömma!!
    Jag har ju en liten på strax 10 månader så jag har fullt upp med annat på dagarna, men visst hade jag oxå börjat tjuvtitta på syskonvagnar innan skitbeskedet kom!!

Lycka till med proverna och dröm vidare!!!

Kramar

• Epelino

Vad skönt för dig att det sjunker!!

Måste det ner på 0 innan du får börja försöka bli gravid?
    Hur länge sedan gjorde du din skrapning? (Står säkert högre upp i tråden...)
    Min läkare sa att mitt hcg borde var normalt innom 8 veckor!! Kan man lite på det?

kram på dej

• Epelino

Min läkare sa att vi inte fick bli gravida på 6 månader.
    Det verkar som om det är olika för olika sjukhus.
    Läkaren jag har verkar ta väldigt enkelt på hela grejen, skönt på ett sätt, men det känns ibland som om han gör det för att jag ska vara lugn.
    Nya prover imorn, och vul på Tisdag.
    Hoppas bara på det bästa, att skiten är helt väck.
    Jag ska erkänna att första två veckorna efter skrapningen var jag superlugn och hade inte en tanke på att det skulle kunna börja växa igen.
    Men så hittade jag den här tråden och insåg att det inte är helt självklart att allt bara kommer bli bra.
    Så nu går jag runt och känner efter, och jag har haft en viss molvärk i magen och lite gulbruna flytningar sista veckan till och från. Så nu misstänker jag ju såklart att det är nåt skit kvar!
    men men inte så mycket annat att göra än att invänta provsvar och ultraljud.
    Jag tillhör föressten lilla Västerviks sjukhus!

• Epelino

Godmorgon på er!

Jag undrar om någon vet ifall det finns någon statistik på hur många kompletta molor som får utplånas med cellgift??

Har aldrig varit sånhär förrut, men nu är jag väldens hypokondriker och känner efter hela tiden!!!!

• Epelino

Mer pengar åt molaforskningen!

Skämt å sido, det verkar faktiskt vara så att läkarna inte riktigt har koll på molor.
    Förhoppningsvis tar de i i överkant med alla kontroller och gravförbud!

Fick igår en inbjudan till cellprov mitt uppe i alltihop.
    Men jag ska ju till gyn på Tisdag för ett vul, borde inte gynläkaren kunna ta cellprovet då på en gång , när jag ändå ligger redo så att säga??
    Det känns nämligen som om mitt underliv exponerats tillräckligt för i år nu!
    Först en förlossning där jag syddes rätt rejält och fick gå på tre kontroller efteråt.
    Sen återbesöket på Mvc där hon skulle känna efter så att jag kunde knipa ordentligt, så vul när molahelskottat hittades, plus operationen och nu återbesök.
    Kanske bara är jag som är kinkig....

Jaja, om han inte går med på det så kommer jag avboka cellprovet och ta det nån gång i vår istället.

Tack alla för en underbar tråd!!
    Kram kram

• Epelino

Godmorgon!
    Imorn ska jag träffa min läkare för ett återbesök, det har på Tordag gått 4 veckor sedan skrapningen.
    Jag har laddat med frågor till honom som jag förväntar mig någorlunda kompetenta svar på, han är trots allt överläkare!!
    Jag vill bla veta om man har högre risk att utveckla annan cancer?
    Och hur många molor som slutar med cellgift?
    Så vill jag veta varför hcg värdet skilljer så mycket mellan olika kvinnor med Mola?

Har ni fler frågor jag borde ställa?

Svar på tråden Druvbörd / Mola