• Anonym (timecare schema)

Time care/tvättstugeschema,i omsorgen.

Måste få va anonym-då detta är känsligt o folk vet vem jag är annars.

i vår hemtjänstgrupp ska vi börja med önskeschema,tvättstugeschema,timecare (vet ej exakt vad det heter?)har börjat..
    Blir SÅ hemska att jobba nu,bara osämja!!
    Jag har fått ta på mig massa skitdagar o har fått en vansinnigt dåligt schema för att EN ville ändra o ha sitt drömschema.jaha-tack för det liksom!?
    Alla måste väl "ge o ta"? jag fick bara ge o ge vi är 14 "tanter",så ni kan ju tänka er.......
    Och vissa vill att allt ska va exakt "rättvist"-alla ska alltså ha lika många kvällsturer,o lika många 7-12 turer,resp 7-17 turer osv.
    Men vissa VILL ha många korta dagar,o vissa vill ju ha få långa dagar-ska man inte se att alla får ungefär som de vill-hellre är exakt rättvisa??
    Blir ju dessutom svårt då vissa jobbar 60% o nån 77% o nån heltid typ.HUR ska det kunna bli exakt lika?? O ska det vara det? EN tjej jobbar dessutom varannan helg för att hon vill det o alla vi andra 2helger på 6 veckor... Ska det va rättvist som nån tycker så ska väl alla tvingas till exakt antal helger med,ingen får jobba mer ens om den vill o det passar bra för verksamheten?
    Är det inte bättre att försöka se till allas olika önskemål?
    Jag kommer ej orka med detta!!
    Schematräffar var 4e vecka som bara går ut på gorm o tjafs,o att alla blir missnöjda-eller ja,NÅN får väl sin vilja fram kanske??
    O sen ändra dagistiderna så ofta -jag kommer bli tokig!!hatar dessutom "kontorsjobb/pappersjobb"! hålla reda på att fylla i rätt turer på rätt dagar osv..........

HUR går det för er? O får ni ta in vikarier om ni vill vara lediga nån gång med semester eller föräldraledigt? eller måste arbkompisarna jobba för er då?

Hjälp mig stå ut!!

• Svar på tråden Time care/tvättstugeschema,i omsorgen.
  • sakoline

Tycker du ska framföra att du inte vill ha önskeschema mer utan att chefen/schemaansvarig ska lägga schema som det var förut. Jag var timvik på ett äldreboende med önskeschema, men några avd klarade inte detta utan återgick till gamla sättet medan en avdelning fortsatte ha önskeschema då de kunde samarbeta. Kan man inte samarbeta och ge med sig, så funkar det inte.
    Framför detta och se hur de andra reagerar.

tja,visst framföra det ska jag ju absolut...
    men det kommer nog inte spela nån roll är jag rädd.........
    det är bara SÅ trist att gå till jobbet nu! det har jag aldrig tyckt förr.....

nån mer som har erfarenhet eller åsikt,tackar...

• h8him

Varför accepterar du deras krav? Ni ska arbeta en viss arbetstid fördelat på ett visst minsta antal pass om jag förstår det rätt. Kan du inte föreslå att ni lägger hälften av passen var först och sedan den andra halvan. Då får ju alla en chans att kanske få behålla sina önskade pass. Eller så kan du helt enkelt lägga dina önskade pass och hoppas att de går igenom. Det ska inte vara så att en person ska få alla dåliga pass och någon annan alla bra.

nä visst. men jag tänkte så här: okej,jag är bussig o tar ett skitschema denna 6 veckors period-så får de ju hjälpa mig att få ett bättre nästa 6 veckor. För det ska göras om var 6e vecka...
    Jag accepterade deras önskemål för att vara lite bussig.men jag ångrar mig SÅ idag!
    Men som sagt,alla måste ju få sin önskan igenom NÅN gång,så jag måste ju få bra schemarad nån kommande 6veckors period.
    men oj vad detta är påfrestande. O det är inte bara jag som tycker det-hela gruppen egentligen.
    alla mår illa o dt är dålig arbetsstämning.........frultansvärt trist bara!!

• h8him

Om alla mår dåligt av det måste ni försöka hitta en lösning. Informera chefen hur det har blivit. Kanske dags att ni får en kurs/workshop i teamwork?

han ,chefen,VET hur vi har det... vi har haft träffar tillsammans o diskuterat saken...
    jag ser ingen lösning på detta tjafs,o vill inte ens jobba kvar där?! fast jag just börjat jobba mer o var så glad för det,o så kommer detta,går nog ner till halvtid igen.

det går inte att gå tillbaka till nåt "grundschema" säjer de schemaansvariga-det finns inget? säjer de... det är bara tomma rader o våra timmar som ska in...

ingen bättre stämning i gruppen,fast jag själv börjar väl acceptera det.det är som det är,nu gör vi det bästa av situationen.
    men vissa drar ner stämningen rejält-bara gnäller om hur jävligt det här är...
    OM alla ändå kunde ge o ta lite så blev det kanske hyfsat ändå-även om allt inte verkar HELT okej tex då man tar semester o så? skitskumt-att med kvoten på sin arbtid får jobba igen timmar typ-känns inte helt okej ...o lite sånt...

• Anonym (time care)

Jobbar inom landstinget och vi använder time care. Trivs kanon med det.

Först får vi lägga vårt dröm schema, sen "diffar vi"- när diffningen är klar och det skulle vara så att schemat fortfarande inte går ihop går "schema gruppen" in och tittar på alla anställda. -Vem har diffat minst? Då får den personen om möjligt naturligtvis ändra sitt schema. Dem skriver upp exakt hur många ändringar alla har gjort så ingen kan komma undan med att inte diffa.
    Så vi alla är ganska duktiga på att diffa - så att schema gruppen slipper gå in och ändra och lägga skitschema som vi inte kan göra något åt.

Vi har även 5 veto dagar på 10 v som vi kan lägga - det är dagar som tex vi absolut inte kan arbeta eller om det är en dag som jag bara kan arbeta kväll. Då kan inte schema gruppen eller någon annan rubba denna dag.

Vi trivs som sagt väldigt bra med detta. Visst, det är ett givande och ett tagande, men i slutändan gagnar det er för ni lär er att samarbeta genom detta. Det är också alltid roligare att arbeta om man lagt sitt eget schema.

men det är ju just det-att alla absolut INTE vill ändra/rubba påden rad som vi haft hittills o den de kommer ha i fortsättningen-för det kommer bli ändringar! o då kommer ju så klart alla måsta diffa,men då blir ju vissa skitsura/arg O STÄMNINGEN BLIR INTE ROLIGARE.
    gRUPPEN är VÄLDIGT OENSE OM BÅDE ARBETSSÄTT,O ALLT-SÅ ATT DET BLIR BRA PGA ATT GRUPPEN"LÄR SIG SAMARBETA" SOM DU SA-DET KOMMER INTE STÄMMA i vår grupp- förlåt versaler-råkade trycka fel!!
    vi har 15% veto- så det är olika beroende på sysselsättningsgrad,men i snitt har tex jag 25 timmar-så visst-DET är väl okej...men då man sätter veto o de andra måste gå in istället-så kommer man inte bli poppis ...
    jaja,som jag sa-JAG kan liksom leva m detta-o försöka! men vi har vissa som är SÅ motsträviga...så du anar inte.

hur menar du brister i ledningen??
    för att 14 personer i gruppen är så olika o har olika syn på allt?
    Hur som så HAR vi en chef som är konflikträdd o inte alls vill "ta tag " i saker...men han kan ju inte förändra att 14 tanter/tjejer ser väldigt olika på allt.........

• Anonym (time care)

Ja, det är tråkigt när cheferna inte kan ta tag i sådanna saker. Visst, hade vi också motsträviga ena -men det löste chefen bra hos oss.

Har ni uppgjorda helger eller får ni även där lägga fritt? Vi arbetar varannan helg och dem har vi fasta. Men skall jag på bröllop just den dagen lägger man veto. Vi har så att går vi in och arbetar tex en extra lördag så betyder det mer i diffningen sen.

Time care är också väldigt "ekonomi sparande" så jag tror allt fler kommer att få time care ochdet är bara att acceptera.

Förra sommaren pratades det om 3 semester perioder inom landstinget. Våra grann avdelningar fick det - men våran chef såg till att vi slapp det då han kunde visa upp att vi behövde minst vikarier genom att vi använde time care. Nu håller våran grann avd på att starta upp time care.

vi har fasta helger. o vi får INTE lägga veta då heller!? om vi måste va lediga får vi söka semester i efterhand ,som vi gjort nu liksom innan det här-inte veto eller lägga in sem en helg. vi har 2 helger på 6 veckor. så var trejde. EN i gruppen har varannan,för att hon vill det.

Svar på tråden Time care/tvättstugeschema,i omsorgen.