• Johannapanna87

Min hund har knölar på halsen :/

Det är så att jag och min man har upptäckt att våran hund på 1,5 år har fått 4st knölar på halsen är det vanligt att man kan få knölar utan att det är cancer lr ska jag ställa in mig på det värsta? :(

Vi har vetat om knölarna i några veckor nu vi tänkte att vi skulle avvakta och se ifall dom förökar sig eller om dom växer.. men inget har hänt, kanske ska kolla upp dom ändå man vill ju inte att ska ska gå förlångt :(

Vad händer ifall en hund har cancer? får dom också cellgifts behandlingar som människor??

• Svar på tråden Min hund har knölar på halsen :/
  • såffan

Det måste ju inte vara canser, men du ska helt klart kolla upp det.

jag tror det vanligaste är att man försöker opperera bort canser cystorna utan cellgifter.

• Sannalouise87

Är dom stora? Det kan vara fettknutor också!

Vår hud fick cancer, som dom opererade bort, själva knölarna då. Sen gick hon på medicin, kommer inte ihåg hur länge eller vad det var eftersom jag bara var 13 då. Hunden var också 13,så när cancern spred sig valde vi att ta bort henne.

• Johannapanna87

Njaee dom är inte så jättestora men dom känns ju klart och tydligt och dom är hårda, jag tänkte ju inte så mycket på det först då han är så pass ung men man vet ju aldrig :/

• Hjartesjalen

Hej! ja en hund far ocksa cellgifter o det finns medeciner o fa. Om jag vore du sa skulle jag ta hunden till vet direkt, da kan dom kanna pa dom o saga dig direkt om dom e ofarliga el om dom maste kolla dom, dom kan dra ut lite vatska el celler/blod fran knolarna o kolla vad som e dar i. Vantar ni for lange o det skulle vara canser sa vaxer den till sig fort o det blir svarare o fa bort. Knolar kan ocksa opereras bort.

Det kan vara fettknolar ocksa el kotlar. Hur stora e dom, o hur kanns dom, harda/mjuka/rorliga el sitter liksom fast?

• Johannapanna87
    Hjartesjalen skrev 2009-09-24 09:56:20 följande:
    Hej! ja en hund far ocksa cellgifter o det finns medeciner o fa. Om jag vore du sa skulle jag ta hunden till vet direkt, da kan dom kanna pa dom o saga dig direkt om dom e ofarliga el om dom maste kolla dom, dom kan dra ut lite vatska el celler/blod fran knolarna o kolla vad som e dar i. Vantar ni for lange o det skulle vara canser sa vaxer den till sig fort o det blir svarare o fa bort. Knolar kan ocksa opereras bort. Det kan vara fettknolar ocksa el kotlar. Hur stora e dom, o hur kanns dom, harda/mjuka/rorliga el sitter liksom fast?
    dom är ungefär stora som kidneybönor,stenhårda och är orörliga! :/
  • Hjartesjalen
    Johannapanna87 skrev 2009-09-24 09:59:22 följande:
    dom är ungefär stora som kidneybönor,stenhårda och är orörliga! :/
    Ok, jag rader dig o ringa o bestalla tid hos vet sa fort som mojligt, det beh INTE vara canser, men nar det galler fettkulor samt kotlar sa brukar dom ga o rora pa, att dom liksom forflyttar sig en aning i mokrets under huden.

Hoppas du kan fa komma in sa fort som mojligt o att allt loser sig for vovven o er!

Lycka till!
  • Mrs Winter

Ring veterinären så snart som möjligt.

• hmcc

Det kan j bara vara fettknölkar också, det är inte ovanligt, men ring veterinären så att du vet.

• Cazza

Har en hund som gick bort i lymfkörtelcancer för ett tag sedan. De förstorade körtlarna kändes som rätt mjuka pingisbollstora knölar i juvern, bak på låren och runt halsen. Tyvärr fanns det inget att göra för henne, cellgifter var inget alternativ då de skulle plågat henne. Men i ditt fall kan det vara inflammerade lymfkörtlar eller en cancer som går att operera bort.
    Ju fler "knölar", desto sämre utgångsläge. Kolla med veterinär.

• COTTA

Åhh jag har inga råd att ge förutom att kolla upp det!
    Men jag håller alla tummar för er! var tvugnen att ta bort våran " bebis" för ett par veckor sen och det är vidrigt .
    Kramis.

• Vt78

Min första tanke var om det kan vara histiocytom, de är ofarliga, googla efter bilder och jämför. Men kolla upp knölarna hos veterinär för säkerhets skull.

• Chivasreal

sitter dom innanför huden eller pälsen? de kan inte va fästingar? asså dom känns som knölar men usch de låter jobbigt för er som fått ta bort era hundar

• Chivasreal

Tar tillbaka frågan såg den va väldigt dum förlåt mig

• Johannapanna87

Vi har varit hos vetrinären och fått provsvaren det visade sig att det var en inflammation i huden pga att han har någon allergi så vi ska exprimentera med honom nu och se vad han är allergisk mot :)

Svar på tråden Min hund har knölar på halsen :/