• CaCC

Amning och Citalopram?

Är det någon som ammar och äter Citalopram?
    Vad har ni för dos och vad har er läkare sagt om ev. risker?

Jag har fått börja med mina citalopram igen efter att jag trappade ut under graviditeten. Vår dotter är nu snart 4 månader och helammas och jag vill verkligen inte sluta amma henne. Trodde jag skulle klara mig utan medicin, men det verkar inte som om jag gör det.
    Enligt min psykiatrisköterska så ska det inte vara någon fara att äta Citalopram under amning, men jag är ändå så osäker. Har försökt hitta info på nätet men det är svårt.

• Svar på tråden Amning och Citalopram?
  • Phillippa

Jag äter också citalopram men jag ammar inte. Läkare har sagt att jag kan amma men jag väljer ändå att inte göra det. Barnet kan ju som sagt påverkas och då jag förmodligen skulle må dåligt av att amma så väljer jag att ge ersättning istället. Ersättning är ju kanske inte lika bra som bröstmjölk men å andra sidan hade min bröstmjölk innehållit citalopram, vilket inte heller är idealiskt. Jag bedömde alltså att då jag hade att välja mellan "pest eller kolera" så valde jag ersättning eftersom det förmodligen gör mig till en gladare mamma.

• elisch

Hej!

Jag åt citalopram 20 mg under graviditeten fram till v. 30 sen gick jag ner till 10 mg vilket jag fortfarande står på. Jag helammar och sonen blir 4 mån nästa vecka. Jag har pratat med både psykologer, barnmorskor, sjuksköterskor och läkare om detta och alla säger att det är helt okej och att dom vet flera som har ätit det både under graviditet och amning och inte märkt nåt. Dock har 2 läkare sagt att jag borde sluta. Men dom läser ju bara vad som står i FASS men har inga direkta erfarenheter. Jag känner mig trygg med det! Men om du har ätit under grav. så borde det ju vara säkert nu. Dom får ju i sig mycket mindre via amning än vad dom får i magen.

• L0ved

Förlåt om jag hoppar in lite ot. Men jag måste få fråga hörde av en vän att man inte fick ta citalopram under graviditeten. Såg att det var en del här som gjort det, så det måste ju gå då eller? Finns det några risker med det?

♥ Angelina 080422 ♥ BF 28/4 ♥
  • zasata

min läkare sa att jag fick välja aming eller citalopram.
    och hade jag inte slutat vid förlossning så hade jag fått vara kvar för att se hur han påvärkades också där. jag åt 20mg.
    min son är 6dar och jag vill med ha min medicin kan jag säga
    Får jag fråga varför du äter? Du kanske kan gå runt det med mycket psykologsatmal eller kbt?

• zasata
    Winglur skrev 2009-09-24 15:22:04 följande:
    Tack tack tack för länken! Men wtf?! Där står det ju i princip tvärt emot vad jag blev informerad om!!! >:[ Kanske är därför min lilla sover så himla oroligt?! Åh jag som precis börjar må lite bättre, jag kan inte trappa ner på medicinen... Och hon vägrar ersättning. Vad fan ska jag göra nu?!
    provat hipp? den gillade min dotter bäst, vet en kompis som la i lite socker i början så tog hennes barn det.
  • CaCC

Jag äter den pga depression och ångest. Jag går på samtal och har hjälp av kbt, men tyvärr så hjälper det inte med enbart det utan jag måste stötta upp med medicin.

zasata skrev 2009-09-25 09:40:35 följande:
    min läkare sa att jag fick välja aming eller citalopram.och hade jag inte slutat vid förlossning så hade jag fått vara kvar för att se hur han påvärkades också där. jag åt 20mg. min son är 6dar och jag vill med ha min medicin kan jag säga Får jag fråga varför du äter? Du kanske kan gå runt det med mycket psykologsatmal eller kbt?
  • Winglur
    zasata skrev 2009-09-25 09:42:08 följande:
    provat hipp? den gillade min dotter bäst, vet en kompis som la i lite socker i början så tog hennes barn det.
    Hon är mjölk allergiker så det går inte tyvärr, men tack för tipset! :)

SaramedM: Nej nej nej. :P Inte du. Jag blev arg på den där läkarj'veln... :P
  • zasata
    CaCC skrev 2009-09-25 10:33:27 följande:
    Jag äter den pga depression och ångest. Jag går på samtal och har hjälp av kbt, men tyvärr så hjälper det inte med enbart det utan jag måste stötta upp med medicin.
    Okej vad synd, Finns det ingen annan medicin du kan ta? Vet att det finns annan att ta under grav och även vid förlossningen, som kanske funkar ett tag?
Svar på tråden Amning och Citalopram?