Fru Hennerdal skrev 2009-09-25 07:54:36 följande:
Mitt gymnasieval var inte dåligt ur ämnessynpunkt. Däremot går man misste om betydande förståelse av begrepp då de introduceras på ett annat språk än modermålet. Detta gör att man inte kan tillgodogöra sig ämnet i samma utsträckning som om man undervisades på sitt modersmål. Jag tycker helt klart att man kan ha utökade språkstudier i t.ex. engelska. Men man bör dock undervisas i t.ex. kemi, matte, samhällskunskap osv på sitt modersmål om det finns möjlighet till det.Din pappa känner säkert väl till svenskans domänförluster och hur lång tid det tar att ta till sig ett språk så väl att man klarar av avancerad begreppsbildning.
Alltså, jag förstår ju att jag skulle ha svårt (eller iaf svårare) att läsa tex samhällskunskap på engelska, men om man läst engelska som en naturlig del från början kan jag inte se hur det kan vara något problem? Alltså, man har u många år på sig att bygga upp bde sin svenska och sin engelska innan man ska läsa ämnen som samhällskunskap och kemi.
Nu är dock den internationella skolan både på svenska och engelska, inte engelska enbart, som dagiset.
För övrigt så hade våra matteböcker på gymnasiet både svenska och engelska, för att man skulle lära sig engelska för att all vidare matematik sker på just engelska??
Mycket kurslitteratur över lag är ju på engelska också, då måste det ju vara en fördel att se engelska om något så naturligt?