• Zodic

internationell förskola?

Är det någon som har erfarenhet av att ha barnen på internationell förskola, där dom pratar bara engelska?
    Vi är helsvenska i familjen men så fick vi erbjudande om en plats på en sån förskola, vi tycker det låter spännande men skulle ju gärna höra lite erfarenheter, hur fungerar det med språket osv? :)

• Svar på tråden internationell förskola?
  • SchumiFerrari

jag hade absolut tagit platsen!!!
    Språket kommer erat barn att lära sig fort och får därmed en fördel i livet anser jag. Hade vi fått erbjudandet så hade vi tackat ja snabbast möjligt!

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • annawall

Jag hade också tagit platsen, under förutsättning att ni i vanliga fall pratar mycket hemma, så han hör svenska med. Samt har svenska kompisar.
    Vi bodde i USA mellan vår son var 3,5 och 4,5 och han lärde sig snabbt genom TVn och några kompisar.

Antar att många på skolan också har svenska föräldrar, så barnen kommer nog prata en del svenska mellan varandra. Ofta förstår personalen även svenska. På lekplatsen dit vi brukar gå kommer ibland en engelsk förskola och där är det barn som pratar svenska med varandra och ibland med personalen också, men personalen svarar alltid på engelska tillbaka och pratar bara engelska med barnen och sig själva.

• HarperSeven
    annawall skrev 2009-09-24 11:41:50 följande:
    Jag hade också tagit platsen, under förutsättning att ni i vanliga fall pratar mycket hemma, så han hör svenska med. Samt har svenska kompisar. Vi bodde i USA mellan vår son var 3,5 och 4,5 och han lärde sig snabbt genom TVn och några kompisar. Antar att många på skolan också har svenska föräldrar, så barnen kommer nog prata en del svenska mellan varandra. Ofta förstår personalen även svenska. På lekplatsen dit vi brukar gå kommer ibland en engelsk förskola och där är det barn som pratar svenska med varandra och ibland med personalen också, men personalen svarar alltid på engelska tillbaka och pratar bara engelska med barnen och sig själva.
    Hur har det gått med din sons engelska sen ni flyttade hem? Har ni lyckats att hålla det igång?
  • annawall

Filip 2 år skrev 2009-09-24 12:04:27 följande:

Hur har det gått med din sons engelska sen ni flyttade hem? Har ni lyckats att hålla det igång?
    Tyvärr inte, jag försökte läsa engelska böcker för honom i början, men sedan falnade det bort. Nu när han vill hjälpa mig på facebook (han är bara sju, så jag vet, han är lite liten för internet) så lär han sig jättesnabbt igen vad allt betyder. Nu pratar jag engelska med honom ibland på kul, särskilt om vi ska diskutera glass eller godis som inte Elsa, 20 månader, ska förstå. Fast hon lär väl sig snabbt också, gissar jag.

Jag tror att hans år i USA (vi var också i Tyskland ett år mellan han var 0,5 och 1,5 år) har hjälpt honom att förstå språkuppbyggnad på ett fantastiskt sätt, han har lätt att förstå nya ord och komma ihåg dem. T ex lärde han sig snabbt att förstå de skånska barnen i en familj vi lärde känna här, han förstod dem snabbt mycket bättre än vad de förstod honom. När vi var i Panama nu i somras lärde han sig snabbt flera spanska fraser samt tyska fraser (de vi bodde hos pratade vi tyska med, vi träffade dem från början i Tyskland).
  • HarperSeven

Vi bor i Tyskland sedan ett år tillbaka och vår son som nu är 4 1/2 år går på en tvåspråkig (tysk/engelsk) förskola (kindergarten). Jag är jätte positiv till att lära barn andra språk vid tidig ålder. På min sons förskola så pratar barnen nästan alltid tyska med sin engelska fröken och hon svarar på engelska. Min son är klart bättre på tyska men förstår engelska och kan prata på en enkel nivå. En pojke som slutade på förskolan i somras pratar nu jätte bra engelska. Han fyller sju nu i höst och har börjat skolan. Han går på en tvåspråkig skola. Han har gått tre år på den förskola som min son går på. Jag trodde innan vi åkte hit att alla barnen skulle vara aktivt tvåspråkiga och utan problem kunna växla mellan tyska och engelska. Men det kunde de inte utom ett barn som har en amerikansk mamma och ett annat barn som har spenderat två somrar i USA (sex veckor per gång). Det senare barnet började prata jätte bra engelska efter sin andra sommar där.

Jag skulle välja den internationella förskolan under två viktiga förutsättningar:

1) Personalen har engelska som modersmål. Så att de inte har anställt personer med svenska eller annat modersmål än engelska. Då tror jag inte att det kan bli bra. På samma sätt som att det inte blir bra när föräldrar pratar annat språk än sitt modersmål.

2) Att förskolan är bra i övrigt efter samma krav som man ställer på en svenskspråkig förskola.

annawall:

Jag har förstått att det är i princip omöjligt att hålla språket i gång när barnet är så pass litet när man flyttar tillbaka till Sverige. Jag har också hört/läst att det ändå finns språkkänsla kvar så att det inte är bortkastat. Det verkar verkligen stämma på din son. En familj jag pratade med hade bestämt att de skulle läsa varannan saga på engelska när de kom hem från USA. Sonen ville inte så det blev inget med det. Så det krävs säkert mycket för att det ska gå att hålla språket vid liv.

• Zodic
    annawall skrev 2009-09-24 11:41:50 följande:
    Antar att många på skolan också har svenska föräldrar, så barnen kommer nog prata en del svenska mellan varandra. Ofta förstår personalen även svenska. På lekplatsen dit vi brukar gå kommer ibland en engelsk förskola och där är det barn som pratar svenska med varandra och ibland med personalen också, men personalen svarar alltid på engelska tillbaka och pratar bara engelska med barnen och sig själva.
    Jo så tror jag också att det kommer bli!

Jo vi ska dit och hälsa på, och så länge det känns bra så tar vi platsen!
    Det ligger i anslutning med en tvåspråkig skola så man kan fortsätta med språket även senare, vilket också känns bra. Jag har en butik i närheten dit det kommer mycket elever därifrån som pratar engelska, och det är dom som inspirerat mig :)
  • Mamma till V och E

Jag som svensklärare ställer mig kritisk till att sätta ett barn med svenska som modersmål i en internationell förskola/skola.

Forskning har visat att det tar många år innan man har tillägnat sig ett språk till den graden att man kan använda det på en avancerad nivå och ha en väl utvecklad begreppsförståelse.

Detta är orsaken till att barn med annat modersmål än svenska ska ha gott stöd i sitt lärande genom undervisning i sitt modersmål och svenska som andraspråk. För att inte bli begränsade i sin utveckling pga språket.

Det jag talar om ovan gäller inte om man själv är tvåspråkig och barnen kommer från en flerspråkig hemmiljö, att vara flerspråkig är inget negativt.

Jag har själv gått ett engelskspråkigt gymnasieprogram och utifrån det jag observerade då och idag kan analysera utifrån den forskning som finns tror jag inte att det är ett vinnande koncept. Jag kommer aldrig att rekommendera mina barn att läsa en engelskspråkig utbildning under grund- eller gymnasieskolan. Däremot ser jag inget negativt i att läsa utökade språkstudier.

• Zodic

Fru Hennerdal skrev 2009-09-24 21:10:25 följande:

Jag som svensklärare ställer mig kritisk till att sätta ett barn med svenska som modersmål i en internationell förskola/skola. Forskning har visat att det tar många år innan man har tillägnat sig ett språk till den graden att man kan använda det på en avancerad nivå och ha en väl utvecklad begreppsförståelse. Detta är orsaken till att barn med annat modersmål än svenska ska ha gott stöd i sitt lärande genom undervisning i sitt modersmål och svenska som andraspråk. För att inte bli begränsade i sin utveckling pga språket. Det jag talar om ovan gäller inte om man själv är tvåspråkig och barnen kommer från en flerspråkig hemmiljö, att vara flerspråkig är inget negativt. Jag har själv gått ett engelskspråkigt gymnasieprogram och utifrån det jag observerade då och idag kan analysera utifrån den forskning som finns tror jag inte att det är ett vinnande koncept. Jag kommer aldrig att rekommendera mina barn att läsa en engelskspråkig utbildning under grund- eller gymnasieskolan. Däremot ser jag inget negativt i att läsa utökade språkstudier.
    Du tyckte alltså att ditt gymnasieval var dåligt? Vad skulle varit bättre på ett svenskt program menar du? Jag kan ju bara referera till mig själv men den svenskan som vi läste på gymnasiet innebar mest att läsa nån bok, vi läste ingen grammatik eller något mer djupgående. Däremot var allas engelska verkligen beklaglig, ingen ville läsa högt osv och det ska man väl ändå kunna begära av en 18-åring!

Vi får väl se hur det går helt enkelt, min pappa som också är svensklärare är iaf positivt inställd! :)
  • fröken freja
    Zodic skrev 2009-09-24 11:08:15 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av att ha barnen på internationell förskola, där dom pratar bara engelska?Vi är helsvenska i familjen men så fick vi erbjudande om en plats på en sån förskola, vi tycker det låter spännande men skulle ju gärna höra lite erfarenheter, hur fungerar det med språket osv? :)
    Inte för att verka snorkig men är chockerad att de erbjuder ett barn som pratar endast svenska hemma en sådan plats:-O
  • fröken freja

Jag som svensklärare ställer mig kritisk till att sätta ett barn med svenska som modersmål i en internationell förskola/skola.Forskning har visat att det tar många år innan man har tillägnat sig ett språk till den graden att man kan använda det på en avancerad nivå och ha en väl utvecklad begreppsförståelse.Detta är orsaken till att barn med annat modersmål än svenska ska ha gott stöd i sitt lärande genom undervisning i sitt modersmål och svenska som andraspråk. För att inte bli begränsade i sin utveckling pga språket.Det jag talar om ovan gäller inte om man själv är tvåspråkig och barnen kommer från en flerspråkig hemmiljö, att vara flerspråkig är inget negativt.Jag har själv gått ett engelskspråkigt gymnasieprogram och utifrån det jag observerade då och idag kan analysera utifrån den forskning som finns tror jag inte att det är ett vinnande koncept. Jag kommer aldrig att rekommendera mina barn att läsa en engelskspråkig utbildning under grund- eller gymnasieskolan. Däremot ser jag inget negativt i att läsa utökade språkstudier.
    Det var det jag menade med att jag var chockerad att ert barn erbjöds plats då ert barn endast vet svenska och håller med ovanstående inlägg.
  • Mamma till V och E
    Zodic skrev 2009-09-25 01:32:40 följande:
    Du tyckte alltså att ditt gymnasieval var dåligt? Vad skulle varit bättre på ett svenskt program menar du? Jag kan ju bara referera till mig själv men den svenskan som vi läste på gymnasiet innebar mest att läsa nån bok, vi läste ingen grammatik eller något mer djupgående. Däremot var allas engelska verkligen beklaglig, ingen ville läsa högt osv och det ska man väl ändå kunna begära av en 18-åring!Vi får väl se hur det går helt enkelt, min pappa som också är svensklärare är iaf positivt inställd! :)
    Mitt gymnasieval var inte dåligt ur ämnessynpunkt. Däremot går man misste om betydande förståelse av begrepp då de introduceras på ett annat språk än modermålet. Detta gör att man inte kan tillgodogöra sig ämnet i samma utsträckning som om man undervisades på sitt modersmål.

Jag tycker helt klart att man kan ha utökade språkstudier i t.ex. engelska. Men man bör dock undervisas i t.ex. kemi, matte, samhällskunskap osv på sitt modersmål om det finns möjlighet till det.

Din pappa känner säkert väl till svenskans domänförluster och hur lång tid det tar att ta till sig ett språk så väl att man klarar av avancerad begreppsbildning.
  • HarperSeven

Jag som svensklärare ställer mig kritisk till att sätta ett barn med svenska som modersmål i en internationell förskola/skola.Forskning har visat att det tar många år innan man har tillägnat sig ett språk till den graden att man kan använda det på en avancerad nivå och ha en väl utvecklad begreppsförståelse.Detta är orsaken till att barn med annat modersmål än svenska ska ha gott stöd i sitt lärande genom undervisning i sitt modersmål och svenska som andraspråk. För att inte bli begränsade i sin utveckling pga språket.Det jag talar om ovan gäller inte om man själv är tvåspråkig och barnen kommer från en flerspråkig hemmiljö, att vara flerspråkig är inget negativt.Jag har själv gått ett engelskspråkigt gymnasieprogram och utifrån det jag observerade då och idag kan analysera utifrån den forskning som finns tror jag inte att det är ett vinnande koncept. Jag kommer aldrig att rekommendera mina barn att läsa en engelskspråkig utbildning under grund- eller gymnasieskolan. Däremot ser jag inget negativt i att läsa utökade språkstudier.
    Vad tycker du om tvåspråkiga förskolor, t.ex. svensk/engelsk? Tycker du att det är ett bättre alternativ? Eller tycker du att det alltid är bättre för barn vars föräldrar båda har svenska som modersmål att gå i en förskola där enbart svenska pratas (under förutsättning av barnet är bosatt i Sverige)?

Jag har funderat hur vi ska göra när vi åker hem från Tyskland och jag tycker inte att det är något bra alternativ att sätta vår son i Tyska skolan i Stockholm av den anledning att vi inte har den tyska kulturen samt att varken jag eller min man är bra på tyska vilket leder till problem med att hjälpa vårt barn med läxor.

Sen tror jag också att det finns en missuppfattning att barn lär sig språk jätte snabbt. Som du skriver så tar det flera år. Det kan jag även se på min son som efter ett år i Tyskland är mycket bättre på svenska än på tyska. Min son har även problem i vissa situationer för att han inte behärskar tyska tillräckligt bra.
  • Zodic

Fru Hennerdal skrev 2009-09-25 07:54:36 följande:

Mitt gymnasieval var inte dåligt ur ämnessynpunkt. Däremot går man misste om betydande förståelse av begrepp då de introduceras på ett annat språk än modermålet. Detta gör att man inte kan tillgodogöra sig ämnet i samma utsträckning som om man undervisades på sitt modersmål. Jag tycker helt klart att man kan ha utökade språkstudier i t.ex. engelska. Men man bör dock undervisas i t.ex. kemi, matte, samhällskunskap osv på sitt modersmål om det finns möjlighet till det.Din pappa känner säkert väl till svenskans domänförluster och hur lång tid det tar att ta till sig ett språk så väl att man klarar av avancerad begreppsbildning.
    Alltså, jag förstår ju att jag skulle ha svårt (eller iaf svårare) att läsa tex samhällskunskap på engelska, men om man läst engelska som en naturlig del från början kan jag inte se hur det kan vara något problem? Alltså, man har u många år på sig att bygga upp bde sin svenska och sin engelska innan man ska läsa ämnen som samhällskunskap och kemi.
    Nu är dock den internationella skolan både på svenska och engelska, inte engelska enbart, som dagiset.
    För övrigt så hade våra matteböcker på gymnasiet både svenska och engelska, för att man skulle lära sig engelska för att all vidare matematik sker på just engelska??
    Mycket kurslitteratur över lag är ju på engelska också, då måste det ju vara en fördel att se engelska om något så naturligt?
  • Mamma till V och E

Filip 2 år skrev 2009-09-25 13:33:49 följande:

Vad tycker du om tvåspråkiga förskolor, t.ex. svensk/engelsk? Tycker du att det är ett bättre alternativ? Eller tycker du att det alltid är bättre för barn vars föräldrar båda har svenska som modersmål att gå i en förskola där enbart svenska pratas (under förutsättning av barnet är bosatt i Sverige)?Jag har funderat hur vi ska göra när vi åker hem från Tyskland och jag tycker inte att det är något bra alternativ att sätta vår son i Tyska skolan i Stockholm av den anledning att vi inte har den tyska kulturen samt att varken jag eller min man är bra på tyska vilket leder till problem med att hjälpa vårt barn med läxor.Sen tror jag också att det finns en missuppfattning att barn lär sig språk jätte snabbt. Som du skriver så tar det flera år. Det kan jag även se på min son som efter ett år i Tyskland är mycket bättre på svenska än på tyska. Min son har även problem i vissa situationer för att han inte behärskar tyska tillräckligt bra.
    För ett barn med endast ett hemspråk skulle jag inte välja en tvåspråkig skola. Jättebra för barn som har mer än ett hemspråk dock.

Barn är jätteduktiga på att lära sig språk! Men det är just den avancerade begreppsbildningen som tar längre tid på ett andra språk. Detta gör att förståelsen ibland går misste om ett djupare dimension.
  • Mamma till V och E
    Zodic skrev 2009-09-25 14:30:34 följande:
    Fru Hennerdal skrev 2009-09-25 07:54:36 följande:
    Alltså, jag förstår ju att jag skulle ha svårt (eller iaf svårare) att läsa tex samhällskunskap på engelska, men om man läst engelska som en naturlig del från början kan jag inte se hur det kan vara något problem? Alltså, man har u många år på sig att bygga upp bde sin svenska och sin engelska innan man ska läsa ämnen som samhällskunskap och kemi.Nu är dock den internationella skolan både på svenska och engelska, inte engelska enbart, som dagiset.För övrigt så hade våra matteböcker på gymnasiet både svenska och engelska, för att man skulle lära sig engelska för att all vidare matematik sker på just engelska??Mycket kurslitteratur över lag är ju på engelska också, då måste det ju vara en fördel att se engelska om något så naturligt?
    Ja det att det är nyttigt att möta litteratur på annat språk, det säger jag inte något om.

Det är just det att sätta svensktalande barn i Sverige i en undervisningssituation där all undervisning sker på ett andraspråk, t.ex. engelska är det jag ställer mig emot. Studier som mätt elevers kunskaper har bland annat visat att studenter vid t.ex. engelskspråkiga skolor har sämre resultat än elever i samma åldrar som läser på sitt svenska modersmål.

Uppmuntra mer än gärna engelskstudier, men beröva inte barnen ett utvecklat modersmål, då det är ett MÅSTE för att kunna bli avancerad på andra språk. Det är därför man strävar så för att främja en god modersmålsundervisning i skolorna, synd att allt färre elever tar till vara på de möjligheterna.
  • ann t w

Om du har vänt dig till en förskola som påstår att det bara pratar engelska så är det enligt svensk lag inte tillåtet. Enligt Lpfö 98 reviderad 2010 ( läroplanen för förskola) Det svenska språket ligger till grund i svensk förskola, förskolan skall dock arbeta främjande för alla barns hemspråk. Det finns naturligtvis förskolor som är bilinguala svenska / engelska där det pratas mycket engelska men aldrig 100 %.

Svar på tråden internationell förskola?