• FH Mamma

Hur gör man för att framkalla foton tagna med mobiltelefonen?

Jag vill framkalla mina foton tagna med mobilkamera men tex fuji säger att fotot är för litet eller något sådant för framkallning.

Är det bara att förstora bilderna? Blir inte kvalitén sämre?

• Svar på tråden Hur gör man för att framkalla foton tagna med mobiltelefonen?
  • SFHelen

de går att framkalla fast dem säger att bilden är för liten, d esom kan bli är att bildkvaliten inte blir lika bra som i mobilen.

• nemo

Digitala bilder framkallar man inte, man skriver ut dem på laser- eller bläckstråleskrivare. Om man förstorar blir skärpan sämre, så man får anpassa storleken så att man blir nöjd. Har du fört över bilderna till datorn?

• Mumin75

Konstigt... jag vet visserligen inte hur deras framkallningsappareter fungerar men det låter lite konstigt att fotot skulle vara för litet. Jag har en foto-skrivare och har skrivit ut många mobilfoton på den och det blir jättebra bilder.

Har du försökt ladda upp bilderna på en sån där sida där man beställer papperskopior eller har du bara pratat med dom som jobbar där?
    Har du testat på Postfoto.se ... Där har jag beställt (laddat upp) foton som är tagna med mobilkamera och det var inga problem... fick hem jättefina kort

• nemo
    SFHelen skrev 2009-09-24 11:19:09 följande:
    de går att framkalla fast dem säger att bilden är för liten, d esom kan bli är att bildkvaliten inte blir lika bra som i mobilen.
    Framkalla gjorde man förr då man använde film med fotoemulsion.
  • nemo

Man kan köpa fotopapper till sin egen skrivare och få fina utskrifter av bilderna, men givetvis beror resultatet på både skärpa och antalet pixlar i den digitala bilden.

• puss

på fuji foto center. ta med mobilen och en sladd så fixar dom det.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • annawall

Att fotot är för litet betyder att om du gör en fotokopia så kommer den att bli superful, eftersom antalet pixlar är för få. Det går inte att förstora. Har du fotot på datorn nu? I så fall kan du ju skriva ut det själv på en printer på fotopapper eller ta med det till en fotoaffär så kan de skriva ut det i liten storlek, 2x3 cm eller vad det kan bli.

• annawall
    Mumin75 skrev 2009-09-24 11:22:12 följande:
    Konstigt... jag vet visserligen inte hur deras framkallningsappareter fungerar men det låter lite konstigt att fotot skulle vara för litet. Jag har en foto-skrivare och har skrivit ut många mobilfoton på den och det blir jättebra bilder. Har du försökt ladda upp bilderna på en sån där sida där man beställer papperskopior eller har du bara pratat med dom som jobbar där? Har du testat på Postfoto.se ... Där har jag beställt (laddat upp) foton som är tagna med mobilkamera och det var inga problem... fick hem jättefina kort
    Du kanske har en bättre mobilkamera. Dessutom kan man ofta välja vilken inställning man tar foton med i mobilen. Då gäller det att ta det bästa, typ 2MP eller 3MP så att bilden blir så bra som möjligt.
  • nemo
    annawall skrev 2009-09-24 11:37:13 följande:
    Du kanske har en bättre mobilkamera. Dessutom kan man ofta välja vilken inställning man tar foton med i mobilen. Då gäller det att ta det bästa, typ 2MP eller 3MP så att bilden blir så bra som möjligt.
    Ja den ska inte vara inställd för mms-storlek på bilderna.
  • FH Mamma

Nu spelar det kanske inte så stor roll om man framkallar eller skriver ut bilderna.
    Beställa bilder är nog eg mer korrekt.

Jag har en Amoi 3mobil. Bilderna där ser bra ut när man kollar på datorn.

• Mumin75
    nemo skrev 2009-09-24 11:45:30 följande:
    Ja den ska inte vara inställd för mms-storlek på bilderna.
    Tänkte inte ens på att det fanns en sån inställning, tog för givet att de flesta fotar i megapixel-kvalitet idag ... fast det är klart om TS fotat i mindre format/kvalitet eller vga (eller vad det heter) så kanske det inte blir så bra. Jag har en 3,2 mp-kamera i min mobil och det blir jättefina bilder vid utskrift. Hade 2 mp innan och de utskrifterna blev också helt ok, dom blev finare på papper än när man tittade på dom i datorn.
  • FH Mamma

jag har denna mobil
    Amoi WP-S1 Skype
    Band: Trippelband 2G och 3G
    Vikt: 86 gram
    Storlek: 100 x 44 x 14 millimeter
    Minne: 16 MB inbyggt, 512 externt
    Skärmupplösning: 176 x 220 pixlar
    Skärmstorlek: 2,0 tum
    Trådlöst: Bluetooth 1.1
    Kamera: 2 megapixlar
    Passningstid: 267 timmar
    Taltid: 250 minuter

• nemo

OBS Det är inte bara antalet pixlar som avgör bildkvaliten. Bildskärpan kan variera och beror på tex ljusförhållanden och fokusering.

• Bianca715

Jag har skickat iväg till Fuji fast det kankse har sagt ifrån att det är för litet och dålig bildkvalitet. När dom sen kommer är dom hur fina som helst

Svar på tråden Hur gör man för att framkalla foton tagna med mobiltelefonen?