• EmelieLindberg

Karolinska (Solna) eller Danderyds förlossning?

Hej!

Jag skulle uppskatta om jag fick tips från er därute som fött barn tidigare. Jag ska nämligen föda mitt första barn om ca. 44 dag. och vill höra era åsikter om Karolniska (Solna) samt Danderyds förlossning. Vad rekommenderar ni?

Jag valde Danderyd hos barnmorskan för 1 månad sedan, och nu när jag besökte henne igen tyckte hon att jag skulle ändra till Karolinska (Solna) istället, då hon nyss varit på möte och hört att det är väldigt stökigt på Danderyd, alltså att det är väldigt mycket där.. Ingen lugn och ro liksom..

Tackar för svar!

Mvh
    Emelie

• Svar på tråden Karolinska (Solna) eller Danderyds förlossning?
  • Maxie

Jag tror att det är många som väljer DS, de har ett gott rykte plus att de har egna rum och patienthotell. Jag födde mitt första barn på KS och har nu valt att hellre föda nästa på DS eller ännu hellre på BB Sthlm. Det var en kamp att få eget rum på KS, de borde ha fattat att amningen inte funkade pga min sons hjärtfel och slutat skuldbelägga mig, och en del i personalen var väl kanske inte på rätt plats i livet. Men bm under förlossningen var toppen. Jag kan ju inte svära på att det är bättre på DS men av det jag hört ska det vara det. Klart det kan bli rörigt om alla vill till samma ställe...

• ploten

Jag födde på Karolinska i Solna 2007 och på Danderyd nu i augusti 2009. Jag var nöjd med Karolinska, men måste säga att Danderyd ändå kändes mycket bättre. I mitt fall är det dock svårt att göra en rättvis jämförelse, då vistelsen på Karolinska slutade med akut snitt efter 20 timmars värkarbete, medan jag födde vaginalt på Danderyd med en förlossning som tog sammanlagt 4 timmar från första känning.

Förutom att jag hade en bättre barmorska på Danderyd - men det kan man ju råka på bra och dåliga personer på alla ställen - gillade jag verkligen konceptet med patienthotellet, där man fick vara i lugn och ro hela familjen samtidigt som man hade all service omkring sig. Jag upplevde inte Danderyd som "stökigt" på något sätt, snarare tvärtom.

Om man ska gå in på detaljer fick vi aldrig den berömda brickan på Karolinska, inte heller någon sån där gratisväska med bebis/mammasaker. På Danderyd fick vi både bricka och två olika gratisväskor.

Kan tillägga att jag inte gjorde något val. Vi hör till Karolinska, men nu senast var det fullt där, så jag blev hänvisad till Danderyd.

• Miss Lau

Jag har fött tre barn på DS och varit supernöjd alla gångerna! Mitt senaste barn föddes i somras då de hade fullt och mycket att göra, men det märkes inte alls för mig som patient. Ett stort plus är ju också hotell BB

Mitt äldsta barn föddes på KS i Solna och det var fruktansvärt både på förlossning och BB men det var 9 år sedan och förhoppningsvis är det betydligt bättre där nu.

• Joci

Jag har bara fött på Danderyd och har visserligen ingen erfarenhet av KS. Men jag tycker att DS var underbart! Trevlig personal, både på förlossningen och på avdelningen vi låg på (var tyvärr fullt på patienthotellet men fick eget rum på avd 16 istället). Eftersom det är ganska nyrenoverat är det jättefräscht.
    För mig var det viktigt att sambon skulle få sova kvar och att vi skulle få eget rum och det får man på DS.
    Kommer absolut välja Danderyd igen om vi får fler barn.

Lustigt förresten att din BM sa så, min BM rekommenderade istället DS. Hon sa att förlossningen var bra men att eftervården inte alls var i samma klass som på DS.

Hoppas du får en fin förlossning vart du än föder!

• Caaatrin

Jag födde på Ks för ca 4 veckor sedan. Och kan säga att det var otroligt trevlig och kunnig personal. Dock höll dom på att renovera på avdelningen jag låg på efter så de var väldigt "stökigt" med borrmaskiner och målafärgs lukt.
    Sen att tyckte jag det var jobbigt att dom inte hade så bra med enkelrum så jag fick dela och då fick inte pappan stanna..

Men som sagt personalen var underbar!

• Lilly Li

Födde på KS i somras när man larmade för överbeläggningar på förlossningen, men det var väldigt lugnt på KS eftersom alla åkte till DS varesig de fick eller ej... Jag fick en fantastisk förlossing, mkt trevliga Bm och uskor och de var jättegenerösa med EDAn och lustgasen. Fick en nästan smärtfri förlossning jämfört med ettan som jag födde i uppsala med endast lite lustgas.

Om jag var du skulle jag ringa och kolla med båda ställen när det är dags att åka och sen ta det som är lugnast...

Jag valde KS för att deras vård är bredare om komplikationer skulle ske...

Svar på tråden Karolinska (Solna) eller Danderyds förlossning?