• SunShine1982

Barnvagn -med stora eller små hjul??

Vi har varit runt och kollat på barnvagn. Många har sagt att det är bättre att ha en barnvagn med stora hjul för att det är lättare att komma fram ex. i snö och terräng och att dom är stadigare. Men jämför man dem med stora hjul i butiken med de med små hjul framtill så verkar de med stora hjul väldigt klumpiga och svåra att styra. De med mindre hjul verkar mycket smidigare och lättare att styra, men vet ju inte hur det är att köra dem utanför butiken. Hurdan vagn skall man välja?? Känns dom med små hjul ostadiga när man kör dem på trottoaren? Kommer mest att använda barnvagnen i stadsmiljö. Har fastat för en Emmaljunga Nitro City, den verkar lätt och bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-11 19:32
    Har nyligen beställt en Emmaljunga City Cross. Den är lika snygg som Nitron och då vet man i alla fall att man kommer fram överallt i vinter...

• Svar på tråden Barnvagn -med stora eller små hjul??
  • MalinAnnaJosefine

Jag tror man ska tänka mycket på vilket underlag man ska köra vagnen.
    Är det mycket "ojämt" underlag är det vad jag tycker bättre med 4 fasta hjul.
    Annars så kan jag förstå att du fastnat för nitron. Den är supersnygg =)

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • sarsparis

Det viktigaste är att tänka på hur du kommer att använda vagnen, bor du i norrland där det är mycket snö? eller i södra sverige där det är slask?

Ska man gå mycket på ojämn mark är en vagn med 4 fasta hjul att föredra. ska man bara gå mest på asfalt och marken är rätt så bar året om är det nog sak samma. Sen tror jag att 3 hjulingar går bättre på snö än de med 2 rörliga hjul. Har en vän som hade det kämpigt i vintras när vi väl fick lite snöblask, hon kunde inte ta sig ut med vagn, hon har en med 2 rörliga hjul. Min pansarvagn däremot gick alldeles utmärkt.

• SunShine1982

Ok, jag bor i Stockholm och kommer väl mest att gå på asfalt /trottoar. Bebisen beräknas komma 30e januari.Vissa vintrar har ju varit mycket snö men de senaste åren har det väl varit mer småslaskigt eller ingen snö alls här.

• tinagren

fyra stora hjul....Emmaljunga citycross är helt kanon!!

• Fru  Grön

TRE stora hjul (eller ännu hellre fyra, men har inte hittat nån sån än), som klarar snömodd, trottoarkanter och rännor i trottoaren, och kullersten. Tänk sig hur det skulle vara att köra en kundvagn på kullersten så fattar du... men smaken är som baken som bekant. Jag älskar min urban jungle som smidigt flyter över alla ojämnheter och lätt svänger runt alla människor i stan!

• SunShine1982

Men är inte vagnar med 4 stora hjul svåra att svänga? Man måste väl lyfta på framhjulen varje gång man svänger?

• tinagren

Vagnar med 4 hjul är absolut inte svåra att svänga....Min är kanon!

• Peos Mamma
    SunShine1982 skrev 2009-09-24 22:52:55 följande:
    Men är inte vagnar med 4 stora hjul svåra att svänga? Man måste väl lyfta på framhjulen varje gång man svänger?
    Beror på om det är fasta hjul eller inte!
    JAg rekomenderar större hjul även i stan......kullerstnar e inget kul att köra på med smår hjul....har en BT jobber och älskar den
  • Skruttensmamma

Att det är fyra fasta hjul innebär inte alls att vagnen är tung-styrd! Det krävs ingen större kraft för att lyfta framändan på vagnen när man svänger. Det har man vant sig vid efter en dag eller två... Och med fyra fasta hjul tar du dig fram överallt.

Däremot har jag köpt en syskonvagn med svängbara framhjul, för den är rätt mycket tyngre och klumpigare. Alla fyra hjulen är stora och framhjulen är låsbara.

• Peos Mamma
    Skruttensmamma skrev 2009-09-25 12:45:50 följande:
    Att det är fyra fasta hjul innebär inte alls att vagnen är tung-styrd! Det krävs ingen större kraft för att lyfta framändan på vagnen när man svänger. Det har man vant sig vid efter en dag eller två... Och med fyra fasta hjul tar du dig fram överallt.Däremot har jag köpt en syskonvagn med svängbara framhjul, för den är rätt mycket tyngre och klumpigare. Alla fyra hjulen är stora och framhjulen är låsbara.
    Kan faktiskt inte hålla med dig.....jag ahde en brio nova till pojken det första året....och had konstant ont i nacken och ryggen för att jag gick och tryckte ner vagnen hela tiden....men jag tror att det är rätt induviduellt......
Svar på tråden Barnvagn -med stora eller små hjul??