Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Tråddödare igen....

...och _där_ dödade jag tråden!

nej, gonatt på er!

• Polly S

menar du att du låter skåningar prata som de vill?

(jag har förresten haft ett par elever från Småland som säger "stänga PÅ" TVn/datorn etc, hajar till varje gång för det låter så fel! kul med dialekter!)

qwerty66 skrev 2009-10-08 00:13:42 följande:
    ur den länkade artikeln: "Nu erkänns just dessa också i den alldeles nya, trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, om än som vardagliga. Språket tål deras närvaro. Men de traditionella svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som huvudformerna." så länge skåningar kommer undan med att säga "cykelen" och "nyckelen" samt att ordet "äpple-kaka" finns i svenskan så finns det hopp om utveckling :) inte så att jag tycker att det ska nyckelen, cykelen osv. Men vi får aldrig låta språkbruket stå still och sluta utvecklas.
  • Polly S

nu tittar jag på mina elever som skriver uppsats.
    håhåjaja.

• Polly S

lommen? aldrig hört!

Grizelda skrev 2009-10-08 11:18:39 följande:
    Ja, en gång när jag parkerade cykelen där i mittelen på Triangelen så tappade jag nyckelen. Då kom en påg och hittade den och skulle stoppa den i lomman, men då sa hans bror "ge hon den, de ä honsa nyckel". Så jag fick tillbaka nyckelen .
  • Polly S

det där med ett choklad kommer jag aldrig förstå!

Grizelda skrev 2009-10-08 11:22:14 följande:
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande: Oj, känner mig skyldig *skäms*. Men vi sa faktiskt svenskafröken och tyskafröken redan på 70-80-talet så det är väl inget nytt? Och, som det stod i artikeln, säger man ju inte mattlärare eller gympsal... *antecknar: måste lära mig grammatik* Nej, nu ska jag gå och köpa mig ETT choklad .
  • Polly S

särskrivningar i vardagen ja, inte på jobbet. ser alldeles för många för att roas.
    (nu är ju inte det direkt ett problem på engelskan där mkt _ska_ särskrivas, men i psykologin... aj! aj!)

confligere skrev 2009-10-08 15:38:33 följande:
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande: Såg på arbetsförmedlingens hemsida att de sökte "svenska lärare" till en skola. Blev osäker om de faktiskt menade vad de skrev, men det var svensklärare de menade. Särskrivningar är det i särklass bästa i dagens underhållningsutbud.
  • Polly S

hejhej!

äntligen helg!
    här blir det vin och slökollandes på "Morden i Midsomer", svägerskan på besök, men ute på praktik.
    imorrn ska vi kolla på hur, men bara för att få en uppfattning om standard & så.
    drömma kan man ju.

trevlig fredag på er!

Isnogood skrev 2009-10-09 19:32:06 följande:
    ....vart var du i typ 10 sidor av gamla tråden... Det babblades färger på färger där då... Hej på er föresten..!
  • Polly S

du syns!

Grizelda skrev 2009-10-10 17:31:19 följande:
    Nä, nu är jag osynlig igen! Hallå, syns jag? *gnäll*
  • Polly S

haha, höll på att bli galen på snövitstjafset så ingen röst här!

Grizelda skrev 2009-10-10 17:32:28 följande:
    Nu har jag i alla fall röstat på Snövits nya klänning. Vad röstade ni på?
Svar på tråden Tråddödare igen....