• Omorfia

Vitt kakel - matt eller blankt?

Vi ska välja kakel till vårt nya badrum och vill ha vitt kakel (bl a) på väggarna. Jag har alltid tänkt vitt som vitt men man kan tydligen få det antingen blankt eller matt. Vad tycker ni? För- och nackdelar med matt respektive blankt kakel?

• Svar på tråden Vitt kakel - matt eller blankt?
  • Gliimma

Vi ska också renovera badrummet och har valt vitt kakel som är matt, rektangulära i liggande position. Tycker det är finare :) Sen om det inte är lika praktiskt struntar jag i ;)

• dendertina

Matt är absolut snyggare! Och då i rektangulära, "avlånga" plattor.
    Det skulle jag absolut välja framför blankt...

• rosenknopp09

det är svårt tycker lika snyggt med båda... är fd kakelförsäljare men det är vad du skall ha för övrigt i badrummet,golv,bård,badrumsmöber.
    Men själv gillar jag blankt kakel... det är riktigt snyggt!

• Omorfia

Tack för era svar! Det är lite knepigt tycker jag eftersom det verkar vara två "läger". Jag har läst alla matt/blankt kakeltrådar på byggahus.se och tydligen är både blankt och matt kakel mest lättstädat och mest svårstädat på samma gång...

• Miss Lau

Vi har precis renoverat och tog matt. Och förutom att det ser snyggare och lite "lyxigare" ut så sa vår plattsättare att alla väljer matt nu för tiden. Om det är sant eller inte kan jag dock inte gå i god för....

Svar på tråden Vitt kakel - matt eller blankt?