• Miss Cee

Koppla ur airbag, kostnad?

Vi behöver koppla ur/ta bort airbagen på passagerarsidan i vår bil pga att vi vill kunna ha bilbarnstolen där.

Min fråga är:
    Ni som kopplat ur eller tagit bort airbagen, vad har ni fått betala för det?
    (Skriv gärna också om ni bara kopplade ur eller tog bort helt för det priset).

Vi vill helt enkelt ha en uppfattning om hu rmycket man kan behöva i plånboken när man åker till verkstaden. (Intelligenta kommentarer av typen "ring verkstaden och fråga" är överkurs.)

• Svar på tråden Koppla ur airbag, kostnad?
  • Rabarbapuppa

Det kan ju skifta i pris mellan olika biltillverkare föreställer jag mig, så jag tror inte att det är överkurs att du i alla fall talar om vad det är för märke/modell av bil vi pratar om?

Då kan dem på forumet med likadan bil, som låtit göra detta, tipsa om vad de gav för åtgärden.

/Puppa

• Miss Cee

Det är en Mazda.

Jag förstår givetvis att det skiftar mellan olika modeller och märken. Just därför vore det ju intressant att höra vad andra fått betala, oavsett bilmärke. Intressant att veta om de tar väldigt olika på tex mazda/opel/volvo etc.

• Danne74

Jag tog ur våran själv (Volvo 850), varken svårt eller dyrt - tog en halvtimma ungefär.

• Lia och bäbisen

Sällar mig hit då jag undrar samma sak, har också en Mazda (6).

Danne: Man kan väl bara ta bort själv om det är en airbag med "nyckel" eller? Sen ser jag gärna att en verkstad gör det ändå...nog för jag litar på min sambo, men när det gäller säkerheten i bilen så får verkstaden gärna ta en kik istället !=)

• Miss Skellington

På vår Renault Megáne -03 skulle det kosta ca 3000kr. På vår Ford Focus -08 gör de det inte alls.

• Tessou

800 Kr skulle det kosta att ta ur airbagen i min Toyota..
    Viktigt att man tar ut den helt och hållet och inte bara ''stänger av den'' med nyckel.

• ME Kitty

Tänk på att airbagen kan smälla även om den är urkopplad. Om det är möjligt så är det bättre att ta bort den i så fall.

• Danne74

Lia och bäbisen skrev 2009-09-25 20:17:45 följande:

Sällar mig hit då jag undrar samma sak, har också en Mazda (6).Danne: Man kan väl bara ta bort själv om det är en airbag med "nyckel" eller? Sen ser jag gärna att en verkstad gör det ändå...nog för jag litar på min sambo, men när det gäller säkerheten i bilen så får verkstaden gärna ta en kik istället !=)
    Man tar naturligtvis ut hela enheten, den ser ut som en liten termos.

Det är helt oansvarigt att låta sprängsatsen sitta kvar och tro att bara en elektrisk avstängning räcker.

Jag hade nog litat mera på din sambo som har ett intresse av dina barn än en okänd mek som har störst intresse av att få en längre fikarast.

Väl bekant med hur verkstäder fungerar, med andra ord...
  • Butterscotch

ME Kitty skrev 2009-09-25 20:23:56 följande:

Tänk på att airbagen kan smälla även om den är urkopplad. Om det är möjligt så är det bättre att ta bort den i så fall.
    Enligt NTF har det aldrig inträffat, och det kan anses som tillfärlitligt även att "bara" koppla ur airbagen.

www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp
  • ME Kitty
    Butterscotch skrev 2009-09-26 07:24:44 följande:
    ME Kitty skrev 2009-09-25 20:23:56 följande: Enligt NTF har det aldrig inträffat, och det kan anses som tillfärlitligt även att "bara" koppla ur airbagen.www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25
    Ok men vi har en renault där man kan stänga av den själv och där rekommenderar inte att man sätter nån barnstol iaf. Sen skulle jag nog inte våga riskera det. Har även jobbat med hantera airbags och under mina år där så har det smällt av ett par stycken helt omotiverat så som sagt, jag hade aldrig satt mitt barn där om jag inte hade tagit bort den helt innan.
  • Danne74
    Butterscotch skrev 2009-09-26 07:24:44 följande:
    ME Kitty skrev 2009-09-25 20:23:56 följande:
    Enligt NTF har det aldrig inträffat, och det kan anses som tillfärlitligt även att "bara" koppla ur airbagen.www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp
    Du får gärna sätta dina barn framför en elurkopplad airbag om du vill.

Själv skulle jag aldrig göra det.

NTFs statistik skiter jag i.
  • Butterscotch
    Danne74 skrev 2009-09-26 23:02:02 följande:
    Du får gärna sätta dina barn framför en elurkopplad airbag om du vill.Själv skulle jag aldrig göra det.NTFs statistik skiter jag i.
    Nä, fakta är ju bara skräp.

Det är självklart helt ok att inte vilja lita på fakta och/eller statistik och att välja att göra på annat sätt (så länge barnen inte tar skada), men att få det att låta som att andra som följer rekommendationer och sagda fakta/statistik är dumma i huvudet är inte ok (det känns som amnings- och alkoholtrådarna all over again...).
  • Rabarbapuppa

Jag har aldrig fattat varför man ska ha ungen fram ändå, så för vår del är det ingen issue.

Hade min dotter fram i pendalrbilen ett par gånger då familjebilen var service, maken till okoncentrerad körning (från min sida) har jag aldrig varit med om.

Ni får gärna motivera varför man ska ha barnet fram.
    Svar som "då ser man vad de gör" undanbedes vänligen men bestämt. Undrar jag det, eller anar oråd, då stannar jag bilen och tar en titt vad flickan eventuellt pysslar med.

/Puppa

• Lia och bäbisen

Vi har dottern i dagsläget bak, men när nästa kommer så tror jag att det kommer bli mer plats för stora tjejen att sitta, om de sitter bakom varandra. Plus att så som vi sätter vår stol så blir det svårt för mig att flytta fram stolen och för sambon att flytta bak den när han kör...

När det gäller att se vad barnet gör där bak är det ju bara o köpa en spegel, det har vi nu och den är kanon! Däremot nu kan jag sakna att ha tjejen där fram för jag hör inte vad hon säger när vi pratar, och det blir väldigt tråkigt för henne att inte kunna kommunicera när vi åker.

• Butterscotch
    Rabarbapuppa skrev 2009-09-28 13:55:56 följande:
    Jag har aldrig fattat varför man ska ha ungen fram ändå, så för vår del är det ingen issue.Hade min dotter fram i pendalrbilen ett par gånger då familjebilen var service, maken till okoncentrerad körning (från min sida) har jag aldrig varit med om.Ni får gärna motivera varför man ska ha barnet fram.Svar som "då ser man vad de gör" undanbedes vänligen men bestämt. Undrar jag det, eller anar oråd, då stannar jag bilen och tar en titt vad flickan eventuellt pysslar med./Puppa
    Jag tycker att det är smidigt att ha barnet fram, för man kan stoppa tillbaka nappen om det behövs (minibebisar), eller man kan hjälpa till att öppna vattenflaskan om barnet blir törstigt (lite större barn som kan dricka själva), eller så kan man med ett enhandsgrepp få barnstolen i liggläge om barnet somnat. Vi har ett ganska lätthanterligt barn så jag har aldrig upplevt att hon stört under bilkörning, skulle något behöva göras som stör koncentrationen så stannar vi såklart.

Nu är dottern såpass gammal att hon klarar sig själv även under längre bilresor, så hon kommer snart att få flytta bak i bilen. Ju äldre barn, desto mindre anledning att ha dem fram, tycker jag.
Svar på tråden Koppla ur airbag, kostnad?