Rabarbapuppa skrev 2009-09-28 13:55:56 följande:
Jag har aldrig fattat varför man ska ha ungen fram ändå, så för vår del är det ingen issue.Hade min dotter fram i pendalrbilen ett par gånger då familjebilen var service, maken till okoncentrerad körning (från min sida) har jag aldrig varit med
om.Ni får gärna motivera varför man ska ha barnet fram.Svar som "då ser man vad de gör" undanbedes vänligen men bestämt. Undrar jag det, eller anar oråd, då stannar jag bilen och tar en titt vad flickan eventuellt pysslar med./Puppa
Jag tycker att det är smidigt att ha barnet fram, för man kan stoppa tillbaka nappen om det behövs (minibebisar), eller man kan hjälpa till att öppna vattenflaskan om barnet blir törstigt (lite större barn som kan dricka själva), eller så kan man med ett enhandsgrepp få barnstolen i liggläge om barnet somnat. Vi har ett ganska lätthanterligt barn så jag har aldrig upplevt att hon stört under bilkörning, skulle något behöva göras som stör koncentrationen så stannar vi såklart.
Nu är dottern såpass gammal att hon klarar sig själv även under längre bilresor, så hon kommer snart att få flytta bak i bilen. Ju äldre barn, desto mindre anledning att ha dem fram, tycker jag.