• Smuliz

Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?

Försöker här då...

Har en hund på foder, en rottistjej på 18 månader. Vi blev fodervärdar åt henne i början av juli -09 så vi har inte haft henne så länge.

Nu har hon börjat att klia sej febrilt!

Hon har fällt en hel del päls, så veterinärerna trodde det var därför det kliade, för att hon fäller så mycket.
    Nästa veterinär gav oss ett schampoo, som vi har använt i 3 dagar nu, men hon kliar sej fortfarande...

Idag ringde jag igen, och det är ett special foder som väntar, för att se om hon är allergisk mot nåt i maten.
    Sen blir det att testa hennne mot ALLT tänkbara. En lååång process alltså...

Tänkte höra om ni har några tips?

Hon kliar sej bara på sidorna (vid revbenen) inte öron, huvud, ben m.m.
    Klappar man henne kan man bara nudda lite lätt på ryggen/sidorna innan hon liksom darrar och börjar klia sej igen.

Det är inget på promenader eller nattetid när hon sover.

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?
  • Imox

Hej!
    Min ena hund (russeln) är spannmåls allergiker!
    Han kliade sig konstant nästan och överallt, bet på tassar mm ibörjan var det inte så illa utan det vart värre ju längre tiden gick.
    Han äter mat som ej innehåller spannmål korn, veta, råg gluten antingen äter han en mat som heter Standard eller orijens mat

Hra hon alltid jhållt på så här eller är det något som harkommit nu?
    Gizmo häll på mer eller mindre sen han var valp men tog ett år innan vi kopplade ihop hans symtom med maten

• Undret Gilan

Har ni kollat ordentligt om hon har löss? De är ju bruna och pyttesmå så går knappt att se. Mina hundar hade det fö ett tag sen. Köp sådant här fästingmedel man tar på hals och rumpa(finns på apoteket.) Det hjälper mot att ta död på dem ifall de skulle finnas några.

Har det hänt några omställningar på sista på tiden?
     Minskad ökad aktivering osv?
    Många hundar börjar klia sej mycket om de är stressade eller av tristess så blir det lite som en tvångstanke.

Lycka till!

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Smuliz
    Imox skrev 2009-09-25 08:25:57 följande:
    Hej!Min ena hund (russeln) är spannmåls allergiker!Han kliade sig konstant nästan och överallt, bet på tassar mm ibörjan var det inte så illa utan det vart värre ju längre tiden gick.Han äter mat som ej innehåller spannmål korn, veta, råg gluten antingen äter han en mat som heter Standard eller orijens matHra hon alltid jhållt på så här eller är det något som harkommit nu?Gizmo häll på mer eller mindre sen han var valp men tog ett år innan vi kopplade ihop hans symtom med maten
    Ja du, hon var behandlad för något när vi träffade henne, men det är tydligen inte det nu. Vi har bara haft henne på foder sen i början av juli, så vi vet inte. Men hon har inte kliat sej förut, det började för ca 2 veckor sen. Hon fäller nåt grymt! Men det börjar ge sej nu.

Veterinären jag pratade med idag, tror det har nåt samband med skendräktighet?

Det är extremt jobbigt att se när hon kliar sej såhär
  • Smuliz

Undret Gilan skrev 2009-09-25 08:27:10 följande:

Har ni kollat ordentligt om hon har löss? De är ju bruna och pyttesmå så går knappt att se. Mina hundar hade det fö ett tag sen. Köp sådant här fästingmedel man tar på hals och rumpa(finns på apoteket.) Det hjälper mot att ta död på dem ifall de skulle finnas några.Har det hänt några omställningar på sista på tiden? Minskad ökad aktivering osv? Många hundar börjar klia sej mycket om de är stressade eller av tristess så blir det lite som en tvångstanke. Lycka till!
    En veterinär har undersökt henne och inte hittat nåt kryp. Kliar inte det lite överallt då? Det här är ju koncentrerat på bara sidorna och ryggen liksom. Man kan inte ens nudda henne där förrän det rycker i pälsen och hon måste klia.

Ja omställningar?! Vi har blivit fodervärdar till henne i början på juli, innan det har hon haft ett dåligt hem enligt ägaren, så det är klart, nu har hon ju "hittat hem" till oss.

I sitt förra hem, som hon bodde hela sitt första år på, fick hon bo i källaren med deras andra hundar, och vara på en inhängnad tomt, aldrig bo inne hos familjen. Enligt ägaren har hon inte haft en bra start på livet.
  • drea

Min hund kliade sig jättemycket, kliade sönder huden och bet av pälsen på benen. Helt hemskt!
    Vi provade med att byta foder till Jameswellbeloved, utan spannmål. Inget resultat.
    Vi provade med att göra pricktest hos veterinären för att se vilken allergi det kan vara. Inget resultat.
    Till sist fick vi tag i Sveriges bästa hudexpert, Kerstin Bergvall på Djurakuten i Sthlm. Hon sa att inbland får man aldrig reda på vad hunden är allergisk mot, det kan vara något i luften som man inte kan undvika. Då är det bättre att ta bort symtomet. Så nu får vår hund kortison varannan dag och antihistamin två gånger om dagen. Och har inte kliat sig alls på 5 år! Gissa om det är skönt!

• Smuliz
    drea skrev 2009-09-25 08:47:42 följande:
    Min hund kliade sig jättemycket, kliade sönder huden och bet av pälsen på benen. Helt hemskt!Vi provade med att byta foder till Jameswellbeloved, utan spannmål. Inget resultat. Vi provade med att göra pricktest hos veterinären för att se vilken allergi det kan vara. Inget resultat. Till sist fick vi tag i Sveriges bästa hudexpert, Kerstin Bergvall på Djurakuten i Sthlm. Hon sa att inbland får man aldrig reda på vad hunden är allergisk mot, det kan vara något i luften som man inte kan undvika. Då är det bättre att ta bort symtomet. Så nu får vår hund kortison varannan dag och antihistamin två gånger om dagen. Och har inte kliat sig alls på 5 år! Gissa om det är skönt!
    Oj då! Va skönt att det ändå finns hjälp att få, även när man inte hittar orsaken.

Det är ju en lååång resa innan man hittar någon orsak

Vi hade en annan hund förut, som kliade sej i perioder, men vi fick aldrig veta orsaken heller, men hon kliade sej bara ett par dagar emellanåt, sen var det ingenting däremellan. Och hon fick stora sår av kliandet!

Den här hunden, Nellie, har inte ens en irritation i huden när man tycker att efter hennes kliande borde hon vara nästintill hudlös på dom ställena!
  • hmcc

Mina hundar kliade sig hysteriskt och då visade det sig att det var nåt protein i RC dom inte klarade.

Skumt att bägge 2 hade samma problem, dom ä inte ens släkt.

Hursom löste det sig med annat foder.

• Smuliz
    hmcc skrev 2009-09-25 08:53:45 följande:
    Mina hundar kliade sig hysteriskt och då visade det sig att det var nåt protein i RC dom inte klarade.Skumt att bägge 2 hade samma problem, dom ä inte ens släkt.Hursom löste det sig med annat foder.
    Ja nu schamponerar jag ju henne varje dag, men nåt dunder-schampoo ska även prova att byta hundmat-sort. Får vi se hur det fortlöper. Jobbigt är det iallafall...
  • sörjer

Eftersom hon är så gammal och det kommit så plötsligt så kan det vara värt att göra ett försök till att behandla mot ohyra innan ni börjar mixtra med mat. Det kan ju kanske vara rävskabb, det är svårt att upptäcka utan att ta prov. Man kan ta en kur stronghold också bara för att ta död på eventuella parasiter så slipper man lägga tusenlappar på en utredning förhoppningsvis. Det kan vara en väldigt lång process att utreda allergi så man vill verkligen inte göra det i onödan.

• Smuliz
    sörjer skrev 2009-09-25 08:55:55 följande:
    Eftersom hon är så gammal och det kommit så plötsligt så kan det vara värt att göra ett försök till att behandla mot ohyra innan ni börjar mixtra med mat. Det kan ju kanske vara rävskabb, det är svårt att upptäcka utan att ta prov. Man kan ta en kur stronghold också bara för att ta död på eventuella parasiter så slipper man lägga tusenlappar på en utredning förhoppningsvis. Det kan vara en väldigt lång process att utreda allergi så man vill verkligen inte göra det i onödan.
    Så pass gammal?? Hon är 1,5 år

Självklart gör man de lättaste sakerna först rävskabb är det inte, då är det på öronen, det hade familjens hundar mycket förr.

Finns det nåt annat än fästinghalsband? Droppar i nacken va? Vilken kur menar du stronghold? Ska in å köpa idag isåfall!
Svar på tråden Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?