• Smuliz

Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?

Försöker här då...

Har en hund på foder, en rottistjej på 18 månader. Vi blev fodervärdar åt henne i början av juli -09 så vi har inte haft henne så länge.

Nu har hon börjat att klia sej febrilt!

Hon har fällt en hel del päls, så veterinärerna trodde det var därför det kliade, för att hon fäller så mycket.
    Nästa veterinär gav oss ett schampoo, som vi har använt i 3 dagar nu, men hon kliar sej fortfarande...

Idag ringde jag igen, och det är ett special foder som väntar, för att se om hon är allergisk mot nåt i maten.
    Sen blir det att testa hennne mot ALLT tänkbara. En lååång process alltså...

Tänkte höra om ni har några tips?

Hon kliar sej bara på sidorna (vid revbenen) inte öron, huvud, ben m.m.
    Klappar man henne kan man bara nudda lite lätt på ryggen/sidorna innan hon liksom darrar och börjar klia sej igen.

Det är inget på promenader eller nattetid när hon sover.

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?
  • sörjer
    Smuliz skrev 2009-09-25 08:59:18 följande:
    Så pass gammal?? Hon är 1,5 år Självklart gör man de lättaste sakerna först rävskabb är det inte, då är det på öronen, det hade familjens hundar mycket förr. Finns det nåt annat än fästinghalsband? Droppar i nacken va? Vilken kur menar du stronghold? Ska in å köpa idag isåfall!
    Ja, men har hon mått bra med fodret i 1,5 år så vore det ju konstigt om hon blivit allergisk helt plötsligt. De flesta allergi-hundar jag känner till har haft problem sen de var valpar.

Stronghold får man på recept från veterinären. Det funkar mot lite allt möjligt.
  • Mumin80

Det kan till viss grad också vara hormonellt. Vår tik tuggar på tassarna under en viss period när hon löper. Inte annars, men just då ska det tuggas, tuggas, tuggas...

• Smuliz
    sörjer skrev 2009-09-25 09:00:56 följande:
    Ja, men har hon mått bra med fodret i 1,5 år så vore det ju konstigt om hon blivit allergisk helt plötsligt. De flesta allergi-hundar jag känner till har haft problem sen de var valpar.Stronghold får man på recept från veterinären. Det funkar mot lite allt möjligt.
    Jaha du tänkte så ja det vore ju lite skumt. Ska iallafall köpa nåt sånt där Frontline, som tar död på ohyra. Får vi se. Fast, då kan jag ju inte schampoonera henne med schampot? För då tar man ju bort dropparna?

Hm... finns det nåt annat?
  • Smuliz
    Mumin80 skrev 2009-09-25 09:05:28 följande:
    Det kan till viss grad också vara hormonellt. Vår tik tuggar på tassarna under en viss period när hon löper. Inte annars, men just då ska det tuggas, tuggas, tuggas...
    Ja veterinären sa att det var vanligt under skendräktighet. Och vi har bara haft henne under ett löp, så vi vet inte hur hon brukar vara. Inte ägaren heller. De som hade henne första året har ingen kontakt med.
  • Imox

Är själv hanhundsägare, med svägerskans tikar fäller ur sig efterlöp det rasar om dom och det irriterar ju i hårsäckarna och dom kliar gansga logiskt när man tänker efter :)

Vad är det för shampo ni andvänder? Jag har ett shampo från espree som är lugnnde och "klåddämpande" mot svamp, lite allt möjligt sånt och är toppen!

• Smuliz
    Imox skrev 2009-09-25 11:51:43 följande:
    Är själv hanhundsägare, med svägerskans tikar fäller ur sig efterlöp det rasar om dom och det irriterar ju i hårsäckarna och dom kliar gansga logiskt när man tänker efter :)Vad är det för shampo ni andvänder? Jag har ett shampo från espree som är lugnnde och "klåddämpande" mot svamp, lite allt möjligt sånt och är toppen!
    Har hört från flera håll nu, om många tikar som får en "kli-period" mittemellan löpen. Hoppas det bara är det.

Köpte Vetriderm av veterinären.
  • isisisis

Jag har hört att Omega3 är bra för hundar också.
    Särskilt om de har pälsbesvär.
    Fäller mycket eller kliar.

• Smuliz
    isisisis skrev 2009-09-26 10:44:25 följande:
    Jag har hört att Omega3 är bra för hundar också.Särskilt om de har pälsbesvär.Fäller mycket eller kliar.
    Ok värt att prova
  • Mumin80

Det finns laxolja i djuraffären, med mycket omega-3. Kan hjälpa, man har det på maten bara. Och vovvarna brukar tycka att det är gott.

• Nocturna

Dumt att lägga till massa när hon är under foderutredning..

Allergi uppträder i regel innan dom blir 2 år gamla.

Kliandet kan bero på mycket men om hundens hud inte är ett dugg påverkad.. öronen helt fina osv.. kan de de bro på annat..
    smärta.
    allergi( pollsen.gräs) om de är periodvis
    Foder allergi/intollereans.. klassiska ställen.
    trisstes
    Stress
    hormonerna
    bara ett beteende?.. går kanske att undan manövrera med godis..
    om hon hade det kasst sov innan kan jhu kontakt utlösa stress känslor. Visa hundar börjar slicka frinetiskt..

en hund jag vet hade borelia.. med dessa symptomer..
    Kolla så de inte är något med tänderna.. eller iöronen.. kan låta långt bort.. men man ska aldrig säga aldrig. jag har gått lååångt i frn de man trodde när min hund upförde sig precis likadant som du beskriver..

• Fru U

Vet inte hur det är med hundar men vår katt hade problem med klåda när hon hade diabetes och även när sköldskörteln började ge problem

• Nocturna

mkt riktigt..

Diabetes: Symtom : Hunden dricker stora mängder. Den blir trött och håglös. Den går ner i vikt trots att den har en enorm aptit.

Om hunden ej får behandling kommer den att bli mer och mer hängig, börja kräkas, förlora sin aptit för att till slut dö av njursvikt.

Sköldkörteln: Symptom: Trötthet, frusenhet, kall hud, håravfall, ökad vikt ,hudproblem, långsam hårväxt, uteblivna löp, m.m

Detta är för hund riktlinjer i symptom vet ej om de är annorlunda för katt

• Fru U

Ungefär samma, fast katter går ner i vikt av sköldkörtelproblem eftersom de får struma (överproduktion istället för underproduktion)

• Smuliz

Oj vad många bra tips du skrivit! SKa till veterinären idag igen. Får vi se vad dom säjer.

Kan mycket väl vara stress-relaterat. Hon kliar sej aldrig under promenader eller träning. Bara när hon är "avslappnad" hemma.

Ska ta upp detta och sen återkommer jag om vad de sa.

Nocturna skrev 2009-09-30 01:33:46 följande:
  • JBC

Ett allergitest är dyrt men får på försäkringen. Har gjort ett på vår hane och det är väl värt pengarna!

• Smuliz
    JBC skrev 2009-09-30 22:17:34 följande:
    Ett allergitest är dyrt men får på försäkringen. Har gjort ett på vår hane och det är väl värt pengarna!
    Går sånt på försäkringen? Intressant.
  • Smuliz

Tänkte uppdatera lite vad veterinären sa.

Vi fick en sån där stronghold-behandling vi ska köra. Men hon tror inte att det är något sånt, men kan ändå vara bra att göra en.

Sen fick vi några kapslar att ha i maten, i 1,5 månad. För att se om hon blir någe bättre.

Hennes hud är jättefin! Och pälsen är blank och hon ser jättefrisk ut enligt veterinären.

Hon sa att just rottisar kan ha en tendens med känslig hårbotten. Att under fällningstid klia sej mycket. Så jag hoppas på att det stämmer.

Skulle inget av detta bli bättre, är det allergi-tester som står på tur.

Hennes hud är helt ljus och fin, inget torr eller mjällig eller rödaktig eller sårig.

Fler tips från er?

Svar på tråden Hund som kliar sej! men ingen vet VAD det är!?