• Lajkie

När fick ert barn en häst?

Jag är hästtjej sen barnsben, min äldsta dotter snart 3 år delar mitt intresse. Vi hade en liten ponny som hon struttade runt på förut, men sålde pga platsbrist. Hon var ju bara 1½ då, och det var ju mest ploj liksom
    Min fråga är iaf om era barn, som är hästintresserad, fått egna hästar och hur gamla var dom då?
    Eftersom det är mitt första barn har jag lite svårt att sätta mig in i när hon är stor nog att förstå att det är hennes egen häst och att hon måste pyssla om den?

• Svar på tråden När fick ert barn en häst?
  • Trill

Stor nog att första att det är hennes ansvar att ta hand om och pyssla om...
    13, 14-årsåldern kanske?

Innan dess får man nog räkna med att vara huvuansvarig som förälder.

• PixL

Jag fick häst på min sjunde födelsedag. Det var nog rätt lagom tror jag men man får som förälder räkna med att mocka och sköta hästen.

Om jag har möjlighet att skaffa häst när min dotter är sju år så gör jag gärna det.

• Kan inte bli bättre än såhär

Dottern fick sin första när hon var 2 men började rida på "riktigt" när hon var 6.

• Lajkie

Självklart ska hon inte vara huvudansvarig över den :) Jag har redan 3 st så jag slipper inte undan om man säger så. Ja jag hade tänkt mig runt 6-7 år ? Det borde väl vara bra. Jag fick häst när jag var 10 år, men jag hade tänkt hon skulle få tidigare.

• mannehund

Jag fick min första när jag var 5, dottern fick sin första när hon var 2,5...
    Men vi har andra hästar också så det var mest för att hon skulle ha någon i sin storlek att borsta och leda. Rida ville hon bara göra på min 164 cm store gentleman.... Intresset har inte tagit fart (hon är sex) och jag är tveksam att det kommer att göra det också, men nu har lillebror som är 4 börjat hjälpa till med hästen istället....

• alexma

Min tjej är 11 och önskar en egen häst. Vi bor inte på en gård men hon hjälper till extra i stallet där hon rider och får på så vis rida lite mer. Det känner jag är en bra lösning. Att ha egen häst är både dyrt och ett stort ansvar.
    KAnske kan man skaffa en som vi båda kan rida när jag pluggat färdigt om 2 år.
    JAg hade egen häst när jag var 15 och då fick jag sköta helt själv men fick hjälp inödfall av mina föräldrar. (de har aldrig ridit)

• Lajkie

Okej, kostnader är ingen problem för oss då vi har eget stall och jag redan har några. En ponny drar inte iväg i maten så mycket =)
    Hon är vääääldigt intresserad. Rider nu, helst själv, men då jag bara har unghästar just nu så känns inte det stabilt. Sålder som sagt lilla ponnyn förra året pga platsbrist och jag var höggravid och ja, jobbigt =) Sen vill jag helst att hon ska ha en b-ponny istället för en shettis.

• tinis77

Sonen fick sin när han var 3 månader...
    Jag flyttade hem min häst dit vi bodde då, och var tvungen att ha sällskap till honom. Så då fick det bli en shettis som jag kunde köra, och som sonen kunde börja rida när han blev äldre. Nu är sonen 4 och är ofta med till stallet, han hjälper till att mocka, borstar, fixar mat, leder in och ut i hagen och rider. Leder honom fortfarande när han rider, han vågar inte rida själv än.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Bebis 5/1-10*
  • Elute

Jag har 3 tjejer och 2 shettisar. Ponnyerna är mina körhästar, åtminstone är den ena körbar, den andre är under inkörning och inridning. Barnen har dem ändå mer eller mindre som sina egna hästar.

Tjejerna 5, 7 och 8 år rider mer eller mindre regelbundet och tävlar alla tre på vår äldre ponny och tycker det är superkul, så småningom blir nog den andre ponnyn också "klar för start" och så kan även han få följa med oss på tävling.

De har ridit sen de kunnat hålla sig fast i princip (= de har fått "egen häst").

Det finns ju meningsfulla aktiviteter även för små barn och små ponnyer, tex dressyr och hoppning med ledare, agility, tömkörning och handlerhoppning.

Hästlivet blev så mycket roligare med barnen sen vi bytte min stora häst (fick ta bort honom pga hög ålder) mot dessa två små håriga lurvtroll.

Svar på tråden När fick ert barn en häst?