bokmamman skrev 2009-10-07 13:32:02 följande:
Vad du är stark!
Tack så mycket :D
Jag känner inte att jag har så mycket till val.
Fick ett svar från chefen på barnkliniken som lyder;
Hej Therése,
jag har full respekt för din oro vad beträffar operationen av din sons båtskalle. Min uppgift som verksamhetschef är dock att värdera vart vi skall skicka våra patienter utifrån ett rent medicinskt perspektiv. Vi har sedan länge ett väl utvecklat samarbete med neurokirurgen i Linköping som bl a opererar våra patienter med sammanväxningar i skallbenet ( craniosynostos ). De i sin tur samarbetar med neurokirurgerna i Lund. Efter vårt samtal igår har jag varit i kontakt med Jan Hillman, verksamhetschef på neurokirurgen i Linköping. Han anger att den metod som används i Göteborg förmodligen är bra men att det finns för få studier på den metoden, varför väldigt många neurokirurgiska centra inte velat gå över till denna metod. Dessutom är det 2 ingrepp som behöver utföras i Göteborg, dels vid insättandet och dels vid borttagandet av fjäderanordningen. Neurokirurgen i Oslo, som opererar alla barn i Norge, har ex vis valt att inte använda fjäderoperationen.
Jan Hillman berättar också att de har bra resultat av sina ingrepp och att de utförts utan komplikationer och att de heller inte har några planer på att övergå till den metod som används i Göteborg.
Jag kan alltså inte finna att vi ur ett rent medicinskt perspektiv måste skicka din son till Göteborg, allra helst då det kommer kosta oss som landsting betydligt mer än operationen i Linköping. Vi "prenumererar" nämligen på ett antal tjänster i Linköping som vi redan betalat för, vilket inkluderar ingrepp på neurokirurgen. Det innebär, som jag berättade för dig igår, att om vi skickar Alex till Göteborg får vi som landsting och skattebetalare betala dubbelt upp för ingreppet. Det händer att vi gör så någon gång men då enbart om vi finner att de medicinska resultaten är klart bättre på det ställe dit vi skickar patienten och det kan jag inte tycka att det finns medicinska belägg för i din sons fall.
Jag har också stämt av med såväl administrationen på Landstingshuset som med patientnämnden och här i landstinget är det ytterst jag, tillsammans med din doktor, som avgör om var ingreppet bör utföras, dvs att varken administrationen eller patientnämnden kan överpröva det beslutet. Och mitt ansvar är, som jag skrev, att göra en rent medicinsk prioritering. Jag vet att det finns andra skäl till varför du vill att ingreppet skall utföras i Göteborg, bl a psykologiska, men återigen, mitt ställningstagande skall vara rent medicinskt grundat och jag mot den bakgrunden vill jag förorda Linköping. Att Göteborg med Claes Lauritsen i spetsen är duktiga det betvivlar vi inte och de har också marknadsfört sig betydligt mer än andra, men det betyder inte per automatik att övriga kliniker är sämre på den här typen av ingrepp.
Jag föreslår att vi hjälper dig att få en snar tid i Linköping för att där på plats träffa och prata med vederbörande neurokirurg med tanke på din oro.
----------
Jag fortsätter ändå! Att det ska vara så svårt....