• elin a82

Kraniosynostos #8

Hej på er!

Har en liten dotter som är lite mer än 6mån, vi har fått tid för operation på Sahlgrenska om en månad. Agnes har vad vi har fått veta en liten slutning av den högra, främmre suturen.
    Ni som har genomgått operation på Sahlgrenska och varit på avd 41 hur har ni upplevt det? Är det något speciellt som vi ska tänka på? All information mottages gärna.

Kram

• elin a82

Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men några av er nämner 6månadersgränsen för fjäder-op. Betyder det att barnet ska vara yngre eller äldre än 6mån för att operera in fjädrar?
    Agnes är nämligen vid op tilfället nästan 7 1/2mån o dom har sagt att det ska opereras in fjäder.

• elin a82
    lilyanna skrev 2009-10-13 14:29:04 följande:
    elin a82 skrev 2009-10-13 14:11:17 följande: Vad jag har fått veta så ska barnet inte vara äldre än 6 månader för att dem ska operera med fjädertekniken...men om barnet är för tidigt fött så kan man tydligen göra den varianten senare...
    Fast det funkar inte för oss då hon väntade 7 dagar extra innan hon tittade ut

Får nog ta o börja läsa alla papper ordentligt för att se om det står någonstans vad för sorts operation det ska bli.
    På avdelningen berättade dom iaf att dom lägger snittet från öra till öra, men och att det är ett litet ingrepp för att sedan ta ut fjädrarna.

Får nog ringa o fråga.
  • elin a82

Tack Shanti 81 för ditt svar.

Agnes vägde vid sista bvc-kontrollen nästan 8,6kg så hon är en stadig liten bit =)
    Men vad både jag o sambon kan komma ihåg så sa läkaren att det skulle sättas in fjädrar. Sambon berättade dock nu att läkaren även sagt att ansiktet skulle konstrueras/fixas, detta var något nytt för mig då jag inte förstod vad läkaren sa under vårat 3 minuter långa samtal när vi var nere i Göteborg.
    Nu börjar det kännas som att operationen som från början var stor bara blir större o större =(

• elin a82

Har varit i kontakt med Sahlgrenska o den opererande läkaren skulle ta kontakt med mig, det känns bra. Tydligen så är 6mån-gränsen väldigt flytande, så det verkar i vårat fall som att det inte gör någonting att hon är lite äldre. Samtidigt så tror jag att som kommer konstruera om ena ögonhålan, men det måste jag fråga läkaren om.
    Väntar på att han ska ringa, är nervös för att jag inte ska förstå vad han säger

• elin a82
    uppdragmamma skrev 2009-10-15 19:23:25 följande:
    elin a82 skrev 2009-10-15 14:07:47 följande: Är det G ni får så är han jätte trevlig och väldigt noga med att man ska få svar på alla frågor man ställer...
    Vet inte om det är Giovani Maltese som du menar? Men det är honom vi har. Han ringde i eftermiddags. Dock så sa han att det är en traditionell operation som han har bokat in Agnes på, o det är inte vad vi fick veta när vi var nere, men det är väl bara att gilla läget ;-/

Så nu till frågan. Vad innebär en traditionell operation?

Kram
  • elin a82
    SofiaD skrev 2009-10-15 21:50:05 följande:
    elin Såg att du skrivit att det var främre suturen, är det metopica eller sagittal då? Oskar hade sagittal och gjorde den "traditionella" op.
    Det är Unicoronal, som hon har. Den går väl från mitten o snett ner mot tinningen.
    Det syns dock mest om man tittar uppifrån på henne, inte så mkt höjdskillnad på ögonen som tur är. Dock är hennes näsa lite sned, men inget som vi stör oss på
  • elin a82

Ja, läkaren sa att dom skulle "höja" lite så att det ena ögat öppnar sig lite mera, detta sa han när jag pratade med honom igår. Men hon har så lite slutning så de som inte vet om att hon har det, dom ser det inte. Så det är jätteskönt att det är lindrigt. Har tyvärr inga kort på datorn så jag kan visa er =(

• elin a82

Hur lång tid tar operationen på ett ungefär? Agnes har unicornal syt.

• elin a82
    SofiaD skrev 2009-10-19 22:11:11 följande:
    Oskars op tog 1,5 timme i ren op tid. Men vi åkte ner på op kl 8 och var med honom till han sov (halv 10 ca) och sen dröjde det tills kl 15 innan vi fick träffa honom på CIVA.
    Men hur kan det ta så lång tid att söva? Tror det är sagt att vi ska vara nere för sövning vid 7.30 eller om det var 8.00
Svar på tråden Kraniosynostos #8