• Anna De

Kraniosynostos #8

Hej,
    har läst lite här eftersom jag mistänkt att min sons fontanell slutits för tidigt.
    Han har en liten ås i pannan och är lite avsmalnad vid tinningarna. Runt huvudet strax över öronen går en linje runt, precis som om den delen slutat växa medan underdelen fortsatt. ... Jag påpekade detta på BVC men eftersom huvudet växer är det inget att bry sig om enligt dem, men tittar man på kurvan så har han hamnat under och den planar ut mer än stiger...
    Var på 6 månader kontroll häromdagen och läkaren konstaterade att han har en ås och att fontanellen slutit sig mer än den bör men han tyckte vi skulle avvakta en månad till. Går inte kurvan upp skulle en annan läkare konsulteras.
    När jag läser här blir jag kluven, en månad till kan ju vara väldigt mycket om han skulle behöva en operation. Samtidigt kanske jag bara är hönsig, han kanske bara växer i otakt... Vad gör man ska jag gå dit och stå på mig eller vänta en månad till?
    Ska försöka lägga upp bilder, kanske jag får det att låta mer dramatiskt än var det är....

• Anna De

Tack!
    Precis vad jag behövde höra. Tänkte maila Anette Malm tidigare i dag, men kände mig som en hysterisk mamma, så nu vågar jag nog skicka i väg lite bilder...

• Anna De

Ja man kan ju tycka att det är formen man går på!
    Dessutom skulle 2 mått behövas, om man måttar övre delen av huvudet för sig skulle man kunna se att den delen som är ihopväxt inte växer. Nu måttas det från nacken till pannan och bevisligen växer nacken och delen som slutar ca 2 cm över örat, när man tittar på honom live, ser man en tydlig skarv som om man nyss tagit av en kastrull från huvudet. På bilderna syns det inte lika markant. Det finns ju fall som inte behöver operation, men jag hade uppskattat en second opinion direkt, inte vänta en månad för att sen få ett till läkarutlåtande, för att sen få remiss osv, då hinner han fylla 1 år innan man vet vad som gäller.
    De vill väl antagligen inte skrämma mig, men hellre det än ovisshet.

• Anna De

Ja nog finns det många huvudformer på bebisar! Senaste tiden har jag studerat alla bebisars huvuden och nog finns alla former. Som läkare eller sköterska krävs det nog att man sett problematiken för att känna igen den.
    Sen har jag tänkt mycket på att min son är född med kejsarsnitt, kanske hans huvud sett anorlunda ut om han kommit den naturliga vägen, OM han nu har någon form av kraniosynostos kanske man hade sett det tidigare...

Sedan är ju alla föräldrar olika, vissa mår bäst av att inte oroas i onödan.
    Jag är en stressig person, allt ska gå fort, så att vänta en månad är en evighet!!!!
    Jag är oxå realist ,behöver han operation bör det ske snart och med jul, ledigheter och väntetider hinner han kanske bli ett år eller mer... Jag vet att det går att operera på större barn men jag har förstått det så att det är blir mer komplicerat då.
    Jag kan inte påstå att jag är orolig, inte ännu. Men den dagen jag får beskedet att det behövs skäras i min son av den här eller annan anledning kommer jag inte kunna hålla tårarna borta. Jag känner verkligen med alla er som gått igenom det eller är mitt i det.

• Anna De

Hej Allihop!

Nu har jag fått positivt besked från Peter Tarnow! Han ser ingen anledning till oro, Philip ser ok ut, behöver ingen operation.
    Tänk vad fort det går om man vet var man ska vända sig. Va fort jag fick svar! Skickade i fredags och fick svar nu.
    Ska försöka fortsätta hålla lite koll på den här tråden och definitivt rekomendera den om jag stöter på mammor i den här situationen.
    Tack till alla mammor som har bilder på sina barn, eftersom det är svårt att hitta bilder att jämnföra med på nätet.

Philip är ett reflux barn så nu kan jag återgå till att oroa mig för när,var och hur mycket han ska spy :)
    När ni har en jobbig stund får ni gärna tänka på en pinsam situation när man absolut inte vill att barnet ska "kasta" i väg en spya . Visualisera mig och Philip i den situationen och skratta, det bjuder jag på. Om någon vill ha en historia kan jag nog bjuda på den med.
    Lycka till alla som har operationer framöver, vad jag har sett på dessa länkar verkar det gå bra i alla operationer, inte för att man slutar oroa sig för det men det kan vara något att trösta sig med.
    Stor kram Anna De

Svar på tråden Kraniosynostos #8