Kraniosynostos #8
Hej,
Efter att ha läst igenom de senaste två trådarna så känner jag att det är dax att presentera mig. Malin heter jag och har en son som är fyra månader. Den 13 november fick han diagonsen Sagittal synostos. Vi hade väl misstänkt det ett tag redan, men man hoppas ju alltid på det bästa.
Vår historia
När Nils var 7 veckor fick vi en remiss av BVC-läkaren till vår husläkare för vidare remiss till sjukhuset för röntgen. Vi bor i Nederländerna och här får inte BVC-läkaren remitera direkt till sjukhuset. Vår husläkare är långtidssjukskriven och vi fick en av hennes kollegor som jag för övrigt aldrig träffat innan. Där var det kalla handen och en remiss till sjukhuset var helt onödig enligt honom. Jag skulle inte alls oroa mig, utan istället gå hem och njuta av min son som hade ett prima huvud som han uttryckte det. Jag protesterade och han ville då träffa min sambo för att kunna känna på hans huvud. Efter det sa han att det troligen va genetiskt eftersom min sambo hade som en bula på sitt bakhuvud. Han bestämde sig iallafall att ringa en barnläkare för råd och återkomma till oss efter helgen. Det gjorde han också och det var samma svar då. Alltså inget fel på vår son.
BVC-läkaren hade nämt ordet båtskalle, och vi känner större tillit till henne och oron började gro i oss. Vi kände att det inte stämde och började googla. Hon hade ju inte skrivit en remiss för skojs skull eller? Det mesta som vi hittade stämde på Nils. Vi befann oss under denna perioden i Sverige och när vi kom hem igen hade Nils en ny tid på BVC. Denna gång va det en ny läkare och hon höll med oss, och ringde själv till husläkaren och bokstavligen tvingade honom att skriva en remiss till sjukhuset. Nu är jag egentligen bara arg och irriterad på husläkaren att han inte tog oss på allvar. Vi ska ta ett snack med honom så småning om, men nu vill vi bara koncentrera oss på vad som komma skall. Jag är ialla fall tacksam att vi ändå har fått det fastställt så snabbt.
Imorgon väntar CT-scan, och på fredag ska vi åka till barnsjukhuset i Rotterdam där de kraniofaciala teamet i Nederländerna håller till. Fjädertekniken finns ju inte här så för Nils del handlar det om den traditionella operationen. Den kontaktperson som jag pratade med räknar med att han kommer att bli opererad när han är ca 5 månader och det är ganska snart.
Malin
PS: Tummen upp för den här tråden