• Lovali

Kraniosynostos #8

Lycka till idag Riparbella! Tänker på er. Vad dumt att bara en får följa med till sövning, så är det inte på Sahlgrenska.

Kram

• Lovali
    skuttelina skrev 2009-12-01 21:02:10 följande:
    Hej igen,Jag puschar lite ang. mina frågor. Framför allt hur länge normalt fjädrarna ska vara kvar innan det är dax att ta ut dem? Se inlägg 212Tack/Malin
    Eric hade sina fjädrar i 5 månader (Metopica Synostos)
  • Lovali
    lilyanna skrev 2009-12-01 21:17:48 följande:
    Lite uppdatering ifrån oss som nu alltså ligger i vårdrum 7 på avdelning 41/sahlgrenska:Inskrivningen idag har gått kanon! Vi var färdiga med allt redan vid klockan 11!Sen installerade vi min mamma på johannesvillan och gick på lunch för att sedan ta en promenad.Alvin tog sitt bad vid kvart över 6 och prick kl. 19 så somnade han och sover fortfarande Imorgon väntar alltså operation..återkommer med mer info när jag kan!
    STORT lycka till med operationen, som jag antar pågår just nu.
  • Lovali
    MammaMila skrev 2009-12-02 01:05:03 följande:
    Stort lycka till!... allt kommer nog gå strålande bra och sen behöver ni inte oroa er mer. Jag längtar tills vi får en tid och får det gjort också
    Välkommen till tråden. Min son opererades i Gbg för Metopica i januari 2006, då var han 5 månader. I juni samma år opererades fjädrarna ut.

Du kan se bilder på hnm i itt galleri.

Håller tummarna för att ni skall slippa strida alltför mkt för att komma till Gbg! Jag har turen att bo i Göteborg och dessutom så upptäckte en uppmärksam läkare min sons Metopica redan på BB. Eller han misstänkte det, och gav remiss och han hade ju tyvärr rätt...

Kram
  • Lovali
    MammaMila skrev 2009-12-02 16:42:47 följande:
    Ett tillägg till Lovali... din son blev ju verkligen bra efter operationen. Det ger mig verkligen hopp att se... tack!
    Jo han blev väldigt bra verkligen. Han har visserligen bulor/ knölar på 2-3 stälen på huvudet (som har oroat mig lite), som han säkert inte hade haft om han inte hade fötts med Metopica, men inget som Peter Tarnow, som opererade Eric, tyckte var konstigt eller behövde åtgärdas. Får de vad de säger på hans 5 årskoll nästa höst. Det är sista gången de skal titta på hnm då. Jämfört med hur han skulle sett ut utan operation så är detta inget! Man känner bulorna men ser dem i stort sett inte om man inte kollar noga när han är som mest korthårig sommartid.).

Dom är underbara i Gbg. Tar så väl hand om en & det är fantastiskt erfarna. Han som uppfann fjädermetoden, Lauritzen, gick relativt nyss i pension så han opererar inte längre och jag vet inte om PT opererar längre heller. Han jobbar även med plastikkirurgi på andra ställen, det vet jag iaf.

Du verkar vara typen som till slut kommer få remiss hur de än kommer försööka att neka er. Stå på dig!

Kram
  • Lovali
    MammaMila skrev 2009-12-02 22:52:05 följande:
    Och en annan fråga... hade Eric lite sneda ögon före operation eller är det bara som det ser ut? Det har min son och vi har undrat vem han fått det från... men de kanske blir mindre sneda efter op?
    Ögonen beror på Metopican, dem rättar de till under operationen. Han hade absolut lite sneda ögon, vi kallade hnm Carl-Gustaf Lindstedt, han var jättelik den gamla skådespelaren

Erics bulor tror jag beror på operationen fakyiskt men det är u svårt att veta. Han har 2 mindre bulor, en strax ovanför varje öra & sedan en bakom ärret uppepå huvudet. Mitt, och ingen annans heller säger PT, är helt perfekt, utan jag är också lite bulig n'är jag känner efter så han bedömer inte Erics bulor som exeptionella. Jag har varit där extra en gång för att jag ville höra vad han sa. Nu får jag ge mig tills 5 årskollen då jag kommer säga vad jag tycker, om bulorna blir värre. Han ser abslout inte konstig ut, hur fin som helst men kan inte sticka under stol med att bulorna stör mig lite. De förändras dock medans hans huvud växer, förhoppningsvis till det bättre säger PT.
  • Lovali
    lilyanna skrev 2009-12-02 23:05:31 följande:
    Ytterligare lite kort uppdatering ifrån oss;Alvin opererades imorse och allt har verkligen gått kanon! Han tappade dock en del blod, men det har han fått tillbaka...just nu ligger han på CIVA och jag sitter på vårt rum på avdelningen.Han sover hela tiden, så jag tänkte faktiskt sova en stund och hoppas på att han vaknar snart och vill börja äta...han har ju snart inte ätit på 20 timmar!
    Vad skönt att höra. Så härligt när iaf op. är över. Om ett par dagar så är Alvin sitt gamla jag igen, fast med ny "look"

Kram
  • Lovali
    lilyanna skrev 2009-12-03 17:41:50 följande:
    Uppdatering; Nu är vi äntligen tillbaka i vårt rum på avd. 41 ! Allt har gått super minus att Alvin fick en allergisk reaktion på antibiotikan och blossade upp som en tok över hela kroppen...dock är det borta nu med lite hjälp av kortison. Jag har redan sett hela huvudet utan bandage då det åkte av helt plötsligt och vilken enorm skillnad på utseendet!!! Han ser ut som en helt ny Alvin...huvudet är så mycket rundare redan nu...superskillnad! Men det bästa av allt är nog att han redan är sitt "gamla jag"...han pratar med mig och med sköterskorna o ler som en tok Supertack för alla tummar o tår som hållts för oss, det uppskattas otroligt ska ni veta! 29oktober; Hoppas ni får ngt besked snart!!!
    Vad skönt att det gått så bra.
    Eric svullnade väldigt de första dagarna och hade rätt så rejält ont. Det var jobbigt att se men efter 4-5 dagar så var allt ok igen.

Kul att får rapporter från dig.

Kram och pussa massor på Alvin
  • Lovali

Fjädrar utanpå låter visserligen som om det skulle vara skonsamt operationsmässigt men lite småläskigt att de ligger utanpå, eller? & att man då, antar jag, måste vara väldigt försiktig så att barnet inte slår i huvudet när de börjar krypförsök och så. Som på Eric så låg de ju innanför huden och lite mer skyddat. Då han hade Metopica så var ju fjädrarna mitt i pannan, jag tänker bara att det tom då såg lite underligt ut, vad gör det inte då om de sticker ut ur huden och ligger utanför? Jag förstår heller inte riktigt då de med Metopica måste opereras innuti iaf ju & "möbleras om" lite som de kallade det. Så själva operation 1 måste ju bli densamma men man kanske slipper sövas de ca 20-30 minuter det tar att ta bort fjädrarna sedan? Den operationen, nr 2, tyckte jag inte var ngnting jämfört med första. Den gick så snabbt och vi var inte ens nervösa och Eric fick inte ont alls.

God fortsättning på er alla f.ö & lycka till på bedömningar/operationer.

Svar på tråden Kraniosynostos #8