• SofiaD

Kraniosynostos #8

elin a82 skrev 2009-10-19 21:51:43 följande:
    Hur lång tid tar operationen på ett ungefär? Agnes har unicornal syt.
    Oskars op tog 1,5 timme i ren op tid. Men vi åkte ner på op kl 8 och var med honom till han sov (halv 10 ca) och sen dröjde det tills kl 15 innan vi fick träffa honom på CIVA.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    elin a82 skrev 2009-10-19 22:21:43 följande:
    Men hur kan det ta så lång tid att söva? Tror det är sagt att vi ska vara nere för sövning vid 7.30 eller om det var 8.00
    Det e mycket förberedelser. Oskar fick bla lugnande medicin innan i förberedelserummet och så skulle det verka innan man gjorde nåt annat. Allt gick så lugnt till och vi hade möjlighet att ställa frågor och sånt. Sen går man in i op salen för ytterligare lite förberedning innan de söver (med mask). När han somnat gick vi direkt. Innan de sen började operera satte de CVK och kateter samt tvättar på huvudet. Sen tog det nog ganska öång tid att sy fick jag höra av en uska från avd som var med på op. Då kammande de håret, nästan hårstrå för hårstrå, och la det rätt så inte håret ska växa i fel riktining. Sen tar det en stund att väcka och flytta över till CIVA och där vill de få koll så allt är bra och koppla upp utrustningen innan de ringer efter föräldrarna.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    elin a82 skrev 2009-10-20 12:47:55 följande:
    Tack så mycket Shanti 81 o SofiaD! Insåg idag att det "bara" är 3 veckor kvar. usch.
    Det kommeratt gå jättebra! Och du ska veta vilken skön känsla det är när det är gjort! Många gånger har man oroat sig alldeles för mycket i onödan!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    elin a82 skrev 2009-10-20 14:12:11 följande:
    Ja, jag hoppas att det är så. Försöker tänka att det är tur att hon är så liten så hon inte kommer minnas någonting utav det hela. Men på ett sätt så känns operationen värdelös, det syns nämligen inte så mycket på henne. Men jag vet ju att hon behöver den så det är bara att acceptera. Men sitter just nu o skriver kom ihåg listor till båda tjejerna samt mig o sambon. Vad är det som vi behöver ha med oss till Agnes o vad behöver vi ha med oss? Vi fick veta att det finns ett litet kök, men i papprena vi fick hem står det att matlagning ej är tillåtet. Vad ska vi leva på under tiden vi är där? Blir ju dyrt att äta i cafeterian 2 ggr per dag Finns det några billiga o goda restauranger i närheten?Många frågor blir det :-/Kram
    Men ska ni bo på johannesvillan? Där kan ni laga mat, där finns kyl och frys och allt man behöver. På avdelningen finns ett pentry där man kan micra mat. Finns kyl och frys också. Vi lagade lite mat på johannesvillan och sen åt vi i cafeterian ett par gånger. Till Oskar hade vi med välling (finns vissa sorter på avd), lite egna kläder och kudde och täcke hemifrån för att han skulle känna igen doften  
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Vi fick inte en krona från försäkringsbolaget, hade Länsförsäkringar.

Båda har rätt till TFP, man får alla intyg man behöver vid utskrivningen.

Ang mat, så tog vi med frysta hemlagade portioner till Oskar. Första dygnen åt han väl inget, men därefter. 

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    lilyanna skrev 2009-10-20 20:26:18 följande:
    Men rätt till ersättning för sjukhusvistelse hade ni väl?Marie1978; Vi har ju tilläggsförsäkring där detta synostos ingår, men såvida man inte måste vara hemma med vårdbidrag så får vi inget för det heller.Hm...jag är ju föräldraledig med Alvin nu, kan jag alltså ändra om detta till TFP medans vi är inlagda på sjukhuset då?
    Nej vi fick inget för sjukhusvistelsen heller pga att det var orsakat av synostosen!
    Ja, du byter FP mot TFP när ni är inlagda. Har för mig att vi hade TFP minst en vecka efter hemkomsten också!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    lilyanna skrev 2009-10-20 21:40:25 följande:
    Kanske ska ringa mitt försäkringsbolag o kolla om vi får det eller inte.Hur länge va ni i Göteborg? Vi väntar ju på besked om tid för bedömning fortfarande.
    Ja kolla upp det, för alla bolag bedömer det olika! Vi blev inskrivna på måndagen, opererad på tisdagen och sen var vi kvar till måndagen efter. Hade fått åka hem på söndagen, men vi hade tågbiljetter till måndagen så vi stannade en extra natt.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    uppdragmamma skrev 2009-10-21 10:42:25 följande:
    Apro på försäkgingar, vi har fått avslag på våran barnförsäkring av Folksam-fast det här inte skulle påverka försäkringen på något sätt =( Har nån mer här haft strul med att få barnförsäkring? Vilka bolag har ni?Har god lust att ta andra sonen från Folksam med bara för att dom ska strula så,
    Jag trodde de flesta bolagen skulle stula på ett eller annat vis om man försöker teckna en försäkring efter att synostosen är konstaterad, åtmistone att de skulle utesluta allt som har med synostosen att göra i försäkringen. Vad var deras motivering?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    elin a82 skrev 2009-10-22 13:06:04 följande:
    Gud vad skönt att det inte är så på Sahlgrenska, kan säga att jag fick hjärtat i halsgropen när jag läste Riparbellas inlägg. Hade verkligen räknat med att båda skulle med.Måste fråga er som ska operera, hur har ni gjort med influensavaccin? Sambon tillhör riskgrupp så han får vaccinera sig idag (fick han reda på för 30min sedan) jag måste dock vänta på doktorns besked imorgon om jag kan räknas in pga att Agnes ska opereras. Vore ju taskigt om hon fick det innan operationen =(
    Hoppas du får vaccinationen om det är vad du vill (det är en helt annan diskussion ). Du kan andas ut om sövningen i alla fall  
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    bokmamman skrev 2009-10-23 14:03:42 följande:
    Ang. försäkringar....Hur ofta och hur länge har ni fått göra uppföljningar av operationen? (Återbesök/efterkontroll eller vad det kallas!) Trygg Hansa kräver att detta ska vara slutfört innan de kan teckna full försäkring...
    På SU gör man sista kontrollen när de är 5 år har jag hört. Om allt är bra alltså.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Kraniosynostos #8