• Felicias mor

När är det lagom att gå på bio?

Jag undrar bara vilken ålder som era barn gick på bio för första gången?
    Förstår att det är väldigt individuellt, men vore kul att veta.

• Svar på tråden När är det lagom att gå på bio?
  • vivianne

3-3½ år tror jag dottern var. Jättespännande första gången (Spöket Laban 45 min) men när vi gav oss på längre filmer som Mamma Mu etc (ca 1½ tim) hade hon svårt att sitta stilla hela filmen.

• Stårschan

Åldern spelar inte så stor roll. När man vet att de orkar titta på en hel film hemma i TV-soffan och det råkar gå en lämplig film på bio (vilket det inte gör så ofta, tyvärr) kan det vara dags. Jag tror att vår äldsta var två första gången, då vi hade fått fribiljetter till en "barnfilm" (visade sig vara en skrikig och ganska otäck Disney), och det var för tidigt. Yngsat barnet hann nog bli fyra innan det dök upp en bra biofilm vi kunde gå på.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Indillia

Jag tror att dottern var fem år och sonen två år.
    Sonen blev rastlös efter halva filmen men dottern hade säkert kunnat gå tidigare.

Orkar de se en hyrfilm i sträck? Så får man räkna in eventuella sockerkickar, biomörker och tystnad.

• Brevdruvan

Vi var och såg nicke nyfiken nu för några veckor sedan med var sin som blir tre i dec. Lite myror i byxorna, men det räckte med att de ställde sig upp en stund så kunde de fortsätta titta ståendes.

• Gul13

Dottern ska gå och titta på Mamma Mu & Kråkan nästa söndag. Hon är 4.5 lite drygt. Tror att det kan bli för mycket ändå då hon är otroligt mörkrädd. Men vi chansar. Det är inte så ofta det blir tillfälle.

• Annanym

Sonen hade premiär för två veckor sedan. Han är 2 år och 9 månader. Här i storstan har de nåt som heter småbarnsbio och det är sådär 40-45 minuter och går hur bra som helst. "Glömligheter" blev lite för lång, men efter en kort banan-paus i foajén gick det bra att gå in och se det sista.

• Brevdruvan

Det är nog det som är tricket, gå på film som är lagom lång och med lagom mycket handling samt att inte vara rädd för att gå ifrån en stund.

• Tant Green

45 minuters filmer har min tjej sett sedan hon var 2 år, men längre (som Mamma Mu och Nicke Nyfiken som är nästan 1,5 timme) klarar hon knappt ännu när hon fyllt 4. Men vi brukar ta en plats längst ut så hon kan sträcka på benen lite, hon vill inte gå därifrån innan filmen är slut, men hon vill röra på benen efter någon timme.

• Felicias mor

Tack för alla svar!

En 45 min film är nog lagom. Nån som vet hur lång spöket laban filmen är som släpps 23 oktober?

• Leora

Min stora var ca 3 år, när han såg Nicke Nyfiken på bio. Det funkade väldigt bra, dock var det lite myror i kroppen sista kvarten.

• nallemaja

Vi såg Ace Age 3 i sommar när vår tjej nästan fyllt 3 år.
    Hade superkul men både 1 & 2:an är favoriter hemma och vi valde en tid med få besökare så hon kunde hoppa runt lite bland stolarna bredvid

• Tygtiiger

Här har de småbarnsbio med minifilmer, det började vi med när han var 3 ungefär. Korta tecknade roliga lätta filmer, utan skrik och skrän. Nu är han 41/2 och klarar mamma mu, nicke nyfiken på film, men jag skulle inte ta honom på något som var högljutt eller komplicerat, och INGET som kunde vara det minsta otäckt, för man kan ju inte stänga av. Och min son blir förtvivlad när ett moln i lilla spöket Laban retas med dem och regnar på deras picknick... vi är liksom inte redo för Lejonkungen.

• Ina stina

Omkring 3 år beroende på hur intresserat barnet verkar hemma vid teven... Min son har 2 storebröder och sitter snällt och tittar oftast. Ska ta med honom på Spöket Laban som har premiär omkring 25 oktober. Annars finns de gamla filmerna på www.spoketlaban.com De är perfekta eftersom de är uppdelade i ca 6-7 små avsnitt och filmen är totalt 45 min lång. Lagom för de små!

• Chili mum

Vi tog vår son i sommars för första gången.
    Då var han 4½.

L 041216 & M 060224 & A 090630
  • Imona

Jag var (precis som någon annan här) nyligen och såg på Nicke Nyfiken med min son när han fyllde tre. Han satt nog stilla hela filmen och lyckades hålla sig tyst, men jag hade honom i famnen och viskade lite till honom så att han skulle förstå handligen bättre. Vissa saker säger de ju inte utan det antas att man förstår vissa saker underförstått och ifall ett litet barn missar sådant kan det ju göra att de tappar sammanhanget och koncentrationen.
    Dock vill jag tillägga och varna lite att både vi föräldrar och vår son tyckte att det var för högt ljud. Det är ju tokigt att de utsätter små barn för sådant i onödan. Hoppas det inte är likadant på alla biografer som den vi besökte.

• Malinka1984

Sonen gick första gången på bio när han va ca 2år och då va det på en ca 40 min film med laban :)

• Astrid36

Min dotter var 3 år men hon klarade inte att sitta still, så det var ingen idé. Däremot var det inga problem att gå på cirkus i 2,5 timme. Så det är nog ganska individuellt.

• Jessica85

Min son kollar hela filmer här hemma så hans pappa tänkte försöka ta med honom på Ice Age nu när bäbisen kommer så dem får lite egentid. Han är fyra år och jag tror det kommer gå jättebra.
    Fått tips om popcorn istället för godis för att undvika sockerchocken och sen inte så mycket att dricka..:D

Svar på tråden När är det lagom att gå på bio?