• mulan

Laserbehandling av myom någon??

Har fått veta att jag har myom. 2 st nu. I våras var det 1 och den har vuxit och så har det kommit 1 till. Den första sitter dumt till vilket innebär att ägget kan ha svårt att fästa samt att det kan orsaka MF. Vid en förlossning om man nu kommer dit så blir det troligtvis KS.

Nu blir det troligtvis någon form av operation. Det finns tydligen en läkare på Sahlgrenska som ligger i absolut framkant med en ny metod där man tar bort myomet. Någon som gjort denna metoden????? Den görs med laser.

Eftersom vi måste göra IVF för att kunna få barn är detta väldigt jobbigt. Mycket motgångar på vägen. Hitills har det blivit 2 MF och 4 minus. Bara i år 1 MF och 3 minus .

Mår skitdåligt pga detta.

Ni som gjort detta, hur lång tid tog det från det att remissen skickades till behandling???

• Svar på tråden Laserbehandling av myom någon??
  • mulan

Puuffar tills jag får ett svar

• mulan

Och jag puffar vidare.

Är jag den första som gör detta här på FL????

• jessieC74

hej

jag opererade bort ett dubbelmyom förra sommaren, det var 6 gånger 6 cm stort.. men det gjorde dom en vanlig operation för det var förstort att ta bort med laser..

men jag har inte blivit med barn ännu fast dom tog bort det, jag fick ett missfall innan operationen ..

• birk

Är det embolisering du menar? Har stora myom som jag ska prata med min läkare om i början av oktober för att därigenom lista ut vilken som är bästa behandlingsmetoden. Har förstått att det verkar vara ovanligt med myom och operationer av det här på FL tyvärr.

• Isa83

Frågar som birk...Är det embolisering det är fråga om?? Jag har ganska många myom ca20st, både stora o små och vi har pratat lite om embolisering och läkaren har skickat en remiss till Sahlgrenska så jag väntar på svar från den läkaren...
    Jag har dock läst mig till o hört att man KAN bli steril efter ett sånt ingrepp då det inte är så vanligt att det görs i sverige...
    Jag genomgår nu en "sprutkur" som ska göra att mina myom krymper (har gjort d förut med gott resultat). Sen när jag är klar med det så blir det IVF för oss... Känns som att jag hellre provar det först o sen får sista utvägen bli embolisering.
    Fösrstår att det är jättejobbigt för dig! Men om du "bara" har 2st borde de ju kunna göra en vanlig Operation? Hoppas d löser sig! Bara o fråga, jag är ganska hemma på myomåkommor :-S

• birk

Isa83!
    Dig känner jag igen sedan tidigare diskussioner, vad kul! Måste fråga dig; har läkarna gett dig några odds gällande framtida graviditeter? Ska som sagt snart till läkaren och är osäker på vad som är bästa behandlingssätt. Är till min natur en sådan som alltid väntar mig det värsta.

• Isa83

birk
    Javisst, det finns ju inte så många trådar om just myom o dess problem...
    Som det ser ut för mig nu så är oddsen lika med 0 tyvärr, jag är ju tyvärr lite av ett extremfall Men om de krymper nu iom sprutorna så finns en chans via IVF för oss...funkar inte d så är det embolisering som ev ska göras. Annars måste jag ta bort livmodern *usch*
    Hade du mkt problem o så? stora myom?

• birk

Har varit och röntgat mig men inte fått svar ännu, annat än att det är myom som vi redan visste. Tycker det är hopplöst att få någon vettig information från läkarna, har bara råkat ut för läkare som inte kan ge svar om något.
    Vi blev gravida i vårt första försök, vilket borde vara ett plus för framtiden, men det blev missfall.
    Tror det blir embolisering, vilket jag egentligen inte vill genomgå. Men eftersom jag blöder väldigt mycket (ingen smärta) när jag har mens så finns det kanske inget annat val. Vi har ställt oss i kö för adoption för säkerhetsskull, i och med att köerna där är så långa, så får vi se. Samtidigt så finns det några få som har blivit gravida efter embolisering så allt är ju inte kört även om det känns så. På något sätt ska vi få barn, bioglogiska el via adoption.
    Livmodern får de inte röra förrän jag är i klimakteriet har jag tänkt.
    Andra symptom som jag har är att magen spänner när jag ligger ner, känns helt klart att något är där.

• Isa83

Aha, jag blöder ju inte mer än vanligt men har ständig smärta!
    Men sprutor har du testat det? Är faktiskt väldigt effektivt, även på mig o det trodde inte läkarna... IVF finns ju också..
    Ja det är få läkare som vet mkt om sånt här o kan ge råd... Först nu har jag träffat en underbar privatläkare som verkligen ska göra allt för att hjälpa oss

• mulan

Åh äntligen lite svar Tack!

Jag vet inte vad det kallas. MIn gynekolog pratar nämligen danska och mumlar när han pratar= väldigt svår att förstå.
    Saken är den att han aldrig tidigare haft någon patient som gjort detta så han vet inte mycket. Han och 2 läkare på min IVF klinik Carlanderska i Göteborg har kommit fram till att detta är den bästa metoden för oss eftersom den ska vara skonsammare mot livmodern.
    En FL kompis länkade en artikel från en läkartidning innan om just embolisering. Läste lite i den men det var för mycket läkartermer för min hjärna för att jag skulle se om det var den. Just eftersom jag fått väldigt lite information o vad detta egentligen är.

Mitt myom som sitter dumt till var sist 26x36 mm. Vuxit sen i våras men vet inte hur mycket.

Isa: Oj 20 st . Har iofs hört att de är bra på att föröka sig men 20 var inte lite.
    Troligtvis ska jag göra min "operation" på sahlgrenska oxå. Vet du något om väntetiden dit?? Och vet du hur länge man måste vänta innan man kan göra IVF efter ingreppet?? Vid den vanliga operationen måste man tydligen vänta 6 månader och man skulle vara sjukskriven i 1 månad.

Vad är det för sprutor man kan ta för att krympa dom???

Jag märker inte av mitt myom alls. Syns bara på VUL.

Är det någon av er som har en bra länk om detta som man som man kan förstå utan en massa läkartermer??

Tack!!!!

• birk

Puffar lite!
    Bra frågor Mulan som jag tyvärr inte kan svara på. Men jag hoppas att någon annan kan för jag vill också höra svaren!

• mulan

Nu har jag fått ett samtal från en läkare på kvinnokliniken här hemma. Hon har en läkare från Linköping som är väldigt väldigt väldigt väldigt duktig på tumörer enligt henne. han ville gärna titta på mitt fall så nu ska jag få en remiss på undersökning. Hon visste däremot inte alls vilken metod detta skulle röra sig om. Så mer vet jag inte. Tiden däremot till en operation var ganska kort. De flesta av deras väntetider låg på 4 veckor. Äntligen något positivt

• Isa83

Mulan:
    Har svar på några av dina frågor iaf
    Tyvärr vet jag inget om väntetiden på sahlgrenska men skulle gärna vilja veta...
    Som jag har läst mig till så kan det ta upp till 2år innan myomet har krympt, största effekten blir ju i början men sen kan det tid, men man kan försöka bli gravid nästan direkt... Vid en vanlig op så "skär" de ju bort myomet så det blir ju en ganska stor bukoperation o då måste ju livmodern få vila lite innan en graviditet, så är det ju inte med embolisering. Då behöver man bara vara sjukskriven i högt 1v.
    Jag kan säga att jag bor i linköping o de vet INGET om embolisering, det är inget de gör i linköping heller Det har tagit ungefär 1år för mig att försöka få veta mer om det så tillslut hänvisade de mig med en remiss till sahlgrenska. Däremot är de duktiga på operationer av myom och sprutbehandlingar.
    Jag tar "decapeptyl" heter sprutan, den gör att östrogenet i kroppen "försvinner", samma effekt som att komma i klimakteriet ungefär. Det har varit jätteeffektivt för mig o jag är ju lite av ett "extremfall" så det känns som att det skulle funka på de flesta

Jag har bara googlat på embolisering av myom o fått fram ganska mkt bra att läsa!

• mulan

Jag har fått remiss idag för undersökning av myomet. Läkaren heter Shefget Halili och jobbar vanligtvis i Linköping men operationen kommer inte att göras där. Vet fortfarande inte vilken metod det är.

Den sprutan är inget för mig hör jag. Sist jag sprayade inför en IVF så "fastnade" jag i klimakteriet och då var det nära att det blev äggdonation.

• Isa83

Aha ok då kanske det inte är nåt bra alt för dig med sprutor...
    Jaha, det var den läkaren som gjorde mitt snitt! Han är ganska bra, dock ingen expert vad jag förstått, han heter Preben... Menmen hoppas det löser sig iaf =) Vi får hålla kontakten

Svar på tråden Laserbehandling av myom någon??