• Anonym (orolig mamma)

min 7 åriga dotter anses vara för snäll

Hej!
    Jag har en dotter på drygt 7 år som jag har delad vårdnad om, varannan veckas boende. Hon har gått på ett liten förskola där det varit blandad barngrupp, hon har alltid varit väldigt populär bland sina kompisar och har egentligen inte varit utsatt för några konflikter där.
    Hon började på 6 års förra året på en liten skola med 13 elever i klassen varav 6st flickor. Nu började problemen, de andra flickorna är väldigt framåt och en del har svårt att lyssna, min dotter har stark intgritet och vill inte bli kramad på hela tiden, det har varit tjafs mellan tjejerna till och från hela tiden och det har även förekommit samtal med rektorn.
    Nu i höst när de börjat 1an så har vi åter igen problem med flickor som retas..Min dotter säger sluta och sen orkar hon inte riktigt gå längre, hon har påpekat för oss att de retas och sedan har hennes pappa fått fram mer info om grövre gliringar som vi agerat på direkt.
    Min dotter vet vad som är rätt och fel och gör alla rätt och det är de andra som beter sig fel. Nu pågår en diskussion från hennes pappa att hon är för snäll, att hon drar sig undan att hon inte kan stå upp för sig själv. Jag står villrådig i detta och värnar ju också om de fina kvaliteer hon har, måste hon lära sig "tuffa tag" för att bli lämnad i fred? Ska barn i den åldern klara ev situationer som de här själva? Hon har svårt att tala om när hon blir ledsen vad det är, man får gärna truga och lirka men är det ovanligt för henne? Hennes pappa tror att det tyder på något djupare hos henne.. jag försöker stärka henne och uppmuntrar till att berätta vad som händer dels för fröken och dels för mig, hur tycker du man ska agera?

Svar på tråden min 7 åriga dotter anses vara för snäll