• M C

Tönt eller nörd?

Vilken sort är du?
    Jag är en av dem, klockrent, men vill inte "erkänna" än.

Å kom inte och säg att du inte är någon av dem - du sitter här och surfar nu, eller hur?

TÖNT ELLER NÖRD?
    Confession time fellow surfers!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 20:49
    Ja, det är KLART jag är en NÖÖÖÖÖRD!

• Svar på tråden Tönt eller nörd?
  • Themis

Mealla: Håller inte med där alltså.

Tönt= Stig-Helmer, Mr Bean etc. Stor skillnad mot nörd-se även Pallas länk ovan med gränsnittet mellan typerna.

• Mealla

Men jag har ratt

Nerd = tont, och nord ar bara en svensk stavning av ordet nerd

Jag skulle definiera dig som geek baserat pa ditt inlagg ovan.

• Themis

Mealla: Ja och förr kunde man stava fruktsaften "jos" också.

Jag upplever att ordet nörd i svenskan har muterat i betydelse ganska kraftigt de senaste tio åren, annars hade inte så många varit stolta att kalla sig det.

• JuliaåRonjasmammis

Men, vad irriterande! En till tråd jag måste hålla koll på!

Ja, jag är en tönt!

• Mornie Alantie
    Themis skrev 2009-09-26 01:22:42 följande:
    Mealla: Håller inte med där alltså. Tönt= Stig-Helmer, Mr Bean etc. Stor skillnad mot nörd-se även Pallas länk ovan med gränsnittet mellan typerna.
    Jag tror att tönt ligger nära "dork". Nörd är nerd och geek finns det inget vettigt ord för på svenska.

Tönt är precis som du säger Stig-Helmer.

Nörd, då kan man väldigt mycket om en sak, men är ganska allmänbildad också. Diskuterar gärna sina kunskaper med likasinnade och hamnar ofta i heta argumentationer om något som 90% av männskligheten aldrig hört talas om.

En geek liknar en nörd men är mer prylgalen. Samlar gärna på starwarsprylar. Går på scf-fi-konvent och kan hamna i slagsmål om huruvida Stålmannen eller Batman är bäst.
  • Mealla

The difference between a geek and a nerd is that a geek get things done...

Jag inser att det ligger en varderingsskillnad i det engelska nerd och svenska nord, jag tycker ju som sagt att det svenska begreppet nord borde jamstallas med geek och inte nerd, eftersom nerd pa engelska definitivt har en hog tontstampel.

• Themis

mornie. "heta argumentationer om något som 90% av mänskligheten aldrig hört talas om."

Oboy oboy oboy, snacka om att träffa huvet på spiken.

• Mornie Alantie
    Themis skrev 2009-09-26 01:38:36 följande:
    mornie. "heta argumentationer om något som 90% av mänskligheten aldrig hört talas om." Oboy oboy oboy, snacka om att träffa huvet på spiken.
    Har du varit inblandad i en sådan?

Det har jag!
  • Themis

En?!?!

Man vet att man är en nörd när de värsta grälen i vänkretsen handlar om t ex

-kameraövervakning på offentlig plats

-hur man bör avveckla European Spallation Source (det är inte ens byggt än!)

-vilka gynnsamma genmutationer man eventuellt borde bygga genterapi på
    (killen som kan springa 50 maratonlopp på 50 dagar och sluta i bättre form än från början utan slitage på kroppen är ju t ex lite intressant...)

• JuliaåRonjasmammis
    Themis skrev 2009-09-26 01:08:28 följande:
    Låt se-är jag mest tönt, nörd eller geek?Tönt:-Jag tycker om körsbärspraliner och cocktailbär i sockerlag.-Jag har kvar min luktsuddgummisamling från mellanstadiet. Och alla skolkataloger. -Jag vill faktiskt lära mig knyppla (igen).-Jag har sjungit i kyrkokör i tio års tid.Nörd:-Jag löser korsord och sudoku offentligt och en avdelning på jobbet som löser en hel tidning varje månad brukar fråga mig om de rutor som de inte klarar.- Mina vänner och bekanta gör gärna underliga saker som att utveckla intelligenta robotar, brygga mjöd på 600 år gammalt spannmål, lära sig pejla och kopiera RFID-tags (pågår idag), förlänga hörntänderna permanent, hälla pastavatten över sin telefon, skapa internetstorm och sätta rubriken på idg.se, joina rosenkorsorden, bygga en skalenlig miniballista i ett halvår istället för att jobba på sin avhandling eller studera innehållet i torskmagar. -Jag läser gärna fackböcker, t ex om giftiga växter, flashiga ädelstenar eller berömda personer. Eller Lilla fokus från pärm till pärm. Eller en mjölkkartong om det kniper. Och så några romaner på det. För läser gör jag alltid.-Många vägrar spela TP med mig.-Jag älskar mitt jobb för det mesta.Geek: -Jag beställer handfat till badrummet från andra sidan jorden via internet-bara för att man kan!-Samlar på allt från korsetter och vuxenserier på franska till Brio meccano från 60-talet, kaststjärnor och mineral.-Jag lägger 5000-bitars pussel.-Jag kan minst 35 decimaler på pi om man så väcker mig mitt i natten, 50 en bra dag.-Mitt tangentbord och bokstäverna lyser i en av tre valbara färger med ställbar intensitet och jag äger mer än tre prylar från www.thinkgeek.com-Jag har köpt en annoy-a-tron i rent självförsvar.-Jag övervägde att ge sonen namnet Beren.-Jag tänker fortsätta spela rollspel så länge jag har nån att spela med.Well?
    Enligt det där är jag nörd, tönt och geek så det sjunger om det!
Svar på tråden Tönt eller nörd?