• Anonym

Mest kritiska veckan?

Jag är så nervös för missfall. Undrar därför om det är så att en viss vecka är mer kritisk än andra? Före vecka 12 är det ju stört risk för missfall, men är någon av de veckorna där innan mest kritisk?

Jag är just nu i vecka 6 (5+1).

• Svar på tråden Mest kritiska veckan?
  • Vilda Tiger

Jag har för mig att det finns två mer kritiska tidpunkter. Dels då hjärtat ska börja slå (har för mig att det är runt v 6-7) och då barnet ska gå över från att få mat från gulesäcken till moderkakan. Har inte full koll på vilken v det är dock. Men jag vet att om man ser ett hjärta slå i v 8-9 så är missfallsrisken lika liten som efter v 12.

• ma och pa till en ängel

De mest kritiska veckorna är nog ALLA tills vecka 12.
    Innan vecka 12 så är inget säkert!

• Vilda Tiger

Inget är säkert efter vecka 12 heller... men det finns allt vissa stadier som är mer kritiska innan v 12, som då hjärtat ska börja slå.

• ma och pa till en ängel

Vilda Tiger skrev 2009-09-26 10:19:50 följande:

Inget är säkert efter vecka 12 heller... men det finns allt vissa stadier som är mer kritiska innan v 12, som då hjärtat ska börja slå.
    Nej det vet jag också, förlorade vår son i v.21+6! Men det är före vecka 12 allt lite extra kritiskt. Och som du säger när hjärtat ska börja slå!
    Men jag tror att det är bäst att ta det lite extra lugnt tills v.12!
  • Anonym

Hur tar man det extra lugnt då? Ska man inte träna och så eller?

ma och pa till en ängel skrev 2009-09-26 10:23:55 följande:

Vilda Tiger skrev 2009-09-26 10:19:50 följande: Nej det vet jag också, förlorade vår son i v.21+6! Men det är före vecka 12 allt lite extra kritiskt. Och som du säger när hjärtat ska börja slå! Men jag tror att det är bäst att ta det lite extra lugnt tills v.12!
  • Vilda Tiger

Enligt MIG så ska man leva som vanligt de första veckorna av graviditeten. Det du ska undvika är väl extrema sporter som bergsklättning och kanske boxning. Det jag tror "ma och pa till en ängel" menade är nog att inte ta för mycket för givet i början. Alltså man ska ju vänta ett barn, inte ett mf, MEN man ska ju även vara medveten om att det kan hända oönskade saker, och risken är ju klart större innan v 12 än efter. Jag vet - det är skitsvårt att koppla bort det! Men man måste försöka.

• LoverBambi

Man kan inte gå runt o oroa sig en hel graviditet, men man ska inte heller ta ngt för givet.
    Men det gör man väl inte i vanliga fall helle?

Jag kan rekomendera dejj att vara dejj sj o göra det du brukar göra.
    Jag ör danslärare tex, och min barnmorska sa till mig att jag kunde köra på med dansen så länge som jag sj orkade..
    Sen kanske inte jag gjorde en massa dödslyft osv

Nä men allvar, en graviditet är aldrig riskfri, men chansen att allt går bra e ju minst lika stor, elle hur

Tänk inte så mkt på allt som e negativt utan se på det positiva

Lycka till med din graviditet

• Anonym (Hmmm)

Jag har förlorat tre barn i v 20 ca, ingen höjdare så man kan aldrig säga att man är säker även när man är över v 12 för det har jag ju stor erfarenhet av att det visst kan gå illa efter v 12 men är väl ändå mindre risk efter v 12 men man kan ju som sagt aldrig vara helt säker. Jag önskar och hoppas att det går bra för dig. Jag har förlorat 5 barn och vill inte förlora ett till. Jag är gravid igen i v 7 på måndag så närmaste veckorna för mig blir ett helvete psykiskt rent ut sagt! Jag förlorade min förra i v 9. Så jag ropar inte hej förrän jag är över bäcken så att säga. Skall på ett vul i början av okt, så då hoppas vi få se ett litet tickande hjärta och ett livsdugligt foster i maggen! Lycka till med allt!

• Anonym

Fast det är ju också oerhört ovanligt att råka ut för det du råkat ut för så många gånger eller hur?

Efter vecka 12 är det bara ungefär 3% risk att råka ut för missfall..

Anonym (Hmmm) skrev 2009-09-26 21:48:26 följande:

Jag har förlorat tre barn i v 20 ca, ingen höjdare så man kan aldrig säga att man är säker även när man är över v 12 för det har jag ju stor erfarenhet av att det visst kan gå illa efter v 12 men är väl ändå mindre risk efter v 12 men man kan ju som sagt aldrig vara helt säker. Jag önskar och hoppas att det går bra för dig. Jag har förlorat 5 barn och vill inte förlora ett till. Jag är gravid igen i v 7 på måndag så närmaste veckorna för mig blir ett helvete psykiskt rent ut sagt! Jag förlorade min förra i v 9. Så jag ropar inte hej förrän jag är över bäcken så att säga. Skall på ett vul i början av okt, så då hoppas vi få se ett litet tickande hjärta och ett livsdugligt foster i maggen! Lycka till med allt!
Svar på tråden Mest kritiska veckan?