Inlägg från: overandout |Visa alla inlägg
  • overandout

slavar / Mohammed

Jag har för mig att profeten Mohammed hade egna slavar, stämmer det ?

• Svar på tråden slavar / Mohammed
  • overandout
    lia76 skrev 2009-09-26 13:49:29 följande:
    "Muhammed accepterade och praktiserade slaveri och han tillät att man utnyttjade sina slavar sexuellt. Profeten Muhammed sade att Satan såg ut som en mörkhyad man. De islamska imperierna har haft omfattande slavhandel ifrån Muhammeds tid till 1900. Enbart ifrån Afrika tog anhängare till Allah den Barmhärtige mellan 11-14 miljoner slavar. Islams anhängare tog även slavar där tillfälle gavs i Europa och Asien. Mellan 1530 och 1780 togs minst 1,25 miljoner européer som slavar av anhängare till profeten Muhammed."
    Hmm.

Intressant. Undra varför inte muslimer drar upp detta eftersom vissa av dem är så ivriga att leva precis som profeten och hans sällskap gjorde med niqab osv. Då borde detta med att ha slavar vara helt ok enligt islam. Media borde ställa dessa frågor till ledande muslimska företrädare i Sverige.
  • overandout
    puss skrev 2009-09-26 22:12:19 följande:
    varför borde man ställa dessa frågor?
    Allt som profeten Mohammed gjorde ska ju ses som föredöme dvs att man ska i möjligaste mån försöka efterlikna honom och hans sällskap. Många islamister resonerar ju så och då borde det vara helt ok att ha slavar enligt islam.
  • overandout
    puss skrev 2009-09-26 22:25:19 följande:
    men varför borde media fråga om detta?
    Många muslimer säger och skriver att islam är islam dvs det kan inte reformeras.
    Här är det dock något som självaste Mohammed praktiserade men som inte är ok i dagens samhälle.
    Det jag menar är att en del som säger att Mohammed gjorde si och så och anser att den bästa muslim är en som följer / praktiserar hans sätt att leva. Utifrån att slaveri inte anses ok måste ju annat som praktiserades av Mohammed också kunna ifrågasättas i dagens samhälle som tex bruket att bära burqa och niqab och att gifta sig med barn för att ta några exempel.
  • overandout
    Jmia skrev 2009-09-26 23:02:35 följande:
    Jaaa.. ts?
    För att nån moderator flyttade den dit, antar jag för jag la den INTE där till att börja med utan under religion.
  • overandout
    Jmia skrev 2009-09-26 22:52:29 följande:
    Wohoooo... Syftet med tråden är såvitt jag ser att piska upp hatet och lära oss att muslimer, eller förlåt "islamister", BORDE vara FÖR slaveri. Idag, år 2009. Doooh..
    Nää faktiskt inte .
  • overandout
    Jmia skrev 2009-09-26 23:09:34 följande:
    Antar du? Det meddelar de ju när de gör
    Ja eftersom jag la den under religion och den låg där. Men sedan när jag skulle kolla på svaren så fanns den inte där under religion ( trodde den blivit borttagen först ) men jag hittade den under samhälle.

Jag har ingen anledning att ljuga. Ska kolla min mail.
  • overandout
    MijaMia skrev 2009-09-26 23:09:50 följande:
    Aha, konstigt...
    Inget i min inbox här på familjeliv eller på min mail om anledningen till flytten .
  • overandout
    MijaMia skrev 2009-09-26 23:09:26 följande:
    Börjar nog bli dags för mig att konvertera!!!Ts, du får ursäkta att vi driver med tråden. Men varje vecka kommer en liknande tråd.Jag ska starta en tråd."Mohammed sov på en spikmatta, eller hur? Hur ställer sig muslimer 2009 inför det?"
    Jag driver också :).
    Men när jag läst att muslimer tom försöker apa efter vad Mohammed åt för mat eller vilken fot man ska kliva över tröskeln till toaletten med för att vara goda muslimer så blir man full i skratt.

Men allt vad Mohammed gjorde ska ju tas mycket seriöst. Skulle det finnas hadither som berättade att han gick på toaletten va 4:e timme så skulle det vara eftersträvansvärt.
Svar på tråden slavar / Mohammed