overandout skrev 2009-09-27 02:11:03 följande:
Jag driver också :).Men när jag läst att muslimer tom försöker apa efter vad Mohammed åt för mat eller vilken fot man ska kliva över tröskeln till toaletten med för att vara goda muslimer så blir man full i skratt. Men allt vad Mohammed gjorde ska ju tas mycket seriöst. Skulle det finnas hadither som berättade att han gick på toaletten va 4:e timme så skulle det vara eftersträvansvärt.
Men alla människor har ju sunt förnuft, något många missar i sådana här frågor, för aaaaalla muslimer är ju extremister och Bin Ladins avkommor.
Att eftersträva sådana saker, som vilken sida man bör lägga sig på på kvällen osv, måste man ju respektera. Jag tycker det finns något mycket vackert i hängivelsen.
MEN, andelen muslimer med sunt förnuft är med största sannolikhet lika stor som andelen kristna med sunt förnuft och det sunda förnuftet får en muslim att fatta att man inte bör ta slavar 2009, eller gifta bort sin dotter som precis börjat 1:an.
På samma sätt spikmatta inte är en ultimata liggunderlaget för många (min mamma diggar dock spikmattor stenhårt och hon somnar ofta på den, muslim är hon dock inte!)
Koranen berättar om hus Mohammeds liv såg ut och visst ska det eftersträvas, men Koranen kommer aldrig skriv om för att det ska "passa 2009".
Man ska eftersträva att vara en god muslim, ja.
Men dessa trådar på FL är så sjukt....konstiga och fyllda av okunskap.
Min man ber, MEN majoriteten av muslimer jag känner ber inte. Många struntar även i fastan. Till och med en av de mest troende (om det nu finns en skala) bär både smink och parfym (men bär hijab och aldrig aldrig byxor, bara långa klänningar).
Min poäng är, att du får söka med ljus och lykta för att hitta en muslim vars liv efterliknas Mohammeds till den grad att han/hon sover på spikmatta, gifterbort sin 6 åring och skaffar slavar.
Så denna diskussion, liksom många andra känns extremt orelevant!
Man ska som sagt vara en så god muslim man KAN vara, islam ska vara i ditt hjärta och du ska tro på Allah och att Mohammed var hans profet. Det är det viktigaste.