Inlägg från: Mrs Winter |Visa alla inlägg
  • Mrs Winter

Labdradoodle

Vilka egenskaper hos hunden är det som fått dig att välja just den kominationen labrador+pudel?

• Mrs Winter
    Bevabus skrev 2009-09-26 16:23:37 följande:
    Det är inte så jätteviktigt att får just den sorten, och det finns ju knappt några sådana i Sverige. Men jag är intresserad av den efter att ha läst om kvalitéter som jag söker hos en hund. Varför just denna känns rätt är irrelevant i min tråd tycker jag Mrs Winter skrev 2009-09-26 15:02:13 följande:
    Irrelevant för tråden kan det knappast vara el hur? Det är väl intresant att veta vad det är för egenskaper man fastnat för hos en viss hund.Men jag ber om ursäkt om det har trampats på en öm tå.
  • Mrs Winter
    vackrastarflow skrev 2009-09-27 08:13:39 följande:
    Wow vilken attacktråd...Nåväl, Labradoodle är inget amerikanskt påhitt, som hmcc påstår, utan australienskt, som avlades fram för att få fram en guidehund som hade labradorens guidekvaliteter och pudelns allergifria päls. Och det är vad labradoodle används till i mångt och mycket. Då kan man ju automatiskt tycka att det är en bra hund att ha hemma.Det finns ingen i Sverige som avlar fram dessa speciellt, vad jag förstått, det enda jag hittar är:www.labradoodles.nu/index.php/links
    Pudeln är ingen allergivänlig hund.Det finns ämnen i pälsen som gör at folk blir allergiska.Det gäller fler sk allergivänliga hundar.
  • Mrs Winter
    hmcc skrev 2009-09-27 15:41:09 följande:
    Whatever, en blandrashund är iaf och den verkar ha slått igenom mer i USA än i australien och jag har svårt att se att det skulle finnas en seriös plan att blanda in pudel.Ursäkta alla pudelägare men pudel som guidehund (jag antar det är detsamma som blindhund) skulle jag inte våga ha om jag var blind.Jag har träffat på en i Sverige och förstår inte hr den gick igenom kontrollerna.Nån har redan kommenterat den "allergifria" pälsen vilket numera är ytterligare ett säljargument som är helt taget ur luften från do som vill tjäna sig en hacka.
    Varför vågar du inte ha pudel som ledarhund?
  • Mrs Winter
    Houdini skrev 2009-09-28 01:11:18 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-09-27 17:11:15 följande:
    För att pudeln är för smart och påhittig.Har den tråkigt kan det hända att den hittar på hyss, du kan aldrig traggla med en pudel som tex. en labbe schäfer osv.Och dom försöken som gjorts på avla på sk Labradodel har övergetts pga pudelns egenskaper inte passar sig som ledarhund.Sen finns det individer som skulle passa utmärkt som ledarhund en av mina valpar hade passat perfekt men han fick bli vanlig sällskapspudel istället.
    det finns säkert andra pudlar som passar också.
Svar på tråden Labdradoodle