• Anonym (juni)

LIvskris. Vägskäl i livet, känsla av att inte höra till någonstans, vill ge mina barn en bättre omgivning, en ny start??

Här kommer ett I-landsproblem som jag ändå känner att jag vill ventilera.

Jag har just blivit ensamstående med två små barn. Pappan finns inte med i bilden alls längre. Idag hade jag kalas för min son som fyllde tre år. Mina föräldrar och mina syskon kom på kalaset och jag känner bara tomhet tillsammans med min familj. Det är som om att vi inte hör ihop alls. Jag irriterar mig jättemycket på min mamma. Hon är liksom inte närvarande utan bara så stressig och hela familjen utstrålar tillsammans liksom en dålig vibb. Svårt att förklara men det känns ledsamt bara. Det är hårda kramar och en ironisk jargong hela tiden och jag känner ingen samhörighet alls.

Min första impuls är att jag faktiskt är fri att flytta var jag vill, att jag inte behöver bo här i den stad som jag inte ens tycker är särskilt trevlig. Min familj är ju inte heller särskilt trevlig, jag vill omge mig med människor jag tycker om och befinna mig både bildligt och bokstavligt på en plats som jag känner värme och kärlek ifrån.

Fyller snart trettio och jag känner mig verkligen så "ohemma" där jag är nu i livet....

Är det flykt att flytta och söka något bättre??? Någon som känner likadant? Någon som varit i samma sits och har lite input att komma med? Är det bara mig det är fel på? Att det är jag som är missnöjd och alldeles för kräsen med människor och livet????

• Svar på tråden LIvskris. Vägskäl i livet, känsla av att inte höra till någonstans, vill ge mina barn en bättre omgivning, en ny start??
  • Anonym (Ooops)

Klart det går att flytta och testa nåt annat! Särskilt innan barnen börjat skolan. Känner du ingen samhörighet med din släkt så behöver ju inte det stå ivägen för en flytt.
    Nä, tänk igenom vart du skulle vilja bo och jobba sedan på det. Du vet ju inte hur det kan bli om du inte provar. Skulle det inte funka så går det ju alltid att flytta tillbaka igen...
    Jag har flyttat några gånger, som mest 120 mil från alla. Har inte ångrat mig en sekund och kommer nog aldrig att flytta tillbaka...

• Anonym (trettioårskris)

Typisk trettioårskris.
    Man har kommit till en punkt i livet där man ser att livet inte alls är som man har lärt sig och man tror inte på allt som man blivit itutad mer.
    Man ser på omgivningen med nya ögon och det är utveckling på gång, för nu vet man plötsligt hur man inte vill ha det i alla fall.
    Känns det igen?
    Jag har varit där, men det var ett tag sen.
    Det förändrade mitt liv och min syn på livet och det är jag så glad för eftersom det nya livet blev grundat på min alldeles egen uppfattning om hur det skall vara.
    Hoppas du tar chansen till den utvecklingen då kriser av det slaget som du har egentligen är en möjlighet till nya insikter och förändring.

• Anonym (juni)

Jo jag känner verkligen igen just det med att veta hur jag inte vill ha det. Det har dessutom hänt många jobbiga saker i mitt liv den senaste tiden som gjort att allt känns än mer "akut". Men frågan är ju vad jag vill nu då och vad jag ska göra. Var hittar jag människor som är varma och som "vill samma sak" som jag, jag vill leva ett bra liv med relationer som ger något och omge mig med människor som möter min blick och kan ge och ta emot värme och som bryr sig som sina liv och tycker att det är viktigt att färdas framåt i sig själva....känns som en labyrint helt plötsligt och jag vet inte vilket håll jag börja gå åt

• Anonym

Förstår lite vad du menar. Samtidigt så är det svårt att när man börjat komma över 30 att hitta de där vännerna som vill samma sak som en själv. Det var lättare när man var yngre.
    Visst om man går med en förening eller kurs med ett specialintresse så kanske det kan funka.
    Tycker du inte behöver umgås med din släkt så mycket, däremot så kan du väl fråga dem om de vill ha barnen hos sig någon natt så du kan få andas? Och de kan få bli lite bortskämda av dem så länge? Det är mycket värt även om inte just du känner så närhet med dem så kan de bete sig väldigt annorlunda (positivare) mot dina barn när du inte är med.
    Tror faktiskt att du mest är slut efter allt som hänt och nu när du börjar slappna av så kommer "symtomen" som ett brev på posten.
    Kanske kan du höra med dina släktingar om ni kan bestämma en dag då de hämtar på dagis?
    Så du kan se om ditt och dina barns framtid (leta, undersöka).

När det har hänt mycket i livet på en kort tid så känner man sig ofta tom när det börjar lugna sig.
    Jag tror att du kan lära dig att se din familj med andra ögon. Jag har lärt mig acceptera min familj som den är och har mycket lättare att umgås med dom nu. (även om det blir ransonerat)
    Vissa vill jag inte alls träffa och det funkar det med.
    Man kanske får vänta med de nya vännerna lite tills man kommit i takt med sig själv efter alla omställningar.
    Men det finns alltid andra människor som håller på att utvecklas och på nåt lustigt sätt så brukar dom börja dyka upp när man behöver någon. Lika söker lika.

• Anonym (carpe diem)

Anonym (juni) skrev 2009-09-26 16:39:01 följande:

Här kommer ett I-landsproblem som jag ändå känner att jag vill ventilera.Jag har just blivit ensamstående med två små barn. Pappan finns inte med i bilden alls längre. Idag hade jag kalas för min son som fyllde tre år. Mina föräldrar och mina syskon kom på kalaset och jag känner bara tomhet tillsammans med min familj. Det är som om att vi inte hör ihop alls. Jag irriterar mig jättemycket på min mamma. Hon är liksom inte närvarande utan bara så stressig och hela familjen utstrålar tillsammans liksom en dålig vibb. Svårt att förklara men det känns ledsamt bara. Det är hårda kramar och en ironisk jargong hela tiden och jag känner ingen samhörighet alls.Min första impuls är att jag faktiskt är fri att flytta var jag vill, att jag inte behöver bo här i den stad som jag inte ens tycker är särskilt trevlig. Min familj är ju inte heller särskilt trevlig, jag vill omge mig med människor jag tycker om och befinna mig både bildligt och bokstavligt på en plats som jag känner värme och kärlek ifrån.Fyller snart trettio och jag känner mig verkligen så "ohemma" där jag är nu i livet....Är det flykt att flytta och söka något bättre??? Någon som känner likadant? Någon som varit i samma sits och har lite input att komma med? Är det bara mig det är fel på? Att det är jag som är missnöjd och alldeles för kräsen med människor och livet????
    Välkommen till vuxenlivet! Oavsett hur många personer man har omkring sig kan den där känslan av ensamhet och tomhet infinna sig ... hörde en gång en psykolog som sa att just den insikten är en del i att bli vuxen ... vi förds ensamma och dör ensamma och det mesta däremellan är vi ensamma om - även om vi stundtals har andra personer nära oss som vi kan relatera till....

Ditt dilemma är barnen ... man vet numera att barn mår bäst av att ha en plats som är HEMMA och som står för kontinuiteten i deras liv .... ständiga uppbrott och flyttar mår barnen inte bra av! Så fundera, för barnens skull, väldigt noga om du vill flytta _ifrån_ något (vilket knappast är möjligt) eller _till_ något (vilket förstås kan vara mycket posisivt för er alla!
  • Anonym

Anonym (carpe diem) skrev 2009-09-26 17:26:39 följande:

Anonym (juni) skrev 2009-09-26 16:39:01 följande:
    Välkommen till vuxenlivet! Oavsett hur många personer man har omkring sig kan den där känslan av ensamhet och tomhet infinna sig ... hörde en gång en psykolog som sa att just den insikten är en del i att bli vuxen ... vi förds ensamma och dör ensamma och det mesta däremellan är vi ensamma om - även om vi stundtals har andra personer nära oss som vi kan relatera till....Ditt dilemma är barnen ... man vet numera att barn mår bäst av att ha en plats som är HEMMA och som står för kontinuiteten i deras liv .... ständiga uppbrott och flyttar mår barnen inte bra av! Så fundera, för barnens skull, väldigt noga om du vill flytta _ifrån_ något (vilket knappast är möjligt) eller _till_ något (vilket förstås kan vara mycket posisivt för er alla!
    Nu hittar du allt på från tomma luften.

Barn mår absolut bäst av att ha sina bägge biologiska föräldrar nära hos sig även om det innebär växelvist boende så som varannan veckasboende.
    Anonym skrev 2009-09-26 19:43:18 följande:
    Anonym (carpe diem) skrev 2009-09-26 17:26:39 följande: Nu hittar du allt på från tomma luften. Barn mår absolut bäst av att ha sina bägge biologiska föräldrar nära hos sig även om det innebär växelvist boende så som varannan veckasboende.
    Och var i all världen har du fått det ifrån. Själv har jag inte haft det minsta problem med att bo hos min mor och skulle inte velat ha det på nåt annat vis heller. Mina syskon tycker samma sak.
    Jag får ju själv höra från mitt barns kamrater hur jobbigt det är att flytta fram och tillbaka varje vecka. Inget stabilt, medan föräldrarna bor på samma plats hela tiden och borde vara dom som flyttar eftersom dom är ansvariga för situationen.
    Så tomma luften kan man visst hitta lite vad som helst i.

Barn är olika och kan inte dras över en kam. Alla mår inte bäst av att flyttas runt som saker dit dom vuxna pekar. Dock finns det säkert barn som föredrar det. Men vad vet dom om hur det skulle vara att bo hos bara den ena föräldern om dom aldrig fått pröva.
  • Anonym

Anonym (trettioårskris) skrev 2009-09-26 20:08:53 följande:

Och var i all världen har du fått det ifrån. Själv har jag inte haft det minsta problem med att bo hos min mor och skulle inte velat ha det på nåt annat vis heller. Mina syskon tycker samma sak.Jag får ju själv höra från mitt barns kamrater hur jobbigt det är att flytta fram och tillbaka varje vecka. Inget stabilt, medan föräldrarna bor på samma plats hela tiden och borde vara dom som flyttar eftersom dom är ansvariga för situationen.Så tomma luften kan man visst hitta lite vad som helst i.Barn är olika och kan inte dras över en kam. Alla mår inte bäst av att flyttas runt som saker dit dom vuxna pekar. Dock finns det säkert barn som föredrar det. Men vad vet dom om hur det skulle vara att bo hos bara den ena föräldern om dom aldrig fått pröva.
    Jag har träffat massor av tjejer och killar i olika åldrar från dysfunktionella familjer (främst barn uppvuxna med en ensamstående mor). Alla mådde dåligt psykiskt på ett eller annat sätt. En tog till och med sitt liv. Jämför jag mot andra barn som växte upp med kärnfamiljen så mår alla bra och har sina familjer. Grupperna går inte ens att jämföra så galet det är. Men jag har full förståelse att du lägger "locket på" och lådsas som att problemet inte finns. Det är upp till var och en. Var och en har rätt till sina åsikter och beteenden. Sen finns det ju undantag som mår bra, som dusjälv till exempel.
  • Anonym (juni)
    Anonym skrev 2009-09-26 20:29:02 följande:
    Anonym (trettioårskris) skrev 2009-09-26 20:08:53 följande: Jag har träffat massor av tjejer och killar i olika åldrar från dysfunktionella familjer (främst barn uppvuxna med en ensamstående mor). Alla mådde dåligt psykiskt på ett eller annat sätt. En tog till och med sitt liv. Jämför jag mot andra barn som växte upp med kärnfamiljen så mår alla bra och har sina familjer. Grupperna går inte ens att jämföra så galet det är. Men jag har full förståelse att du lägger "locket på" och lådsas som att problemet inte finns. Det är upp till var och en. Var och en har rätt till sina åsikter och beteenden. Sen finns det ju undantag som mår bra, som dusjälv till exempel.
    hängde inte med riktigt nu, hur halkade ni in på att diskutera varannanvecka boende?
  • Anonym (Ooops)

Men TS har väl inte pratat åt om växelvist boende?
    Hon skriver ju att pappan nte alls är med i bilden längre. Det betyder väl troligtvis att hon kan flytta vart hon vill då barnen inte har någon kontakt med pappan.
    Vill man prova att flytta till annan ort så är det väl bäst att prova innan barnen börjar skolan då det kan bli jobbigare att bryta upp för barnen...

• Anonym

jag kände som dig o flyttade oxå för nåt år sen till ny rt långt ifrån.
    har varit svårt att hitta vänner då jag inte e så ung längre men några få har jag nu
    nya staden är fin o bra o bekväm på alla sätt
    jag hade oxå haft svårt på många olika sätt o känt mig fast i flera år pga olika saker o ville bara bort samtidigt som jag ville bort från släkt o jargong som du beskriver

• Anonym

vet inte om jag stannar här men just nu är det rätt för mig i mitt liv att bo här dåjag behöver reda upp saker inom mig själv
    känner först nu att jag äntligen mer o mer kan vara den jag verkligen är o inte den alla tror att jag är vilket inte stämmer

Sorry, men nu blev det utanför tråden i alla fall.
    Jag hakar inte på.

Svar på tråden LIvskris. Vägskäl i livet, känsla av att inte höra till någonstans, vill ge mina barn en bättre omgivning, en ny start??