• kokulan

Gardinhjälp! Insynsskydd

Kommer att flytta till markplan där vardagsrumsfönster och köksfönster vetter mot gården. En meter från köksfönstret är trapphusdörren. Nu behöver jag tips för insynskydd, främst för kvällar. Jag står inte ut med nerfällda stängda persienner.
    Hur har ni som har samma problem löst det?

• Svar på tråden Gardinhjälp! Insynsskydd
  • Mamsis

Har sett att en del köper 'frostad' plast som de använder som insynskydd.
    Har också sett att det finns typ som blommor och prickar i plast som man kan sätta upp. Om det var på panduro eller slöjddetaljer minns jag inte.. Kan ha varit något helt annat ställe också, kollar på så många sidor.

Ev kan du gå in på www.styleroom.se och söka på insynskydd, kanske finns det tips där?

• Joico

Frostad plast har du ju redan fått som tips om det inte döljer insynen nog så hade jag nog sytt en "cafégardin" (alltså en kappa som täcker nedre delen av fönstret, ist för övre) fast bara så pass mkt tyg att den täcker gardinstången. Alternativ ställt upp bordsunderlägg? i fönstret. Och/eller täckande växter

• Titan

Det beror ju lite på vilken smak man har, själv ville jag inte ha frostad plast då det inte är i min smak. Jag satte en grov linne cafe gardin ganska högt upp på fönstret och satte på stora öljetter som jag trädde stången igenom, kan ha kvar bild inne i mitt bildgalleri.

• kokulan

Ja, era tips funkar ju i köket, men i vardagsrummet? Frostad plast i v-rum?
    Om man sätter typ tyllgardiner, å ser man ju ut ändå, men hur mycket ser man in?

• Titan
    kokulan skrev 2009-09-27 21:41:41 följande:
    Ja, era tips funkar ju i köket, men i vardagsrummet? Frostad plast i v-rum? Om man sätter typ tyllgardiner, å ser man ju ut ändå, men hur mycket ser man in?
    Vi har inte i köket utan i sovrummen, det funkar utmärkt i v-rum, det beror på vilket tyg ni använder. det är bara fantasin som sätter gränser, allt går att göra. Själv skulle jag satsa på ett tunt vitt tyg som släpper in ljus men håller ute insyn.
  • Joico

Klart frostade insynsskydd fungerar även i vardagsrummet! Det finns fina med pelargoner på eller annat mönster. Det går även att hänga upp tunna gardiner, då kan ni se ut och få in ljus men ingen insyn. Annars får ni väl ha ganska täckande växter? Beroende på inredningsstil och smak så kanske lamellgardiner kan funka?

• AndyP

Finns även en spray att köpa, som man sprayar eget mönster på tex fönster.

Vi har tunna tyllgardiner i sovrummet över hela fönsterväggen. Har lite orientalisk stil hemma och gardinerna är i guldfärg, i slutet på varje sida har jag satt en tjockare gardin i glansigt brun siden typ. Det ger en illusion av att det är två draperier och att man kan dra för fönstrerna helt med den tjockare gardinen.
    Dock gick det åt 8 st tyllgardiner för att få min sambo att inse att grannarna inte tittar på honom när han sover. 8 st på 2,5 meter vägg.

Ikea har ju annars ganska fina panelgardiner som man hänger i skenor. Man kan ha tex tre "lager" med gardiner och dra dom lite ojämt över väggen.

• kokulan

Problemet är ju att jag hatar nerfällda persienner. Blir så instängt då. Undrar om ikeas panelgardiner också ger en instängd känsla?

• AndyP

Kan nog göra det då.
    Jag hatar också att ha nerdraget, min sambo drar ner jämt. Försök med tyllgardiner, beror ju på hur känsliga ni är också.

• emelyaus

finns det inte typ tonade plastgrejer man kan klistra på fönstret så som man kan göra på bilar?
    Alltså så ni kan se ut som vanligt men de kan inte se in?

• BymBym

Finns insynsskydd som man ställer i fönstren. Jag har två i tyg med (en träställning till) sen vet jag att det finns i veckad plast

• Joico

Ja, och vi har ju givit förslag, allt UTOM nedfällda persienner?

Panelgardinerna kan du ju dra undan, och du måste ju inte ha heltäckande gardiner utan du kan ju ha lite tunnare..

kokulan skrev 2009-09-27 23:43:21 följande:
    Problemet är ju att jag hatar nerfällda persienner. Blir så instängt då. Undrar om ikeas panelgardiner också ger en instängd känsla?
  • kokulan
    Joico skrev 2009-09-28 00:14:18 följande:
    Ja, och vi har ju givit förslag, allt UTOM nedfällda persienner? Panelgardinerna kan du ju dra undan, och du måste ju inte ha heltäckande gardiner utan du kan ju ha lite tunnare..
    Ja, ni har gett jättebra förslag.
Svar på tråden Gardinhjälp! Insynsskydd