• Lindizzi

När sjunker magen?

Jag har precis 2 veckor kvar till beräknad förlossning men magen är än så länge ganska "högt upp". Hur har det varit för er andra som fött, när åkte magen nedåt? OM den nu gjorde det? Finns det ngn som haft magen högt och fött ändå???

Hoppas och hoppas...
  • Svar på tråden När sjunker magen?
  • SiCaBoo
    Tingeling85 skrev 2009-09-27 15:53:14 följande:
    Min mage sjönk ner förra veckan när bebisen vände huvudet neråt. är i början av v38 nu.
    lika för mig.. går in i vecka 39 imorgon och för en vecka sen så sjönk magen.. !!
  • Gizzz

Är i v38 (39 imorgon) och min mage har precis börjat sjunka.
    Hade samma SF mått i förra veckan som när jag besökte MVC för 3 veckor sedan.
    Så det är väl tecken på att den sjunkit.
    Dock sitter magen ff väldigt högt =)

• Honey Boo

Har en fundering. Barnet fixerade sig i vecka 30+ ngn gång och nu sedan i natt har jag haft en massa sammandragningar, inte så värst smärtsamma, men jag brukar nästan inte ha några alls.

Nu upplever jag att magen sjunkit ner en bit. Vad är det som gör att den gör det om barnet redan är fixerat? Finns det ngt mer det kan göra som gör att magen sjunker även om inte förlossnigen är runt knuten? Är i vecka 35 så jag skulle bli lite förvånad om det startar nu....

• hoppfull 80

Första barnet sjönk magen aldrig. När vi kom in för igångsättning så var huvudet fortfarande rörligt. Sjönk ner först efter att de tagit hål på fosterhinnorna. Nu går jag in i vecka 39 i morgon och har fortfarande hög mage.

• Shitzu

Min mage med andra barnet sjönk ungf vid v 36-37
    En bm sa till mig att den brukar sjunka ner ungf 5 v före födelse.

• mi07va

Min mage med första barnet har inte sjunkit alls, jag hade den högt och födde ändå utan några problem!

• Honey Boo
    Shitzu skrev 2009-09-28 12:57:56 följande:
    Min mage med andra barnet sjönk ungf vid v 36-37 En bm sa till mig att den brukar sjunka ner ungf 5 v före födelse.
    När föddes sedan han/hon? Var det fem veckor efter ungefär?
  • skogsgrodan

Min mage sjönk ner i vecka 34-35 är i vecka 37 nu..

• Shitzu

Honey Boo skrev 2009-09-28 14:08:55 följande:

När föddes sedan han/hon? Var det fem veckor efter ungefär?
    Nej inte född än, några dgr kvar här.
    Men jag tror det stämmer ganska bra med att magen sjunker ungf en månad före födelse (beräknad iaf)
  • Honey Boo
    Shitzu skrev 2009-09-28 15:05:59 följande:
    Honey Boo skrev 2009-09-28 14:08:55 följande:
    Nej inte född än, några dgr kvar här. Men jag tror det stämmer ganska bra med att magen sjunker ungf en månad före födelse (beräknad iaf)
    Ok, men vad är det som gör att den sjunker egentligen? Om barnet redan är vänt och fixerat..?
  • Shitzu

Ja det är väl fixeringen som gör att det sjunker. Om jag minns rätt lägger sig huvet långt ner i bäckenet.
    Men jag fick veta att omföderskors bäbisar inte fixerar huvet men de sjunker ner ändå =S

• Shitzu

Honey Boo skrev 2009-09-28 16:08:09 följande:

Ok, men vad är det som gör att den sjunker egentligen? Om barnet redan är vänt och fixerat..?
    Måste ju vara att det inte finns plats i livmodern och bäbis måste ha all plats den kan få på slutet.

Omföderskor har svagare muskler i livmodern så då har barnet lite mer svängrum.
  • Liten måne

omföderskor fixerar oftast inte huvudet förens precis innan/under förlossningen. Jag är dock omföderska och min bebis är fixerad.

• jennyz

Spännande tråd att läsa, när jag var hos min BM 32+0 så växte min mage inte så mycket, men två veckor senare så följde den samma kurva, hon trodde att det var för att huvudet vänt sig nedåt, var dock fortfarande rörligt, men sa att därför hade magen sjunkit en aning, får se imorgon 36+1...

Äntligen GRAVID!!! Bf 26/10
  • Lindizzi

Min bebis låg med huvudet ner men var inte fixerad då jag var hos BM för en vecka sedan. Jag är i vecka 38+1 nu....

Hoppas och hoppas...
  • Stina822

Var hos BM förra veckan å då hade min bebis fortfarande inte fixerat sig, är i v.41+3 nu! Men magen har börjat sjunka lite smått.

Svar på tråden När sjunker magen?