• Sorbus

Vad ska jag lyssna på på Spotify?

Jag har äntligen fått Spotify installerat på min dator. Tjoho! tänkte jag, nu ska jag lyssna på allt möjligt bra, både gammalt som jag inte hört på länge och nya skivor/artister som jag läst om och som jag blivit nyfiken på.
    Jättebra.
    Fast nu sitter jag och har absolut total idétorka. Kommer bara på sådant som jag redan har på skiva och det känns rätt tråkigt. Och alla nya spännande artister jag skulle kolla på har jag glömt vilka det var.

Hjälp!
    Ge mig tips på bra skivor/artister! Jag är något av en allätare när det gäller musik så alla tips är välkomna (utom möjligen dansband som jag aldrig riktigt fått in någon känsla för...)

• Svar på tråden Vad ska jag lyssna på på Spotify?
  • Abrakadabra

Här är en del som jag har lyssnat på sista tiden:
    Ray LaMontagne
    U2
    Kings of Leon
    Type O Negative
    Duffy
    Heather Nova
    The Cranberries
    The Sisters of Mercy
    Culture club
    Foreigner
    Lars Winnerbäck
    Foreigner
    Stars
    Manu Chao
    David Bowie
    Erasure
    Eurytmics
    Metallica
    Pink Floyd
    Billy Idol
    The Clash

• Sorbus
    Abrakadabra skrev 2009-09-27 11:39:05 följande:
    Här är en del som jag har lyssnat på sista tiden: Ray LaMontagne U2 Kings of Leon Type O Negative Duffy Heather Nova The Cranberries The Sisters of Mercy Culture club Foreigner Lars Winnerbäck Foreigner Stars Manu Chao David Bowie Erasure Eurytmics Metallica Pink Floyd Billy Idol The Clash
    Där var två namn som var nya för mig. Jag började Type O Negative. Riktigt bra! Vissa låtar tycker jag man hör likheter med Sisters of Mercy, som också fanns på din lista. Sisters of Mercy har jag gärna lyssnat på tidigare tills jag var på en konsert med dem för några år sedan, och den var tyvärr den sämsta konsert jag varit på (framförallt pga deras attityd) Enda gången jag ångrat att jag betalat en konsertbiljett och det har jag inte riktigt förlåtit dem än... Gött med alternativ istället, tack!
    Nu har jag bytt till det andra namnet som var obekant för mig på din lista, Ray LaMontagne. Helt annan stil, skön musik!
    Och nu fick jag plöstligt lust att lyssna på Bonnie Prince Billy, undrar var den associationen kom från?

Gärna mer förslag!
  • littlemum

Samma här, man kan möjligen nynna låten men inte f*n komma på vad den heter.

Men det finns ju en topplista du kan kolla lite på också!

• Abrakadabra

Trist med dålig attityd, förstår verkligen att du surnade till
    Alla kan väl ha en dålig dag och man fattar ju att band kan bli trötta på att turnera, men det är deras j-a jobb och folk har betalat rätt mycket för att se dem så det är bara att bita ihop och göra så bra ifrån sig som man pallar ...

Jag har inte hört Bonnie Prince Billy, tycks inte finnas på Spotify men jag ska kolla på youtube. tack för tipset
    (Jag såg förresten att jag skrev Foreigner två gånger, det var förstås inte meningen!)

Kanske kan du även gilla Mist of Avalon och Paradise lost, de drar lite åt samma håll som Type O Negative och Sisters of Mercy.
    Har du förresten hört The Editors? Lite popigare, men sångaren har skönt djup i rösten.

• Sorbus
    littlemum skrev 2009-09-27 13:10:49 följande:
    Samma här, man kan möjligen nynna låten men inte f*n komma på vad den heter. Men det finns ju en topplista du kan kolla lite på också!
    ja, eller så kommer man ihåg att det är ju det där jättebra bandet jag såg en snutt av i något program som ser ut så och så och som heter något med två ord som börjar på "M". Eller om det var "P"...
    Och så råkar jag se dem i något helt annat sammanhang, när jag inte är hemma och tänker "Just det! Nu ska jag komma ihåg det!". Men när jag är hemma vid datorn, inte sjutton kommer jag ihåg det ändå.
    Får titta på topplistan. Har också kikat på det som ligger under nytt. Ibland är det inte precis det man vill höra, men det kan få en att associera till något annat.
  • Sorbus
    Abrakadabra skrev 2009-09-27 13:24:10 följande:
    Trist med dålig attityd, förstår verkligen att du surnade till Alla kan väl ha en dålig dag och man fattar ju att band kan bli trötta på att turnera, men det är deras j-a jobb och folk har betalat rätt mycket för att se dem så det är bara att bita ihop och göra så bra ifrån sig som man pallar ... Jag har inte hört Bonnie Prince Billy, tycks inte finnas på Spotify men jag ska kolla på youtube. tack för tipset (Jag såg förresten att jag skrev Foreigner två gånger, det var förstås inte meningen!) Kanske kan du även gilla Mist of Avalon och Paradise lost, de drar lite åt samma håll som Type O Negative och Sisters of Mercy. Har du förresten hört The Editors? Lite popigare, men sångaren har skönt djup i rösten.
    Tack för nya förslag!

Jag såg Sisters of Mercy när de spelade på Rock Cityi Nottingham. Först var de helt omotiverade och oengagerade och allmänt tråkiga. Vilket väl kan hända. Men sedan började sångaren klaga på att publiken var jävligt tråkig och vi skulle fan röra på oss annars skulle han skita i allt och sluta spelningen. Och så en massa annat otrevligt. Det gjorde ju inte precis publiken gladare. Enda gången jag sett publiken ge bandet fingret. Och saker kastades på scenen. Sedan blev väl andra halvan marginellt bättre. När de gick av scenen så säger han "kom och se oss här igen i februari" (de skulle spela på Rock City igen några månader senare). Jo, tjena. Buuu sa publiken. och kastade lite fler grejer.

På samma ställe har jag förresten sett ett annat band som är bland det roligaste band jag sett live: Terrorvision. Rekommenderas starkt om ni har möjlighet att se dem!

Det ska stavas Bonnie 'Prince' Billy märkte jag. Det finns faktiskt ett par skivor på Spotify under det namnet fast inte den jag var ute efter.
  • vickis75

Här rullar barnens spellistor väldigt mycket. Jag har hittat "Herr Mask" från Bolibompa, och även mamman är salig. Samma med "Kalles klätterträd" och lite annat av Jojje Wadenius.

På mina egna spellistor (japp, jag har en hel hoper olika blandningar efter humör ) har jag bl.a. The Chimes version av "I still haven't found what I'm looking for" - en helt underbar version. När den släpptes sa Bono något i stil med att "Det är SÅ HÄR låten är tänkt att låta!". Jag har letat efter den sedan den släpptes typ, så jag är väldigt nöjd.

Utöver det har jag lite Sheryl Crow, Soundgarden, Shakespear's sisters, Tori Amos, Skunk Anansie, The Cure, Radiohead, Tori Amos, Kate Bush, Sam Brown, Faster Pussycat (House of pain är en av 3-åriga dotterns favoritlåtar, haha), D-A-D, Imperiet, Bill Withers, The Mamas & The Papas, Monica Zetterlund, New Order, Cornelis V, Bo Kaspers Orkester, Kent. Och en massa mer.

• Sorbus
    vickis75 skrev 2009-09-27 13:42:09 följande:
    Här rullar barnens spellistor väldigt mycket. Jag har hittat "Herr Mask" från Bolibompa, och även mamman är salig. Samma med "Kalles klätterträd" och lite annat av Jojje Wadenius. På mina egna spellistor (japp, jag har en hel hoper olika blandningar efter humör ) har jag bl.a. The Chimes version av "I still haven't found what I'm looking for" - en helt underbar version. När den släpptes sa Bono något i stil med att "Det är SÅ HÄR låten är tänkt att låta!". Jag har letat efter den sedan den släpptes typ, så jag är väldigt nöjd. Utöver det har jag lite Sheryl Crow, Soundgarden, Shakespear's sisters, Tori Amos, Skunk Anansie, The Cure, Radiohead, Tori Amos, Kate Bush, Sam Brown, Faster Pussycat (House of pain är en av 3-åriga dotterns favoritlåtar, haha), D-A-D, Imperiet, Bill Withers, The Mamas & The Papas, Monica Zetterlund, New Order, Cornelis V, Bo Kaspers Orkester, Kent. Och en massa mer.
    Ännu mer förslag, nice tack så mycket. Jag blev lite påverkad av inledningen om barnmusik märker jag för jag kan bara inte låta bli att läsa Faster Pussycat med faster som motsvarigheten till farbror eller moster. Blir lite underligt på det viset
  • vickis75
    Sorbus skrev 2009-09-27 13:54:57 följande:
    Ännu mer förslag, nice tack så mycket. Jag blev lite påverkad av inledningen om barnmusik märker jag för jag kan bara inte låta bli att läsa Faster Pussycat med faster som motsvarigheten till farbror eller moster. Blir lite underligt på det viset
    Haha, ja det kan man ju lugnt säga. Unga fröken Mårr har en väldigt blandad spellista som sagt med diverse hårdrocksballader ihop med typ "Lille katt". Blir lite lätt knepigt, men hon är nöjd, haha. En annan av hennes favoriter är "Annie's song" av John Denver - passar bra ihop i den röran va? ;P
  • Sorbus
    vickis75 skrev 2009-09-27 14:03:34 följande:
    Kom på ett tips till - här har du en fl-tråd om vad folk lyssnar på just nu. Den har varit väldans bra när jag haft lite idétorka. www.familjeliv.se/Forum-5-157/m45886469.html
    ah kolla, där är ju tom många låtar direktlänkar till spotify
  • vickis75
    Sorbus skrev 2009-09-27 15:39:57 följande:
    ah kolla, där är ju tom många låtar direktlänkar till spotify
    Ja, det var lite det jag kom på. Jag ramlade in där för några dagar sedan och det var toppen.
  • scrapparlotta

Men hur 17 får man spotify då?? vill åxå ha men jag får det inte att bli installerat....jag är verkligen kass på datorer och speciellt om det står på engelska....Och vad är skillnaden på spotify och youtube??

• Sorbus
    scrapparlotta skrev 2009-09-27 21:19:45 följande:
    Men hur 17 får man spotify då?? vill åxå ha men jag får det inte att bli installerat....jag är verkligen kass på datorer och speciellt om det står på engelska....Och vad är skillnaden på spotify och youtube??
    Youtube är är en websida där man kan ladda upp videoklipp medan Spotify är ett program som du laddar ner på din dator och som gör att du kan spela musik som hämtas online. Ungefär som en CD-spelare eller en Ipod med skillnaden att "spelaren" ligger på din dator och all musik hämtas från nätet. Lite mer info om Spotify:
    sv.wikipedia.org/wiki/Spotify

Hur man får Spotify: det finns en gratis version (med reklam) som man kan ladda ner men den kräver att man får en "invite" (typ inbjudan) först. Annars kan man köpa det. www.spotify.com/en/products/overview/
    (Det finns sätt också att gå runt kravet på en invite för att kunna ladda ner gratisversionen men det kräver att man är lite mer hemma på datorer)
  • Abrakadabra

Om man inte känner att man måste få Spotify på stört kan man ändå få gratisversionen genom att få en inbjudan från Spotify själva. Gå in på spotify.com, klicka på free och sedan på nästa sida på "get started". Längst ner i rutan kan man fylla i sin mejladress, sedan får man vänta några veckor så dyker det upp i mejlboxen.

• MaddeMamman

jag kollar runt bland artister på hotstuff.se sedan kollar jag om de finns på spotify
    de har en bra indelning på musiken och tipsar om liknande musik, om man har hittat en stil.

• MaddeMamman

min tillfälliga favorit är 22-Pistepirkko

Svar på tråden Vad ska jag lyssna på på Spotify?