• Anonym

Herpessmitta från mun till kön?!

Hur lätt smittar virusblåsor från mun till kön egentligen? Mitt barn har en blåsa i munnen och jag tycker det är så jobbigt när vi byter blöja. Är rädd att blåsan ska smitta ner till könet eftersom händerna först är i munnen och i nästa sekund mellan benen. Usch vilken ångest.. Jag som smittat med blåsan också =(

• Svar på tråden Herpessmitta från mun till kön?!
  • Anonym

Ja, herpes kan smitta från mun till kön. Men i ert fall tror jag att risken är liten. Det är kanske mer vid sexuella kroppskontakter som risken är stor, om du förstår vad jag menar?

• Tezz3

Jag TROR mer att själva herpesblåsan måste vara mot för att det ska smitta. Tex när det smittar från mun till mun så pussar man.
    Och i de flesta fall där det blir köns herpes så tror jag att det är smittning genom oralsex. Dvs att den ena har mun herpes.

• Anonym

Det kan absolut smitta via händerna från munblåsa till underlivet. Mitt bästa råd är att täcka underlivet när barnet har blåsan och försöka hålla undan händerna när ni byter blöja. Inte det lättaste men försök.

• Menhir

Som sagts ovan - herpesblåsor kan smitta till ALLA slemhinnor, inte bara mun och kön utan även näsa och ögon.

Viktigt att inte pussa sina barn när man har aktiva blåsor själv för att inte smitta dem i onödan och lära större barn med blåsor att inte pilla på dem och framför allt inte peta sig i näsan eller ögonen under den perioden. Jag har sett bilder på herpes i ögonen och det såg INTE trevligt ut!

Som vuxen ska man varken pussas eller ge oralsex när man har aktiva blåsor, män har visserligen mycket lite slemhinna men har man otur kan det faktiskt smitta till hud också även om det är ovanligare. Så se till att hålla "blås-tiden" så kort som möjligt (antivirala medel från apoteket eller torka ut dem) och pilla inte på dem är mitt råd.

menhir, leg tandläkare

• Anonym (hm)

vill inte ge dig ett påhopp ts, men hur tänkte du när du pussade på ditt barn när du hade aktiva blåsor på munnen???

jag förstår inte hur föräldrar som gör så tänker?
    min sambos föräldrar ha gjort så med min sambo + hans 3 syskon och alla 3 har ju herpes!!! :(

min mamma har oxå munherpes men undvek pusskontakt när vi var små när hon hade blåsor, vilket jag är såååå GLAD för..

min syster fick ändå könsherpes.. hennes sambo gav henne oralsex när han hade aktiva munblåsor.. de visste inte att det kunde smittas så... :/

men har man det vid munnen så KAN MAN INTE FÅ DET I UNDERLIVET..&tvärtom..
    så du ska inte oroa dig för det ändå!

• Anonym

Alltså.. Jag har inte pussat på barnet när blåsan har varit aktiv.. Hmm svårt att förklara.. Detta är inte riktig herpes med sår och grejer utan detta är en liten vätskefylld blåsa på innerläppen. Innan jag blev gravid hade jga den kanske 1 gång i månaden max med fr.om 4e graviditetsmånaden försvann den aldrig utan jag har haft den konstant, inte alltid fylld men ändå som en liiten prick där.. Har alltså haft den väääldigt länge nu men det börjar bli bättre. Har på rent allvar gått i terapi för att jag vågade knappt ta i mitt barn den första tiden av rädsla för att smitta.. Men man kan inte leva så helt enkelt.. Det är viktigare för mitt barn att få min kärlek och ha en blåsa i munnen än att inte känna sig älskad av sin mor.. Förstår ni??
    På vc är de värdelösa.. Vet inte vad det är och misslyckas alltid med alla prover.. Men jag förstår ju själv att det är någon form av virus eftersom det smittats vilket jag förstod från första början..

• snuttP

Har du tur så är det en förkylningsblåsa och inte herpes.

Sen så kan herpes smitta utan att man har aktiva blåsor. Så då tycker du att man ALDRIG ska pussa sitt barn så fall eller?? (till anonym hmm)

• Tezz3

Anonym (hm) skrev 2009-09-28 00:56:22 följande:

vill inte ge dig ett påhopp ts, men hur tänkte du när du pussade på ditt barn när du hade aktiva blåsor på munnen???jag förstår inte hur föräldrar som gör så tänker?min sambos föräldrar ha gjort så med min sambo + hans 3 syskon och alla 3 har ju herpes!!! :(min mamma har oxå munherpes men undvek pusskontakt när vi var små när hon hade blåsor, vilket jag är såååå GLAD för..min syster fick ändå könsherpes.. hennes sambo gav henne oralsex när han hade aktiva munblåsor.. de visste inte att det kunde smittas så... :/men har man det vid munnen så KAN MAN INTE FÅ DET I UNDERLIVET..&tvärtom..så du ska inte oroa dig för det ändå!
    Jo man kan få det i underlivet om man har det på munnen.

Citat från Sjukvårdsrådgivningen: Den typ av herpes som oftast finns runt munnen kan spridas till underlivet genom munsex. Även smitta åt andra hållet förekommer och kan leda till att herpes bryter ut i svalget, vilket ofta är mycket smärtsamt med halsflussliknande symtom.
  • snuttP

Anonym (hm) skrev 2009-09-28 00:56:22 följande:

vill inte ge dig ett påhopp ts, men hur tänkte du när du pussade på ditt barn när du hade aktiva blåsor på munnen???jag förstår inte hur föräldrar som gör så tänker?min sambos föräldrar ha gjort så med min sambo + hans 3 syskon och alla 3 har ju herpes!!! :(min mamma har oxå munherpes men undvek pusskontakt när vi var små när hon hade blåsor, vilket jag är såååå GLAD för..min syster fick ändå könsherpes.. hennes sambo gav henne oralsex när han hade aktiva munblåsor.. de visste inte att det kunde smittas så... :/men har man det vid munnen så KAN MAN INTE FÅ DET I UNDERLIVET..&tvärtom..så du ska inte oroa dig för det ändå!
    Du skriver två olika saker.. din syster har fått det av sin man vid oralsex men det smittar inte så.. Antingen eller.. Och jo det smittar!!
  • Menhir
    snuttP skrev 2009-09-28 13:18:30 följande:
    Har du tur så är det en förkylningsblåsa och inte herpes.Sen så kan herpes smitta utan att man har aktiva blåsor. Så då tycker du att man ALDRIG ska pussa sitt barn så fall eller?? (till anonym hmm)
    Förkylningsblåsor är herpes men låter lite trevligare.

För att förtydliga: det är inte riktigt samma sorts herpesvirus (även om de är släkt) som orsakar könsherpes och munherpes men de kan sätta sig på alla slemhinnor och smittar därför från kön-mun och vice versa.
Svar på tråden Herpessmitta från mun till kön?!