• Anonym

Herpessmitta från mun till kön?!

Hur lätt smittar virusblåsor från mun till kön egentligen? Mitt barn har en blåsa i munnen och jag tycker det är så jobbigt när vi byter blöja. Är rädd att blåsan ska smitta ner till könet eftersom händerna först är i munnen och i nästa sekund mellan benen. Usch vilken ångest.. Jag som smittat med blåsan också =(

• Svar på tråden Herpessmitta från mun till kön?!
  • snuttP

Jag menar typ afte i munnen. Och vad jag vet så är det inte herpes.

• Menhir
    snuttP skrev 2009-10-09 09:20:56 följande:
    Jag menar typ afte i munnen. Och vad jag vet så är det inte herpes.
    Aphtesår är förståss inte herpes, faktum är att man inte vet så där himla mycket om aphte (eller afte) överhuvudtaget. Det sitter dock nästan alltid på rörligt tandkött (dvs inte närmast tänderna) och på läpparna som ju egentligen mer är hud har jag aldrig hört talas om att det kan sitta (vilket inte betyder att det inte i mycket sällsynta fall kan finnas där).

Aphtesår smittar inte som herpes gör, möjligen finns en ärftlig komponent och en viss koppling till glutenintolerans. Jäkla besvärligt kan det vara i vilket fall!
  • Sippan 81

Stjäl tråden lite från ts...
    Jag har själv fått värsta herpesen på överläppen igår ( jag pussar aldrig eller byter på dottern vid utslag) och i ett obevakad sekund tar min tvååring min youghurtsked i munnen imorse... Jag har sådan ångest över att hon nu ska få detta helvete.... Jag tvättade med tvål och baddade lite sprit.. Och jag hoppas hoppas hoppas verkligen hon inte får något..
    Hur stor är chansen tror ni??

• Menhir

Sippan 81 skrev 2009-10-09 13:41:42 följande:

Stjäl tråden lite från ts...Jag har själv fått värsta herpesen på överläppen igår ( jag pussar aldrig eller byter på dottern vid utslag) och i ett obevakad sekund tar min tvååring min youghurtsked i munnen imorse... Jag har sådan ångest över att hon nu ska få detta helvete.... Jag tvättade med tvål och baddade lite sprit.. Och jag hoppas hoppas hoppas verkligen hon inte får något..Hur stor är chansen tror ni??
    Det kan jag itne svara på, det är visserligen smittsamt när blåsorna är vätskefyllda men frågan är hur mycket virus som egentligen fanns på skeden.

OM hon blir smittad så yttrar sig den "primära herpesinfektionen" dvs första gången man infekteras som feber och allmän sjukdomskänsla. Man har alltid minst en blåsa men den kan vara knappnålsstor och sitta inne i munnen så det är inte säkert att den upptäcks. Efter de får man, som du vet, bara blåsor med ojämna mellanrum (och ofta när det passar som sämst!).
  • Anonym

En del barn får herpes vid födseln. Så har man herpes så skall det vara noga att det inte är aktivt vid förlossningen, annars är det bättre att göra kjesarsnitt.

• Anonym

...herpes i underlivet alltså, eftersom det är där barnet kommer ut . (Förtydligar).

• IJPS2

Anonym (hm) skrev 2009-09-28 00:56:22 följande:

vill inte ge dig ett påhopp ts, men hur tänkte du när du pussade på ditt barn när du hade aktiva blåsor på munnen??? jag förstår inte hur föräldrar som gör så tänker? min sambos föräldrar ha gjort så med min sambo + hans 3 syskon och alla 3 har ju herpes!!! :( min mamma har oxå munherpes men undvek pusskontakt när vi var små när hon hade blåsor, vilket jag är såååå GLAD för.. min syster fick ändå könsherpes.. hennes sambo gav henne oralsex när han hade aktiva munblåsor.. de visste inte att det kunde smittas så... :/ men har man det vid munnen så KAN MAN INTE FÅ DET I UNDERLIVET..&tvärtom.. så du ska inte oroa dig för det ändå!
    klart man kan få det i underlivet/könet när man har det på munnen. vart har du fått att man inte kan få det ifrån?
  • IJPS2

fast har inte alla människor herpes latent i kroppen?

• Menhir
    IJPS2 skrev 2009-10-09 13:56:33 följande:
    fast har inte alla människor herpes latent i kroppen?
    Jag har sett siffror på att ca 1/3 har det, så vanligt är det i vilket fall.
  • snurf
    Anonym skrev 2009-09-28 13:15:34 följande:
    Alltså.. Jag har inte pussat på barnet när blåsan har varit aktiv.. Hmm svårt att förklara.. Detta är inte riktig herpes med sår och grejer utan detta är en liten vätskefylld blåsa på innerläppen. Innan jag blev gravid hade jga den kanske 1 gång i månaden max med fr.om 4e graviditetsmånaden försvann den aldrig utan jag har haft den konstant, inte alltid fylld men ändå som en liiten prick där.. Har alltså haft den väääldigt länge nu men det börjar bli bättre. Har på rent allvar gått i terapi för att jag vågade knappt ta i mitt barn den första tiden av rädsla för att smitta.. Men man kan inte leva så helt enkelt.. Det är viktigare för mitt barn att få min kärlek och ha en blåsa i munnen än att inte känna sig älskad av sin mor.. Förstår ni??På vc är de värdelösa.. Vet inte vad det är och misslyckas alltid med alla prover.. Men jag förstår ju själv att det är någon form av virus eftersom det smittats vilket jag förstod från första början..
    Kan det inte vara en salivspottmynning som blivit skadad och det blir en blåsa för att det inte kan komma ut den "rätta vägen"?
  • Menhir
    snurf skrev 2009-10-09 14:04:48 följande:
    Kan det inte vara en salivspottmynning som blivit skadad och det blir en blåsa för att det inte kan komma ut den "rätta vägen"?
    Inlägget du citerar har jag missat helt, pinsamt men sant. *skäms lite*

Håller med om att det inte låter som en herpesinfektion utan mer som det du beskriver. TS: googla på "mucocele" och se om beskrivningen passar in på dig.

VC/BVC kan tyvärr inte mycket om munhålan, gå hellre till en tandläkare, gärna när blåsan är aktiv. Han/hon kan också antingen ta bort den själv eller skicka remiss till käkkirurg (om du vill ha bort den alltså).
  • Anonym

Sawi och Menhir: Nej det är inte något sådant. Jag har blivit smittad med denna blåsa av en person när jag var utomlands. Ibland kommer den även på andra ställen. Innan jag blev gravid hade jag även på fingrarna vid några tillfällen. Så detta är alltså ett virus. Annars hade jag ju inte heller kunnat ge exakt samma till mitt barn. H*n har redan haft blåsan ett par gånger nu. Så jäkla trist detta alltså :(

• Menhir
    Anonym skrev 2009-10-09 15:52:41 följande:
    Sawi och Menhir: Nej det är inte något sådant. Jag har blivit smittad med denna blåsa av en person när jag var utomlands. Ibland kommer den även på andra ställen. Innan jag blev gravid hade jag även på fingrarna vid några tillfällen. Så detta är alltså ett virus. Annars hade jag ju inte heller kunnat ge exakt samma till mitt barn. H*n har redan haft blåsan ett par gånger nu. Så jäkla trist detta alltså :(
    På fingarna?? Nu börjar det bli intressant!

Hur stor är blåsan, hur länge sitter den i, är det alltid på samma ställe? Är det ömt o svullet runt blåsan? Sitter den alltid på insidan av läppen, aldrig på utsidan eller någon annanstans i munnen? När du fick på fingarna - var det för att du bet på naglarna eller har det funnits utslag även på andra ställen på kroppen? Är du fullt frisk i övrigt?

När blåsan läker - försvinner den bara eller blir det ett sår efter den?

Tusen frågor... men jag blev nyfiken!
  • Anonym

Helt ok med massa frågor :) Ska försöka svara så gott jag kan..

Hur stor är blåsan?
    Den är liten. Kanske 2x2 mm?? Blev dock större under graviditeten, det blev mer vätska i den då. Nu blir den lite mindre igen.

hur länge sitter den i?
    Jag brukar själv tömma den för jag äcklas av den och vill ha bort den (tömmer ALDRIG på mitt barn såklart). Annars kanske den är fylld i 3 dagar eller så? (Det som kommer ut är en genomskinlig väldigt seeg vätska, jämför äl-flytning)

Är det ömt o svullet runt blåsan?
    Inte svullet. Kan vara öm vid beröring. När jga hade på fingrarna kom det ett par stycken, dessa var mycket hårdare och man kunde inte få ut någon vätska ur dem då. På fingrarna blev det mycket ömt.

, är det alltid på samma ställe?? Sitter den alltid på insidan av läppen, aldrig på utsidan eller någon annanstans i munnen?
    Denkommer på exakt samma ställe. Ibland får jag även en mindre blåsa jämte "orginalet, och någon gång har den kommit på insidan av överläppen. Aldrig på utsidan av munnen.

När du fick på fingarna - var det för att du bet på naglarna eller har det funnits utslag även på andra ställen på kroppen?
    Det är möjligt att jag bitit på fingrarna. Innan min graviditet då jag bara hade den sporadistk brydde jag mig inte så mycket om den faktiskt. Har aldrig haft den något annat ställe vad jag vet.

Är du fullt frisk i övrigt?
    Yes.

När blåsan läker - försvinner den bara eller blir det ett sår efter den?
    Där den kommit typ hela tiden nu, där får jag som en vit bula/fläck efter blåsan. På de andra ställena syns det aldrig något efter. Innan när jag inte hade "orginalet" så ofta så syntes det inte någon vit bula efter där heller...

Detta är så mysko alltså??? Blir inte klok på detta...

• Anonym

Förresten, på mitt barn sitter blåsan också på exakt samma ställe på underläppen.

• Menhir

Hmmm, inte heller jag blir klok... får nog fundera lite på detta.

Är du säker på att blåsorna i munnen och på händerna hör ihop?

Om jag förstår dig rätt har du blåsan på läppens insida mest hela tiden men den är utfylld med vätska i ca 3 dgar år gången och sedan tömmer den sig (eller du tömmer den)?

Ja, ett mysterium är det just nu...

• Anonym

Ja blåsorna på fingrarna är samma som de i munnen. De ser likadana ut med den där lila-blåa pricken i mitten, bara att de är lite hårdare. Kan man ha vårtor i munnen kanske?

Jag tömmer blåsan i munnen så fort det bara går att tömma den. Sedan fylls den på igen, ibland efter bara någon dag och ibland efter 1 vecka.. Skulle jag inte tömma den skulle den vara kvar i minst 3 dagar för att sedan börja minska igen..

• Menhir
    Anonym skrev 2009-10-12 18:41:01 följande:
    Ja blåsorna på fingrarna är samma som de i munnen. De ser likadana ut med den där lila-blåa pricken i mitten, bara att de är lite hårdare. Kan man ha vårtor i munnen kanske?Jag tömmer blåsan i munnen så fort det bara går att tömma den. Sedan fylls den på igen, ibland efter bara någon dag och ibland efter 1 vecka.. Skulle jag inte tömma den skulle den vara kvar i minst 3 dagar för att sedan börja minska igen..
    Vanliga hudvårtor kan man få i munnen, visst. Men de brukar inte ha ett segt innehåll.

Iom att det hållt på i flera år så har jag inga riktigt bra förslag. Får du "facit" så hör av dig! Under tiden ska jag fortsätta fundera.
  • Anonym

Sippan 81, varför byter du inte blöja på din dotter när du har herpes?

Tack för att du försökt hjälpa mig Menhir, det betyder mycket. Dock känns det som jag aldrig kommer få svar på vad detta är.. Tråkigt att sjukvården inte kan hjälpa..

Såklart ett tack till er allihopa som svarat.

• Anonym

Herpes simplex orsakas av två olika DNA-virus, typ 1 och typ 2. Båda typerna kan sätta sig över hela hudytan, alltså inte bara på slemhinnor.
    Anledningen till att blåsorna alltid kommer på samma ställe är att viruset sitter i nervbanan under huden under blåsan.
    Där blåsan kommer första gången, där sitter primärinfektionen, när blåsan sen spricker så kan man sekundärinfektera sig själv på hela kroppen men dessa blåsor blir ofta inte lika aggresiva.
    Ett tips för att slippa blåsorna är att tillföra kroppen en aminosyra som heter L-lysin, denna går att köpa i tablettform på dom flesta naturapotek.

Blåsorna du beskriver på händerna låter mer som Hand, foot and mouth disease.
    Detta är en infektionssjukdom som ger 1-3 mm stora blåsor på händer, fötter och aphtealiknande munförändringar. Blåsorna kliar inte på händer och fötter men ger ofta besvär i munnen. Ibland får man lätt feber, det finns ingen behandling och detta går över på 8-10 dagar.

Sen finns det ju Mollusker, som är vanligast hos barn och smittar via kontakt.
    Är också en virusinfektion och ger knappnålsstora hudfärgade "knoppar" med en liten "navel" i mitten som man kan klämma ur döda huceller.
    Dessa läker av sig själv men kan ta många år, man kan också ta bort dom hos hudläkare.

Mvh/ Hudterapeut.

Svar på tråden Herpessmitta från mun till kön?!