• Freiya

beställa mönster från Stoff & Stil?

Jag tänkte kanske beställa ett par mönster från stoff & stil. men hur är det egenligen, när man ska fylla i vilket mönster man ska ha ska man ju även fylla i storlek. inte kan det väl vara så att man när man köper ett mönster för 50kr, bara får EN storlek?
    Om jag då vill sy jackan till både 1-åringen och 3-åringen, ska jag då köpa TVÅ mönster?!

• Svar på tråden beställa mönster från Stoff & Stil?
  • Freiya

usch va snålt! men så är det kanske överallt? har aldrig köpt mönster så jag har ingen aning.

• Stormorsan

Nej så är det inte överallt, det brukar vara flera storlekar i samma mönster.

Kolla på biblioteket, de brukar ha böcker med mönster. Eller här www.sewingpatterns.com/ som är min favoritsida. Mönstren kommer från USA och kostar en bråkdel mot här hemma, trots frakt. Mest lönsamt är det att beställa 4-5 mönster. Ett sådant mönster här kostar 100-150 kr.

• Freiya

oo, där ska jag kolla!
    har köpt den där danska boken också emd barnklädesmönster som alla pratar om. den ska ju va bra säger dom.
    tack för tipset!

• Miss Giggle

Vill bara förvarna för SoS mönster. de är inte helt lätta att följa. Har sytt efter dem ett par gånger men det var inte helt enkelt.

• Freiya

vilken massa fina mönster! kollade bara lite snabbt oh hittadeflera stycken klänningar jag skulla vilja sy till dottern :)
    och vilken massa maskeradkläder med! där ska jag allt titta närmare nån annan dag när inte ögonen går i kors :P

• Stormorsan

Nackdelen med de amerikanska mönster är att sömnadsbeskrivningarna är på engelska eller franska, men man lär sig efterhand.

Amerikanerna mäter ju i inch och yard men Frankrike har metersystem. Jag brukar läsa texten på engelska sidan men kolla tygåtgång och mått på den franska.

• Stormorsan

Om man regar sig på sidan får man nyhetsbrev när det är rea. T ex 4 dagars rea på t ex Simplicitymönster för 1,99 eller 2,99 USD vilket motsvarar ca 15-20 kr. Då passar jag på att köpa på mig mönster till maskeradkläder till både barn och vuxna.

• Freiya

Miss Giggle skrev 2009-09-28 21:29:24 följande:

Vill bara förvarna för SoS mönster. de är inte helt lätta att följa. Har sytt efter dem ett par gånger men det var inte helt enkelt.
    ok, det ska jag tänka på! tack

stormorsan: ok låter smart!
Svar på tråden beställa mönster från Stoff & Stil?