• Jennnie

Glutamat

Jag läser lite här och var att glutamat är så farligt, men jag vet inte för vad. varför är glutamat farligt? Hur stora mängder måste man äta för att det ska vara farligt?

Har alltid använt mycket kryddor och buljonger i maten, innebär det att jag har utsatt både mig själv och mina barn för fara?

Var finns glutamat mer än i kryddor och buljonger? har iallafall börjat köpa kryddor från krysmyntagården, där är de fria från alla tillsatser, men var hittar jag bra buljong? Finns det någonstans på nätet till ett rimligt pris?

De andra produkterna som innehåller glutamat var kan jag hitta andra produkter för att ersätta dom?

Jag kommer att börja prenumerera på matlyckan och linas matkasse ger de mat med glutamat?

• Svar på tråden Glutamat
  • Immer
    Jennnie skrev 2009-09-27 20:26:06 följande:
    Jag läser lite här och var att glutamat är så farligt, men jag vet inte för vad. varför är glutamat farligt? Hur stora mängder måste man äta för att det ska vara farligt?Har alltid använt mycket kryddor och buljonger i maten, innebär det att jag har utsatt både mig själv och mina barn för fara?Var finns glutamat mer än i kryddor och buljonger? har iallafall börjat köpa kryddor från krysmyntagården, där är de fria från alla tillsatser, men var hittar jag bra buljong? Finns det någonstans på nätet till ett rimligt pris?De andra produkterna som innehåller glutamat var kan jag hitta andra produkter för att ersätta dom?Jag kommer att börja prenumerera på matlyckan och linas matkasse ger de mat med glutamat?
    För hög halt av glutamat ger en förgiftning i nervsystemet (neurotoxisk effekt) och dödar celler. (Lite glutamat ska man ha i kroppen.)
  • Jennnie

läser men förstår inte riktigt...

på slvs sida förstod jag inte äns var jag kunde hitta det.

• Jennnie

Men det ända jag får fram där är ju att livsmedlet inte är så farligt, eller?

• Pallas
    Jennnie skrev 2009-09-27 21:16:16 följande:
    Men det ända jag får fram där är ju att livsmedlet inte är så farligt, eller?
    Precis. Det finns naturligt i en massa färska livsmedel, exempelvis grönsaker.
  • Bouganville
    Pallas skrev 2009-09-27 21:48:02 följande:
    Precis. Det finns naturligt i en massa färska livsmedel, exempelvis grönsaker.
    Precis! Du kan vara lugn.
  • ester

Vad jag förstått, så är det ingen fara när det förekommer naturligt i livsmedel. Det är den kemiskt framställda som är farlig i stora mängder.

Svar på tråden Glutamat